utgave nr 11 1998

Suzuki med flere EFI-påhengere

Publisert Sist oppdatert

Suzuki med flere EFI-påhengere

Nå kommer Suzuki med nye firetaktere som perler på en snor. Nylig presenterte de 40 hk og 50 hk. To like motorer i utgangspunktet, der 40-hesteren er en strupet versjon. Suzuki har nå firetaktere fra 9,9 hk – 70 hk.

Tekst og foto: Hans Due

Vi har prøvekjørt de nye 40 og 50-hesterne på flere forskjellige båter. Det generelle inntrykket av motorene er veldig bra. Det er god sprut i frasparket ved akselerasjon, bra topphastighet og enkle å starte. Men støyen på topp turtall overbeviste ikke helt, så her har Suzuki-folket en jobb å gjøre. Vi målte helt opp i 93 decibel ved førerplass på et par av båtene. Dog skal sies at propellvalget ikke var helt optimalt, siden vi klarte å presse motorene opp i 6200 omdreininger ved et tilfelle, mens det ideelle toppturtallet på denne motoren (40 hk) er 5800.

Avansert

Det tekniske løsningene på de nye motorene er sofistikerte, i hvert fall hvis man sammenligner med andre påhengsmotorer. Fire ventiler pr. sylindre, elektronisk bensininnsprøyting, doble overliggende kamaksler, direkte tenningssystem med spesiell integrert tennplugg og coil for hver sylinder samt et kjededrevet, sensorstyrt timing-system for tenningen. I det hele tatt er motorene kontinuerlig kontrollert av et sensorsystem som omfatter kamakselposisjon, sylindertemperatur, eksos- og luftinntaktstemperatur, oksygennmengde, manifoldtrykk, veivakselposisjon og luftinntak ved tomgangskjøring. Alle data samles og behandles i en "sort boks" som kalles ECM (Electronic Control Module).
De tresylindrede motorene på 815 cm³ veier fra 105 kg. (elektrisk start, kort stamme) til 110 kg. (Lang stamme og rorkult). Rorkultversjonen er også spennende fordi man har bygget inn tenningsnøkkel til elektrisk start, dødmannsknapp, gass og gear samt en gassdrevet tiltfunksjon (ikke power trim) i rorkulten.

Bra sprut, mye støy

På en 16 fots Ranieri (planende V-bunns skjærgårdsjeep) med tre personer ombord, klarte 40-hesteren å få båten opp i 25 knop, mens den nådde planingsfart ved ca. 4500 omdreininger. Dog skal sies at propellen nok var i minste laget da motorens turtall kom helt opp i 6200 omdreininger til tross for de tre ombord. Vi vil tippe at båten vil gjøre ytterligere 2-3 knop og et mer korrekt turtall på 5800 med en propell med to tommers større stigning, men akselerasjonen vil sannsynlig bli en del dårligere.
Støyen lå helt opp i 93 decibel på full fart, til tross for at Suzuki hevder å ha dempet støyen blant annet ved hjelp av ekstra lange innsugingsrør. Men Suzuki hevder samtidig å hente luften direkte utenfor motordekselet, og det kan være en medvirkende årsak til støyen. Man oppnår bedre effekt på denne måten, men det kan altså gå ut over støynivået på toppfart. På lavere turtall er ikke støyende sjenerende, der oppfører motoren seg mer som en vanlig firetakter bør.

Data


Antall sylindre:3
Motortype:4-takter
Antall ventiler:12
Bensinsystem:Elektronisk innsprøyting
Vekt:105 kg (40 hk), 107 (50 hk)
Sylindervolum:815 cm³
Boring og slaglengde:71 mm x 68,6 mm
Maks turtall:5800 (40 hk), 6500 (50 hk)
Dynamo:18 A
Gearutveksling:11:25
Pris 40 hk.:kr. 49.900,-
Pris 50 hk:kr. 58.900,-
Importør:Erling Sande A/S. tlf: 22 57 89 50

Powered by Labrador CMS