utgave nr 3 2003

Bruktbåttest: Sagen Båt 24

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåttest: Sagen Båt 24

Det enkle båtliv

Gleden ved å nyte sjølivet, er ikke proporsjonal med antallet fot man kan boltre seg på. Sjøen, og alt som hører med av natur og sosiale ingredienser, er like tilgjengelig i en 24 fots plastsjekte av god, gammel årgang. Sagen Båt 24 kan være en rimelig og oppnåelig innfallsvinkel til båtlivet.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Sigurd Sagen AS i Hommersåk ved Sandnes i Rogaland produserte fra 1967 til ca. 1990 noen hundre båter i to modeller på 24 og 30 fot, både som fiskebåter og fritidsbåter. Mange av dem ble solgt til selvbyggere som skrudde sammen innredningen og installerte motoren selv. Blant modellene var Sagen Båt 24, en spissgattet plastsjekte, som produsenten betegnende nok omtalte som høysjøbåt i sine brosjyrer. Med høy stevn, hardtop, god stabilitet og solide dimensjoner har den mange elementer av vestnorske byggetradisjoner i seg. Vi har kjørt et eksemplar fra 1976 som ble samvittighetsfullt skrudd sammen i Brevik for snart 30 år siden. Båten har vært i bruk året rundt i lange tider, men har tålt påkjenningene godt. Påkostet en mindre oppussing vil vår testbåt kunne bli en fin turbåt i mange år fremover.

Innredning

Selv om vårt testeksemplar viste seg å være i god forfatning, er det ingen tvil om at mange år har gått siden 1976. Både materialvalg og løsninger vitner om at store endringer har skjedd siden den gang. I 1976 var kunsttoffene løsenet, og holdbarheten har til dels vist seg å være god. Innredningen er preget av enkle, funksjonelle løsninger, som fortsatt står seg.
Med kalesjen oppe, entres båten enkelt gjennom åpningen akter. Her er det en støpt U-benk med puter. Denne kan gjøres om til en dobbeltkøye ved hjelp av lemmer. I benkene er det store stuerom med åpning i benkefronten. Putene er de originale fra 1976, trukket med grønn skai og har holdt seg bra. Akter er det styreposisjon med rorkult, og gassbetjening og gearinnkobling i akterkant av motorkassen. Rorkulten kan fjernes slik at man får frigjort akterbenken til sitteplass når det er ønskelig. Under akterdekket er det plassert en 40 liters dieseltank i aluminium.
Motorkassen midt i båten tjener også som bord, og en ekstra lem kan felles ut slik at man får et brukbart langbord. En byssebenk på babord side har stuerom i benken, med mulighet for å sette et enkelt kokeapparat på toppen. Under en plate er det nedfelt et stort oppvaskfat. Under passasjersetet er det nedfelt et vaskevannsfat viet den personlige hygiene. Selve hardtopen er festet med skruer til overbygget, og kan enkelt demonteres. I taket er det utsparinger til takluker, men vår testbåt hadde ikke slikt ekstrautstyr. En relativt bred, dobbel foldedør med toppklaff fører inn i forruffen. Her er det et skap på hver side av døren, henholdsvis et hylleskap og et klesskap.
En støpt V-benk-modul med gode stuerom utgjør sittefascilitetene, som enkelt kan konverteres til en dobbeltkøye. Ved toppen av ryggen er det en avsettingshylle på hver side. Syv vinduer sørger for belysningen, foruten en takluke, som kan åpnes. Takluken holder fortsatt tett etter 27 år. I taket er det også montert en elektrisk lampe. Forpiggen er adskilt fra lugaren med et skott og rommer et skap. Skottet som skiller lugaren fra uteplassen, samt skottet i forpiggen, er laget av kryssfinér som er merket av jordslag. Eieren mener det er nødvendig å male disse. Polstringen langs skrogsidene i lugaren var ødelagt av fukt og måtte fjernes, men skal erstattes med ny. Dørkplatene på uteplassen er laget av kryssfinér trukket med et belegg som har juksenater. Dette har holdt seg fint gjennom årene. Platene er i få og store deler, noe som vanskeliggjør adkomsten ned til kjølgangen.

Førerposisjonen

Førerposisjonen er, som det meste annet ombord i Sagen Båt 24 - enkel. Også her kan seteryggen vippes forover. Man sitter høyt på toppen av den støpte skapmodulen, med god plass til føttene. Frontvinduene er relativt små, men utsynet er akseptabelt. Orienterings- og reaksjonstiden er da også ganske god i en båt som marsjer i 4-5 knop. Førerplassen har en elektrisk vindusvisker som fungerer.
Instrumenteringen er svært enkel, og består av et standard instrumentpanel fra Sabb Motor, som ganske enkelt har en startnøkkel, en temperaturmåler og en tenningslampe. På skottet mot styrbord er det montert to spaker, en for gear og en for gass. Gasspaken virker motsatt vei. Et knaggeratt i tre og en rimelig smidig Teleflex-styring fungerte i tråd med hensikten. På toppen av hyttetaket er det montert et lite kompass i førerens siktretning. En liten elektrisk taklampe er en av båtens få, elektriske komponenter.

Uteplassen

Fordekket er relativt lite, men har god plass på hyttetaket. Testbåten hadde ikke pulpit, men dette var tilgjengelig ekstrautstyr da den ble produsert. På hver side av taket går det håndrekker i fin høyde, og dollbordene er brede nok til at man beveger seg trygt langs sidene av overbygget. Også hardtop-taket er forsynt med solide håndrekker. Topplanternen er montert på en litt skranglete aluminiumsmast, og rød/grønn på sidene av hardtopen. Akterlanternen er en forseggjort løsning i form av en multifunksjonell flaggstangfot og lanterne montert på akterbakken. Her fins også en dreggkasse med aluminiumsluke, et svært solid kryssholt (tilsvarende også på bakken forut), og til sammen fire halegatt. Kalesjen har holdt seg forbausende godt. Den er rengjort og nesten fri for jordslag, men litt morken i sømmene.
Eksteriørmessig er båten meget velholdt og pen, med svært få kosmetiske skader. Den gule skrogfargen har fortsatt glansen i behold. Kun dollbord og dekksflater er noe falmet.

Sjøegenskaper

Sagen Båt 24 synes å være meget solid bygget, med godt dimensjonerte plastarbeider. Det er støpt ballast under benkene mot skroget på uteplassen. Båten er svært stødig, med en kant i vannlinjen fra midtskips og helt akterut. Dette fungerer som slingrekjøl og bidrar til å dempe rullebevegelser meget effektivt. Et høyreist forskip gir godt løft i motsjø og bidrar også til at båten er relativt tørr. Som med de fleste andre båter med fast aksel og ror tar ikke båten styring i særlig grad akterover, og oppbakking er en manøver som krever beregning og forsiktighet. Men drar man nytte av propelleffekten, drar man hekken elegant inntil brygga.

Motor/teknisk

Motorkassen i midten av båten huser en 1-sylindret 10 hk Sabb Diesel med ferskvannskjøling. Disse motorene er kjent for å være slitesterke og svært driftssikre. Motoren virket fri for lekkasjer, men hadde mindre rustangrep. Den startet uten større overtalelser etter å ha ligget ubrukt i over en måned, dog ved hjelp av en liten sigarett. Sabbens pålitelighet brakte den ombord i et utall fiskesjarker og sjekter rundt om på kysten. Drivstofforbruket er svært hyggelig, og man kommer et godt stykke med to-tre liter på tanken.
Sagen Båt 24 kunne alternativt motoriseres med Yanmar, Mitsubishi og Volvo Penta motorer på inntil 22 hk, med eller uten vribart propellanlegg. Vårt eksemplar hadde fast gear, noe som fungerte helt fint. Motorkassen er velisolert slik at støyen ombord er på et akseptabelt nivå. Dessuten er motoren montert på gummilabber som reduserer vibrasjonene noe. Alt det elektriske ombord virker. Batteriet er plassert fritt i oppvaskbenken, noe som ikke ville være en godkjent løsning i dag. Plassering i en lukket boks i en av sidebenkene ville vært mer optimalt. Det elektriske anlegget er stort sett fornyet, og alt av kabler i frontkonsollen er skiftet ut siden disse delvis var brent. Det tekniske opplegget ombord er svært enkelt, noe som letter feilsøking om noe skulle gå i stykker.

Konklusjon

Eieren av vår testbåt kjøpte den for 25.000 kroner for to år siden, men verdien er antakelig nærmere det dobbelte. Eksteriørmessig er båten i svært god stand, men innredningen krever en kosmetisk oppdatering. En båt av denne typen er rimelig i innkjøp og rimelig i drift, dersom man finner et teknisk velholdt eksemplar. Man får ingen luksus med på kjøpet, men i desto større mon byr den på det enkle båtliv for den som har god tid.

Data - Sagen Båt 24

Lengde:7,30 meter
Bredde:2,45 meter
Dybde:0,80 meter
Fart:6 knop
Drivstoff:40 liter

Sjekkliste Sagen Båt 24

Interiør/kosmetisk:
Sjekk om hengslene til skapdørene er intakte.
Sjekk om takluken i lugaren er tett.
Forsikre deg om at det ikke er fuktskader under teppe eller bak polstring i lugaren.
Vær oppmerksom på jordslag på trearbeidene.
Sjekk sømmene på kalesjen - er de i morkne?

Motor/teknisk:
Unngå saltvannskjølte motorer, med mindre de er i god stand.
Sjekk det elektriske anlegget. Underdimensjonerte kabler kan være et problem på selvbygde båter.
Se etter oljelekkasjer.
Sjekk ladespenning (ideelt 14,4 volt)

Prøvekjøring:
Sjekk at styringen er smidig.
Sjekk at gass-/gearkontrollen fungerer.

Diverse:
Se etter skader på skrog.
Sjekk båtens historie, snakk med tidligere eiere.
Vær oppmerksom på at mange Sagen Båt 24 er levert som halvfabrikat.
Er du usikker, ta med en ekspert!

Dette er ingen komplett sjekkliste for bruktkjøp av Sagen Båt 24, den er ment som en hjelp. Noen av tipsene er av generell karakter. Før du kjøper bruktbåt, er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Ta med deg en kyndig person dersom du ikke er sikker selv.

Powered by Labrador CMS