Nr 3 2013

Bruktbåttest: Galeon 390 Fly - Undervurdert

”Kupp og mye båt for pengene”. Klisjeene florerer i kjøpers marked. Denne fem år gamle brukte Galeon 390 Fly er faktisk et kupp for familien som vil ha en robust båt med et hav av plass.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

Galeon har produsert båter i Polen i 30 år. Det skal sies at båtene ikke alltid har vært noe syn for guder. I det norske markedet har nok akkurat det nok blitt hengende igjen i lang tid. Men i de siste årene har verftet i Straszyn, ikke langt fra Gdansk tatt et skikkelig steg.

   Etter mange år med lite salgsaktivitet og relativt få brukte Galeon på Finn.no, har det blitt et oppsving. Stavanger Marinesenter ble i fjor importør etter Fische Marine. Med lang erfaring både med ny- og bruktimport, har Stavangerbedriften bestemt seg for å sette det posle merket skikkelig på kartet.

   Vi fant en brukt Galeon 390 Fly i Stavanger, en 2007 modell som representerer mye av det ”nye” i Galeon. Denne modellen ble produsert frem til 2010 og er erstattet av enda mer fremtidsrettede linjer og løsninger. Men som bruktbåt bør den være interessant for en familien som vil opp et par klasser.

   Akkurat denne båten hadde i følge importøren en nypris godt over tre millioner kroner for fem år siden. Nylig ble den solgt her i Stavanger for mindre enn det halve. Det er et formidabelt prisfall på relativt få år, og spesielt for et eksemplar som kun har logget 135 timer på motorene og som ellers gir et helt og pent inntrykk.

 

Sjøegenskaper

Galeon 380 Fly er på alle måter en tradisjonell flybridgecruiser. Styrhuset med takterrassen ruver i havnen. Det høye tyngepunktet må skipperen raskt vende seg til, for her har vinden mye å ta tak i.

   Vår testbåt er utstyrt med de minste motorene, 2 x Volvo Penta D4 260 hk. Det er i og for seg kraft nok for den gode båtopplevelsen, men man merker det først og fremst med en liten planingsterskel under akselerasjonen. De fleste båter i denne klassen har strak aksel, men akkurat dette eksemplaret er utstyrt med to duoprop drev. Det gjør båten smidig og lett å manøvrere. Med tanke på alder og vedlikehold ville vi nok likevel ha ønsket oss en utgave med faste akslinger, slev om prislappen da ville ha vært noe høyere.

   Galeon er flinke på skrog. Den 10 tonn store doningen er silkemyk i sjøen, smidig og villig, og møtet med bølger og sjø gir minimalt av slag og rystelser. Båten har en toppfart på 28 knop og marsjer behagelig på 20 knop. Fravær av skranglelyder forteller oss at båten er solid bygget og godt skrudd.

 

Førerplassen

Skipperen har en gedigen plass i styrhuset. Han sitter i en stor og god sofa, med alle brytere og instrumenter fint plassert under siktlinjen. En stor Raymarine CW 120 er innfelt i panelet på babord side av rattet. Hele miljøet er ekstremt ryddig. Skipperen sitter høyt og fint og har total oversikt i alle retninger. Førerstolen, eller sofaen, kan justeres i lengderetningen slik at ergonomien enkelt kan til passet personen bak rattet.

 

Romslig salong

Plassen om bord i en Galeon 390 Fly må være et av hovedargumentene for kjøp. Det er godt med volum i alle rom og en takhøyden er knapt under to meter noe sted. Innenfor bakveggdøren finner du en lekker buet salong med sofaer på begge sider. Videre inn, på et plan høyre, har byssa fått hedersplassen på babord side. Her er det litt upraktisk å ta seg forbi når en person står i oppvasken eller rører i grytene.

   Galeon er forseggjort, men fin finish, godt materialvalg og velutstyrt med downlights. På begge sidene er det innfelt et elektrisk heisbart sidevindu.

   Også i denne båten savnet vi en god passasjerstol i kjøreretningen. Den altfor dominerende byssa tar for mye plass. Som passasjer er du henvis til salongen lenger akter, og den ligger da på et lavere nivå slik at den nysgjerrige mister kontrollen på det som foregår foran vinduene.

Galeon har et av markedets mest ryddige og velplasserte kontrollpanel som kan styres med fjernkontroll og touch-screen. I dette miljøet finner du også sikringene.

 

Under dekk

Galeon 390 Fly har tre separate lugarer. Rederlugaren foran er tradisjonell, men romslig og godt utstyrt med masse skapplass. Det er egen dør fra lugaren inn til et romslig toalett- og baderom. Det er også dør fra gangen inn til dette rommet. Lengre akter på babord side er det lugar med enkel køye. På styrbord side midtskips finner vi en dobbel lugar, med god takhøyde for av- og påkledning. Mellom denne lugaren og rederlugaren er det plassert et stort og godt separat dusjrom.

 

Uteplassen og motorrom

Akterdekket er også tradisjonelt innredet, med god sofa helt akter og god port ut til badeplattformen. På babord side er det plassert en god trapp opp til flybridgen. En god luke trygger trappehuset på flybridgen. Med åpen skyvedør integreres akterdekket med salongen på innsiden.

På akterdekket er det en stor luke i dørken som gir adgang til et greit motorrom, lagerplass og batteribank. Det er ikke all verdens takhøyde her nede, men nok til at de daglige kontrollrutiner kan gjennomføres uten ork.

 

Båtmagasinets  vurdering

En brukt Galeon 390 Fly er undervurdert. Den har meget god finish og er solid bygget og er en kurant båt for familien på langtur. Imponerer med sin plassutnyttelse. Tre lugarer med fem faste køyeplasser er bra. Testbåten er utstyrt med drev. Vi fortrekker fast aksling på denne type båt. Båt, motor og drev synes godt vedlikeholdt. De to D4-260-motorene er knapt innkjørt med sine 135 timer på telleren. Med nybåtpris på godt over 3 millioner kroner, er en bruktpris på under 1.5 millioner etter kun fem år akseptabelt. Her kan familien skaffe seg en skikkelig strandeiendom til en grei pris.

 

 

Teknisk tilstand

• Plast

I god stand, men trenger polering.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren starter umiddelbart. Ingen ulyder og ingen problemer med temperaturen. Ingen synlige lekkasjer annet enn vanlig svetting.

• Skroggjennomføring/drenering

Slanger og gjennomføringer ser bra ut, og er lette å komme til.

• Lekkasjer/vannskader

Et godt tegn er at det lukter bra i båten. Ingen synlige lekkasjer.

• Elektronikk/elektrisk

Ingen feil eller mangler på det elektriske anlegget. Ladespenning og hvilespenning på batteriene er fullt tilfredsstillende.

• Interiør

Flott finish i treverk. Ingen sår og skader. Trenger ordinær overflatebehandling. Helt og fint skinn i salong.

Alternativene

Jeanneau 36 Prestige

Årsmodell: 2005

Motor: Volvo Penta, KAD 300x2

Pris: Ca 1.550.000,-

Princess 38

Årsmodell: 2003

Motor: Volvo Penta 63 P twin

Pris: Ca 1.790.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Galeon Yacht, Polen

Konstruktør:                    Tony Castro Yacht designers

Byggeperiode:                  2005-2010

Modellhistorie:   

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Volvo Penta D4-260

 

Gangtid motor:                 135 timer

Pris som ny i 2007:            Ca 3.200.000.-

Testbåt sist omsatt for:       1.495.000.-

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                11,76 meter

Største bredde:                3,74 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 10.700 kg

Kapasiteter                   

- Ferskvann:                   500 liter

- Drivstoff:                   500 liter

- Septik:                      250

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Volvo Penta

Modellbetegnelse:              D4-260 x 2 

Årsmodell:                     2007  

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    260 x 2    

Ytelse kW:                     191 x 2    

Antall sylindere:              4

Max turtall ihht produsent:    3.500 omdr./min.

Max turtall i test:            3.500 omdr./min.

Type fremdrift:                Drev duoprop

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):         2x170 Ah

- type, antall og størrelse (start):       2x140 Ah

- type, antall og størrelse (baugthruster):    2x75 Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 14,40

Ladespenning start i voltº):   14,40

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              23

Ståhøyde                      

- styrhus:                     205

- salong:                      195

- lugar:                       195

- lugar:                       190

 

Køyemål                       

- hovedkøye:                   200x200

- stikkøye:                    200x80

- Dobbel stikkøye:            160x190

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.500 omdr./min.

Max fart:                      28 knop

Marsjfart:                     20 knop

Max støy¹):                    74 dBA

Støy ved marsjfart:            73 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – GALEON 390 FLY

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    B

CE-dokumentasjon:              Ja

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Ja.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Presis.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Ingen ulyder.

Fuktskader:                    Ingen synlige.

Lekkasjer:                     Ingen synlige.

Skroggjennomføringer:          Ok.

Elektrisk anlegg:              Ok, ryddig.

Ladespenning:                  Tilfredsstillende.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Tilfredsstillende.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS