
utgave nr 1 2003
Test: Forbina 40 Family Cruiser
Test: Forbina 40 Familiy Cruiser
Romslig racer
Ivrige Göran Forsberg som bygger Forbina-båtene i Karlstad lanserte nylig sin hittil største båt. Fremfor noe er den romslig og rask, men det kreves fortsatt noen justeringer i detaljarbeidet for at kvaliteten skal forsvare prisen.
TEKST: ATLE KNUTSEN
Forbina 40 avløser Forbina 1180 i det värmlandske båtbyggeriets modellportefølje. Planløsningen er ikke ulik, men den nye modellen er tilført ytterligere volum. Det er ingen tvil om at modellen er et reelt landsted på sjøen med en betydelig bokomfort. Et stort og åpent areal i forbindelse med byssa under dekk er et av båtens fortrinn som gjør livet ombord betydelig smidigere. På en del unødvendige områder har imidlertid båten svakheter som enkelt burde la seg korrigere. Modellen ble kåret til Motorboat of the show under Stockholms-mässan i november, og den utstilte båten skilte seg fra testbåten med en mer samvittighetsfull utførelse.
Sjøegenskaper
Med en vekt på 7,7 tonn er ikke Forbina 40 spesielt tung for sin størrelse. Med to Volvo Penta KAD 300 blir dermed båten en riktig racer, med en toppfart på 38 knop ved 4.000 omdreininger i minuttet. Det er betydelig for en så stor bobåt. Reduserer man med 900 omdreininger, har man en behagelig marsjfart som i området mellom 3.100 og 3.400 ligger på 27,5 til 30,5 knop. Dette fartsområdet gir også best drivstofføkonomi. Forklaringen er, foruten betydelig motorkraft, at båten er relativt flatbunnet med en V-vinkel lengst akter på 14 grader.
Båten lar seg herje vilt med uten at det byr på problemer, men i motsetning til båter med en skarpere V-bunn, skrenser dette skroget betydelig mer. Ved raske manøvre i høyere hastigheter opplever man at båten ikke har samme grep i svingene som mer V-bunnete båter, eksempelvis Nord West 390 som vi har kjørt tidligere. For Nord Westens del svekkes imidlertid de rene fartsegenskapene.
Uteplass
Uteplassen er enorm. Dørkplassen på akterdekket måler hele 190 cm x 275 cm. Badeplattformen 80 cm x 300 cm. På akterspeilet er det et stativ i rustfritt stål med plass for fire store fendere, og badestigen ligger skjult i plattformen. På hver side av fenderstativet er det støpt fundamenter for daviter. Ankeret trekkes opp til undersiden av plattformen, mens ankerspillet er montert i et rom innvendig i akterspeilet.
Inn fra den store og rene badeplattformen fører en dør i akterspeilet til akterdekket. Flybridgen er trukket akterover og gir sammen med kalesjen et betydelig utendørsareal. Rundt akterspeilet og babord skrogside er det en støpt benk som forsynes med puter. I benkene er det en del stueplass, samt et separat rom for propanbeholderen. Lukehengslene er dessverre festet med pop-nagler, og savner dessuten delvis pakninger mot lukekarmen. I dekket er det to store motoromsluker som åpnes i forkant. Lukene holdes oppe av en gassdemper på den ene siden som gjør at luken får en bøy som med tiden blir permanent, og overvann vil dermed lettere finne veien ned i motorrommet. En avstivning med et aluminiumsprofil ville være på sin plass. Ved foten av den støpte leideren opp til flybridgen er det ingen dreneringskant, og eventuelt vann vil lett renne ned i rommet. Her bør noe gjøres.
I leieren på babord side er det stort stuerom for sjøtøy m.v., mens kontakt for landstrøm er montert i et tilsvarende skap på styrbordsiden. To solide trinn fører på hver side opp til brede dollbord som er forsynt med en høy dreneringskant som gjerne kunne hatt flere spygatt. Tilstrekkelige seks solide kryssholt er fornuftig plassert.
Flybridge
En bred leider med solide griperekker fører opp fra badeplattformen til flybridgen. Dekket er fornuftigvis forsynt med en støpt luke. Dekket over uteplassen fylles av en stor solseng. Videre forover på styrbord side er det en U-sofa med en rygg som skiller solsengen fra sofaen og som gjør det mulig å sitte behagelig i fartsretningen. Lengst akter har båten en targabøyle med rikelig plass til ekstra radarantenner m.v. Lyskaster fra Jabsco er standard. Styreposisjonen her oppe på taket har lett synlige instrumenter, ekstra plass for plotter/radar og kompasset fint plassert i siktretningen. Koppholdere og en behagelig dobbel rormannsbenk gjør dette til en gjennomtenkt avdeling. Vindskjermen gir god beskyttelse.
Salong/lugarer
Man kommer inn i salongen via en enkel skyvedør. På styrbord side er en liten wet-bar med skapplass og en liten vask. Det er relativt lite stueplass i salongen, kun noen få hyller. Volumet i benkene er ikke utnyttet. Rormannsbenken er plassert på et rustfritt stativ - her kunne man utnyttet plassen bedre med et skap eller en hylle. På en forhøyning med et godt trinn på babord side er den romslige U-salongen plassert. Her er det plass til fem i sofaen rundt det justerbare bordet som lett kan konverteres til en ekstra dobbeltkøye. Belysningen består av flere spoter og leselamper og er god.
Går man leideren forbi styreposisjonen og avsettingshyllen kommer man ned i båtens lyse og luftige midtseksjon. Til styrbord er det en åpen stikkøye som gir en relativt trang følelse. Som et stort stuerom er plassen utmerket, men man skal være fattig på alternativer om man legger seg til å sove her. Ved åpningen inn til dobbeltkøya er det en liten benk, et stuerom og noen knagger.
Hovedlugaren i baugen er romslig. Her fins en bred og komfortabel køye som har en stor skuff for sengetøy som trekkes ut i akterkant. I det store rommet under køya er motoren til baugpropellen montert. Skal man ned til den, må man skru løs to store finérplater. Her synes vi adkomsten burde vært sikret med løse plater. Madrassen er festet med trykknapper og holder seg på plass, men ventilasjonen under madrassen er, som i mange båter, for dårlig. Et trallverk ville vært løsningen. Ventilasjonene i lugaren for øvrig er tilfredsstillende, med mekaniske ventiler i taket foruten to koøyer som kan åpnes. Takluken er forsynt med en rullegardin. Bra. To garderobeskap mot akterskottet byr på god plass. Alle trearbeider er, som ellers i båten, utført i hvit amerikansk eik som bidrar til lys atmosfære. Finishen er upåklagelig. En luke i den laminerte dørken fører ned til skrogbunnen. Denne kunne vært bedre tilpasset i og med at den antakelig vil svelle opp med tiden og kile seg fast.
Babord stikklugar er trivelig og romslig med god ståhøyde hvor man kan kle seg. I benken mot skrogsiden er det et stuerom, men luken er festet med borelås i feil ende og derfor vrien å få opp. Polstring og treabeider er fint utført uten synlige skruehoder. Lugaren er lys og trivelig med tilstrekkelig antall lamper. Et stort hengeskap er bra og i den romslige soveavdelingen er det rikelig takhøyde samt noen hyller. I akterskottet er det en romslig luke som også tjener som nødutgang.
Styreposisjon
Den doble rormannsbenken gir grei plass for to personer. Vinduene har drenering for kondensvann i underkant, samt defrosterdyser, noe vi setter pris på. Utvendig holdes rutene klare av tre separate vindusviskere.
Førerplassen fungerer fint, men det hvite området rundt frontpanelet gir plagsomme reflekser i frontruten. Vi gleder oss storveis over et stort kartbord dekket av en smart luke med stuerom under. Luken har dessuten en ekstra klaff i tynn plexi hvor sjøkartene ligger fint. Det er plass for plotter/radar til babord på konsollen, men en mer optimal vinkel får man antakelig om man plasserer den i taket hvor det er plass til den. Kompasset sitter langt uten for siktlinjen i taket, og bør få en bedre plassering. Instrumenteringen for øvrig er svært oversiktlig. Instrumentlysene kan slukkes, men takket være hvit bakgrunn i klokkene, er de godt lesbare selv i mørket. Rattet, som er justerbart, faller sammen med spakene fint i hendene. Bryteren til baugpropellen er etter vår smak vel unnselig og bør erstattes med en større, og dessuten få en mer strategisk plassering.
Byssa
Byssa befinner seg i båtens midtseksjon. Her er det god skapplass. Hjørneskapet i benken er dypt, men den doble, nedfelte vasken med høykvalitets armatur tar opp mye av plassen i den øvre hyllen slik at man ikke kommer til lengst inn mot skottet, hvor det er rikelig med plass. En luke i benkplaten ville løst problemet. Byssebenken har fin arbeidshøyde og spoter sørger for god belysning. Et 110 liter kjøleskap er bygget inn i benken, og Eno propankokeapparat med to bluss troner på toppen. Stekeovnen er erstattet med en 220 volt mikroovn som kan fås med grillfunksjon under overskapene. Den gode plassen i bysseavdelingen er et meget sympatisk trekk som bidrar til at ferdselen til de øvrige avdelingene kan foregå uten at kokken forstyrres.
Toalettrom
Toalettrommet er også tilstrekkelig romslig for de fleste. Man sitter bra på det elektriske toalettet (ikke standard). Dusjen er adskilt med et forheng. Ståhøyden er på hele 183 cm. Innredningen er delvis støpt, men med oppfriskende skapdør og overskap i eik. I dørken over sluket er det et trallverk i teak. Rommet er mekanisk ventilert foruten et koøye som kan åpnes. Benken er støpt, med skapplass under vasken. Et etter vår smak litt for lite speil er montert på forskottet.
Motorrom/teknisk
Motorrommet er tilgjengelig under to store luker i akterdekket. Motorene er dekket av kassetter i kryssfinér og isolasjon. Eventuell stueplass her nede blir dermed svært begrenset. For å komme ned til motorene, må man fjerne alle isoleringsplatene. De store platene vil ikke gjøre dette til noen enkel øvelse i litt sjøgang. I en så stor båt burde man mer eller mindre kunne klyve rett ned i motorrommet uten å fjerne slike plasskrevende komponenter. Når platene vel er fjernet, er det imidlertid god plass til å utføre de fleste normale serviceoperasjoner på de to Volvo Penta KAD 300-motorene som yter 272 hk på propellen. Øvrige installasjoner er preget av ryddighet og bra håndverk. Batteribanken består av 5 x 75 Amp. Tudor-batterier.
Støy og fart
Omdr./minFart i knopStøy i dbAForbruk i liter/nautisk mil
4.00038,0782,84
3.70035.2772,67
3.40030,5762,62
3.10027,5772,62
2.80023,8742,77
2.50019,2722,92
Ved 7 knop661,14
Konklusjon
Det er mye positivt å si om Forbina 40 Familiy Cruiser, men på vår testbåt er det detaljarbeidet som svikter. Vi ser imidlertid allerede at Forbinabåtar AB har tatt regi, og de nyeste eksemplarene av de 10 som til nå er produsert, preges av en større "attention to detail". Ikke mer, men heller ikke mindre, må til for at denne båten skal være et fullverdig alternativ i sin prisklasse.
Data: Forbina 40 Familiy Cruiser
Lengde:12,00 m
Bredde:3,95 m
Dyptgående:0,95 m
Drivstoff:800 liter
Vann:350 liter
Varmtvann:40 liter
Septik:100 liter
Vekt:7.700 kg
Motor:2 x VP AQ41
2 x VP KAD 44
2 X VP KAD 300
CE-kategori:B
Antall personer:8
Pris:Veil. Kr. 2.460.000,- inkl. mva. og hk.-avgift
Importør:Høvik Marine
Kirkeveien 20B
1363 Høvik
Mobil 93 41 99 33
Internett: www.boat.no/hovik-marine/