utgave nr 7 1989

Sikkerhet - de livsviktige detaljene

Publisert Sist oppdatert

DE LIVSVIKTIGE DETALJENE

Av Ingvar Johnsen

Det er de små detaljene som teller." En klisje, javel. I en fritidsbåt er den likevel en uskrevet, men livsviktig sjøvettregel. 90 prosent av norske båtbrukere slipper ikke kysten av syne og føler seg trygge av den grunn. Men hva hvis noe skulle skje? De små detaljene kan avgjøre!

Noen sikkerhetsprofeter foreskriver utstyr som ville gjøre en syv meters fritidsbåt til en krysning av en redningsskøyte og et hospitalskip. Poenget med sikkerhetsutstyr er at det skal være lett anvendelig for alle og kunne betjenes uten at dette setter mannskapet i fare!

Farlig sikkerhet?

Alt sikkerhetsutstyr ombord i en "gjennomsnitts" motorbåt er farlig, med mindre det kan brukes fra båtens cockpit/uteplass. Med utgangspunkt i at uhellet er ute, og du bakser rundt i grov sjø, er det livsfarlig å bevege seg langs dollbord, på dekk eller utenfor kalesjen. Faller du eller en av mannskapet overbord, blir en vanskelig situasjon brått krise. Regelen er altså: Uansett hva som skjer, bør du unngå å bevege deg ut på dekk eller langs dollbordet i grov sjø! Dette må
du tenke på når utstyret anskaffes og plasseres ombord.

Sikkerhetsutstyr nr 1

Det aller viktigste sikkerhetsutstyret er en vanlig radiomottaker. Den mest effektive forebyggende sikkerhet er å lytte til værmeldingen. Lær deg å "tolke" en værmelding. For enkelte kyststrekninger kan en frisk bris gi like tøffe forhold som en kuling et annet sted. Legg aldri ut i vær du mistenker kan bli verre. Hvis
du tror at været kan bli røffere ebnn hva den "svakeste" ombord liker, så ligg i havn. Får du trøbbel i vær som er for mye for en av man­nskapet, er panikken nærmere enn de fleste aner!
Det er bedre å ligge under land å si: "Det ble jo ikke så galt likevel", enn å ligge utpå å si "uff, ble det så ille"!

Be om hjelp i tide

Skjer det noe og du tror du trenger hjelp, be om hjelp med en gang. Det er også forebyggende sikkerhet. Har du radiokommunikasjon, behøver du ikke å hyle om hjelp på nødkanalen. Du kan ta kontakt med en kystradiostasjon på en arbeidskanal og anmode om hjelp. Selv om du ikke føler situasjonen dramatisk, kan den bli det. Hele redningssystemet i Norge setter mer pris på en slik melding enn et skrik fra en krisesituasjon som krever akutt innsats.
Oppstår en krise fort, nøl ikke med å gi uttrykk for hvor ille situasjonen virkelig er. Mange har stor beundring for folk som er iskalde i krisesituasjoner. Jeg har hørt mannskap på en av våre kystradiostasjoner uttale at en fiskeski­pper tok kontakt på en så rolig, ordknapp og iskald måte at mannskapet på stasjonen ikke anså situasjonen som alvorlig før man hadde insistert på å få en korrekt beskrivelse av forholdene. Den gangen var seks menneskeliv i fare fordi båten holdt på å synke.

Signaliser

Alle kan signalene som betyr at man ber om assistanse? Eller... "Vinkesignalene" går jeg av ren pur stahet ikke inn på her. Kan du ikke dem, håper jeg dette vil få deg til å dra avgårde til nærmeste bokhandel og anskaffe passende lektyre. Din uvitenhet tyder dessuten på at du ikke har båtførerprøven. Dermed har jeg også berget noen ellers uvirksomme høstkvelder for deg. La det gå ære i å ta båtførerprøven før du blir tvunget.
Det eneste jeg ber om er: Hvis en eller fler ombord i en båt vinker intenst og ikke gir seg når du har vinket tilbake, kan du være helt sikker på at man ønsker "nærkontakt". Vinkes det med begge hender over hodet eller med et flagg eller et plagg, plikter du å gå til assistanse!

"Den lille røde"

Nødraketter har vært et hett tema. Utallige "falske" aksjoner er satt i gang gjennom tidene. Husk at en rød nødrakett betyr "ytterste" nød. De profesjonelle sjøfolkene liker ikke raketter av "fyllepenntype". Til kystseilas mener jeg disse er glimrende. De synes langt nok og er enkle og udramatiske å betjene. Men nok en gang:
En enslig rød rakett er ikke festlig fyrverkeri, men livstruende nød! Ser du en rød fallskjermrakett: Kontakt nærmeste politistasjon snarest.

Ubrukelig dregg

Dreggen er glimrende nødutstyr. I en dreggluke forut er den ubrukelig med mindre den betjenes av en vinsj fra førerplassen. Med motorstopp i regn og blåst og med en baug som hiver seg opp og ned i drift mot skjær eller grunner, er dreggen du kan hive uten å klatre opp på dekk, effektivt sikkerhetsutstyr. Den du måtte ha i luken forut, fungerer kun som feilplassert ballast! Akterut har du muligheten til hjelp, hånd- og fotfeste.

Båtshaken

Teleskopbåtshakene med børste og svaber er dårlige og lite hensiktsmessige kopier av den gode gammeldagse. De konegjengene som fester haken eller børste/svaber, er for dårlige. Jeg har prøvet to forskjellige fabrikater, og på begge datt båtshakeforsatsen av ved belastning. Hvis dette skjer når du prøver å få tak i en sleper eller en person, er du i realiteten hjelpeløs. Den gamle hederlige med treskaft og skikkelig metallhake er uten konkurranse.

Fendere

Fenderne er glimrende redningsutstyr. Hvis noen faller overbord - selv med flyteplagg eller redningsvest, hiv ut fendere til vedkommende. En fender under hver arm er noe å holde i, noe som gir en enorm trygghetsfølelse for den som plasker ufrivillig i vannet. Hvis ikke vedkommende har vest, kan et par tre fendere med tau være forskjellen på liv eller død.
En hesteskobøye med line er best, og en kasteline (bilde) burde alle ha. Denne kan redde liv, og kan opprette kontakten mellom to båter der den ene er i nød. Du kan kaste linen langt, forbinde den med sleperen og ha slepet fast uten å risikere båt eller mannskap.
Her kommer også fenderene inn i bildet. Hvis du skal gå til assistanse opp mot en annen båt, bør du fendre selv om det er ganske stille vann.
Nærm deg den andre båten fra le side (mot vinden for ditt vedkommende).
Prøv ikke å demp sam­menstøt mellom to båter i sjø med armer eller ben. Her må fenderne gjøre jobben. Dine kroppsdeler er for svake. Hvis likevel et sammenstøt er uunngåelig, la båten ta av for støtet. Den tåler langt mer enn du tror. For en båt uten akterlugar, kan det være best å gå opp mot en havarist eller forulykket med akterenden. I sistnevnte tilfelle skal du være sikker på at du ikke risikerer å komme borti vedkommende med utstikkende deler. (Propelldeler, badeplattform. trimplan e.l.)

Er du en farlig egoskipper?

Min påstand er at en egoskipper er farlig, - kanskje mest for seg selv. Er en eller fler ombord i stand til å manøvrere båten eller f.eks. bruke radioen hvis du selv skulle komme i problemer? Hvis ikke: Selv om du leser dette mens du er på ferieturen eller skal avgårde om noen dager, ta med resten av folket ut og lår dem båten fra for til akter. Kanskje får du et mannskap som blir mer aktivt interessert. Et slikt mannskap er ditt viktigste sikkerhetsutstyr. God sommer!