utgave nr 6 1992

Fjord 28 - Hankø-terna

Publisert Sist oppdatert


    VI PRØVEKJØRER FJORD 28 HANKØ-TERNA

    SUVEREN I SJØEN

    Av Hans Due

    Særpreget og eksklusiv. Sjøsterk med sine klassiske linjer. "Admiralbarkasse" kaller man den i Tyskland. "Advokatjolle" har vi hørt den omtalt som her i Norge. Kjært barn har mange navn. Noen typisk ferieturbåt for familien er den ikke.

    Eivind Amble har virkelig boltret seg i nostalgien på sitt tegnebrett. Inspirert av Bjarne Aas' klassiske terne har han konstruert en moderne utgave av en hurtiggående båt som ikke er planende, men som uten problemer runder 25 knops-merket.
    Med en slik båt behøver man ikke å bekymre seg over en kuling, når man skal krysse fjorden. Hankø-Terna pløyer sjøen mykt og fint, og i ca. 17 knops fart er ikke sjø som kulingen klarer å rote opp, noe problem. Skulle det skvette litt over dekket, kan man slå opp den forreste delen av den tredelte kalesjen. Og skulle man ønske å natte over en dag eller to, lar det seg gjøre i dobbeltkøya under fordekket. Har man overnattingsgjester, kan man rigge til tre køyer i cockpiten. En OK løsning i godvær.

    GLIMRENDE SJØEGENSKAPER

    Det er en nytelse å kjøre Hankø-Terna, uansett hvilket fartsområde man befinner seg i. Man slipper å gjete roret i fem knops fart gjennom trange sund. Båten holder stø kurs. Man slipper å klamre seg til rattet i rotesjø og noen-og-tyve knops fart. Akterover reagerer den på roret omtrent som andre kjølbåter, nemlig tregt. Vi oppnådde en maksfart på 24 knop med en 135 hk. Yanmar dieselmotor. Standard motor er på 96 hk. og skal i følge produsenten gi båten en maksfart på 21 knop.
    Det sosiale liv er prioritert ombord. Det er rikelig med benkeplasser for en gruppe mennesker på aftenstur. Det er satt av plass til toalett under dobbeltkøya i forpiggen, men toalettet er ekstrautstyr. Det samme er håndvask og passasjersete maken til førerstol.
    Motorkassen kan benyttes om bord, men skal man spise med kniv og gaffel, må man slå opp et løst bord på dørken akterut.
    Det er mye teak i innredningen, og alt trearbeidet fordyrer båten, men gir den samtidig et ekslusivt preg. Dørken er selvdrenerende, så hvis man stuer putene inn under fordekket, kan båten godt ligge ved kai uten at kalesjen må slås opp hver gang.
    DATA:
    Lengde:8,45 m.
    Bredde:2,70 m.
    Vekt:ca. 2000 kg.
    Dypgående:0,85 m.
    Pris m/96 hk.Yanmar:Kr. 381.000,-
    Produsent:Fjord Boat International A/S, Boks 439, 4801 Arendal. Tlf. 041-30911.