utgave nr 4 1999

Test: Saga 29 Troverdig nyhet

Publisert Sist oppdatert

Test: Saga 29

Troverdig nyhet

En vellykket båt i mellomfarts-området er i de fleste sammenhenger vanskeligere både å konstruere og bygge enn både sakte- og hurtiggående søstre. Den nye Saga 29 er en troverdig representant i denne klassen.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

En moderne halvplaner skal balansere forholdet mellom vekt, vektfordeling og akseptabel fart med en “riktig” motor. Det betyr at man skal kombinere bruk av lette, moderne og sterke materialer med kravet til at en båt tross alt skal være både solid og helst full av massivt treverk. Dette betyr både kompromisser og evnen til å se nye løsninger. “Løsningsorientert” er et moteord, og i så måte synes vi både Saga Trading’s eget konstruksjonsteam og siv. ing. Eivind Amble har gjort en utmerket jobb.

Sovelugaren(e)

Helt forut ligger det man normalt vil kalle “eierens lugar”. Den har V - køye og med to løse puter kan denne gjøres om fra “benflørtversjon” til fullgod tumleplass. Alle veggflater er ordentlig trukket med lys skai. Under benkene er det store stuerom som du når via luker under ordentlig stoppede madrasser.
En bra detalj er luftehull både i bunn og topp. Det vil ellers lukte “kjeller” av tøy og liknende som blir liggende i for tette stuerom. Luken i dekket gir bra overlys, er montert den riktige veien (med åpningen akterover) og er utstyrt med insektnett. Luken er så stor at du lett klarer å ta deg opp på dekket hvis situasjonen skulle bli kritisk – selv om du ikke er blant de sprekeste.
Aktenfor den lukkede sovelugaren og ett trinn ned, kommer du til “mellomgangen” med inngang til toalett- rommet og soveplass nummer to. Da jeg skrev at den andre lugaren “nor-malt sett” ville bli kalt “eierens lugar”, er det fordi jeg ville ha vært i tvil om hvilken jeg skulle velge; “klatrekøya” forut eller “krypekøya” på tvers under førerplassen. Med barn, tror jeg den fremre sovelugaren hadde blitt “barneværelse”. Tverrkøya ligger åpent mot mellomgangen, som forøvrig har god ståhøyde. Køya har god komfort og ligger i “lytteavstand” fra alarmer, VHF osv. Det kan luftes gjennom luke i skrogsiden samt opp mot salongen. Ved køya er det en fin sittebenk for avkledning samt en skap/skuffseksjon. Vi ville ha utstyrt hengeskapet med hyller fordi de færreste har med smokingen på båttur. Dette er likevel fullt mulig fordi 90 prosent av båtene som leveres fra Saga justeres etter kundens ønske.

Toalettrom

Toalettrommet er i høyeste grad voksent. Det er stort, støpt med rene plastflater og har bra dusjmuligheter. Armaturen er av rørlegger-kvalitet. Elektrisk avtrekksvifte og elektrisk toalett er standard, og septiken går rett i en 100 liters tank, som er standard. Materialkvaliteten er bra, bortsett fra en liten detalj: Den buete finèrdøren i toalettbenken låses med en billig plast “sneppertlås”, som på vår testbåt var så hard at døren var nærmest umulig å få opp. En liten detalj. Irriterende.

Styreposisjon

Styreposisjonen er ergometrisk riktig formet. Litt trangt for de mest langbente, kanskje, men de har likevel akseptabel plass. Setet kan reguleres i lengderetningen. Instrumentene er velplasserte og instrumentbordet gir også rom for eventuelt ettermontert elektronikk, noe som er viktig i disse dager. Gass/gearspaken er riktig montert, og her spanderer båtbyggeren den gode gamle Morse-kontrolleren; enkel, solid og pålitelig. Rattet er av GT - type, og den lille diameteren er muligens årsaken til at den hydrauliske styringen virker ekstra treg. I 1999 skal det ikke være nødvendig å bruke så mye krefter for å manøvrere en båt til rundt 900 000 kroner.
Sikten fra førerplassen er utmerket. Vindusviskerne er av typen med parallellarm. Elektrisk vindusspyleranlegg er standard. Tanken er plassert lett tilgjengelig bak en liten dør ved førerplassen. Vil du se ut i friluft, kan du åpne en av de store gjennomsiktige skyvelukene i taket og stikke hodet opp. Lukene kan forøvrig åpnes i lufteposisjon med en slisse i forkant. Styrmannen har sosial kontakt med andre i salongen. Alle i de fire ekstra sitteplassene har grei sikt i alle retninger.

Salongen forøvrig

Salongen er lys og smakfull. Konservativ og enkel, men tilsyne-latende funksjonell. Seteryggen på det forreste dobbeltsetet vippes forover, og vips, er toseteren en del av sittegruppen som også kan gjøres om til to ekstra køyeplasser, men da blir båten “campingbåt”. Båten er en “to pluss to” når det gjelder overnattende over lengre tid. Med “pluss to”, mener jeg to barn eller to gjester. I begge sete-benkene er det forøvrig godt med oppbevaringsplass.
På styrbord side er bysseseksjonen, utrolig innholdsrik med skuffer og skap. Kjøleskapet tar opp plassen under førerstolen. Arbeidshøyden er bra. Byssa er utstyrt med Wallas Cera- mic kokeapparat som standard. Alt treverk ombord er utført i lakkert kirsebærtre med fin finish og solid utførelse.

Uteplass/utvendig

Du kommer ut gjennom skyvedøren i salongens akterskott. Uteplassen er stor, faktisk like stor som på Sagas 32 - foter. Dekket er selvdrenerende og under de to dekkslukene finner du enorm stueplass. Stueplass er det også bak to luker på hver side ute. Til styrbord er det også gjort klart for en ekstra styreposisjon. Den gir deg ikke full oversikt forover ved “normal” kjøring, men er et must hvis båten skal brukes til fiske og kan dessuten være grei å bruke ved finmanøvreringer. Gjennom en port akterut, kommer du til den integrerte badeplattformen. Her er det dusj med varmt og kaldt vann. Varmt vann er forøvrig standard. Plattformen har også sturerom for fortøyningsutstyr, og utformingen gir egen plass for ankervinsj. Størrelsen og formen på plattformen gjør at den fort kommer til å bli en av de mest populære “godværsplassene” ombord.
Dollbordet entres via et trinn. Med solide håndrekker er det ganske greit å bevege seg langs siden. Under lasting og lossing av bagasje, mat og drikke,
vil jeg likevel tro at den enkleste og sikreste metoden er å bruke luka forut. Dollbordet blir for smalt til at du kla-rer å entre uteplassen med bagasje hvis båten ligger med baugen til land eller brygge. Fortøyningsbeslagene er perfekt dimensjonert og plassert. Ikke minst har man husket det viktige fortøyningsbeslaget midt på båten. Et spring fra dette er av uvurderlig verdi.

Motor/teknisk

Motoren, en Yanmar 4LH - STE, var et meget hyggelig bekjentskap. Med den fire-sylindrete dieselmotoren på 222 hestekrefter under dørken inne i salongen målte vi ikke mer enn mellom 76,3 og 77 desibel ved marsjfarter på mellom 13,2 og 18,0 knop – noe som må sies å være svært bra. Ombord i denne båten er badeplattformen en forlengelse av skroget. Propellen ligger under denne og er en medvirkende årsak til det lave lyd - og vibrasjonsnivået. Det gjør også bedriftens egenkonstruerte “eksoskne”, som fører eksosen ned i vannet i akterkant av plattformen. Slik at lite av eksosen trekkes inn i ute- plassen på grunn av turbulens. Teknis ke og elektriske installasjoner var enkle og greie. Noe småslurv hist og pist, men ikke noe alvorlig. Ladespenningen lå på 14,2 volt – akseptabelt.

Sjø - og kjøreegenskaper

Båten er bygget som en “styggværsbåt”, og vi gledet oss til å prøve disse egenskapene fra fabrikkens egen brygge, nemlig i Selje med Stadhavet og Norskehavet rett ut. Med kun en godværsdag tidligere på vinteren, regnet jeg med at vi var på den “sikre siden” men, nei: Testdagen opp-rant med flatt hav og sol fra
skyfri himmel.
Vi fant likevel dønninger som fortalte om en “vanlig” Eivind Amble - konstruksjon: Disiplinert, retningsstabil og udramatisk– nesten kjedelig. Men dette er egenskaper som forteller om et harmonisk skrog. Trimvinkelen økte udramatisk etter som farten økte, og båten gikk nesten “flatt”. Vår testbåt gjorde over 20 knop i toppfart. Ideell marsjfart ligger på 14 - 16 knop, men båten tåler mer. Opp til 18 knop er ikke styrmannsjobben noe å skryte av på ljugebenken, da går nemlig båten nesten av seg selv – bortsett fra den trege styringen.

Konklusjon

Saga har med sin 29 - foter laget en båt som kommer til å vare i mange år. Dette er en “voksen” båt. Hvis vi skulle ha noe å sette fingeren på, må det være på den ikke synbare finishen. Litt småtteri her og der som en lang skarp skrue som stakk inn i ankerkassa forut, “glassfiberskjegg” her og der osv. Noen timers etterarbeide med pussepapir m.m.,hadde hevet førsteinntrykket ytterligere. Dette er detaljer, men småting som irriterer når man investerer nesten millionen i sin fritid. Men når vi glemmer pirket, er dette en båt vi trygt kan anbefale!

Data

Fart/støy

Lyden er målt med radar. Motoren er en Yanmar 4 LH-STE, firesylindret dieselmotor på 222 hestekrefter ved 3300 omdreininger pr. min. På topp oppnådde vi 3500 omdr. min. på grunn av en for "lett" propell, noe som likevel kan være smart med hensyn til at båten blir minst ett tonn tyngre med "mann og mus" ombord. Vi har ikke registrert lyd på noen omdreiningstall på grunn av hyling fra propellen i disse turtallsområdene.

Største lengde:8,84 m.
Største bredde:3,23 m.
Dyptgående:0,80 m.
Vekt:ca. 3,5 tonn
Diesel:420 lt.
Ferskvann:220 lt.
Septik:100 lt.
Varmtvann:20 lt. bereder
Batteri start:110 Ah
Batteri forbruk:140 Ah
Motor:105-220 hk.
Omdr. pr. minFart i knopStøy i dbA
8004,359,0
11005,6
14006,6
17007,8
20008,971,7
230010,473,7
260013,276,3
290016,477,0
320018,079,0
350020,982,0