utgave nr 11 2005

Prøvekjøring: Kral Classic 700

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Kral Classic 700


Tyrkisk "Mini-Riva"

Dette er en snadderbåt for den som vil ha noe spesielt. 100 prosent håndverk, med linjer som fører tankene til klassiske Riva. Den går opptil 50 knop, vekker oppmerksomhet, men koster ikke skjorta.

TEKST: ULF W. JOHNSEN

Nyhetene står i kø på båtmarkedet i Europa og her hjemme. Etablerte og nystartede importører henter stadig flere båter fra nye land, båter vi nok aldri ville sett noe til i tunge tider. Båtmagasinet stakk til sjøs med Kral Classic 700, en runabout med klassisk utseende, bygget i Tyrkia.
Kral Classic 700 er en med sine Riva-liknende linjer en liten skjønnhet på vannet, men også et stykke håndverk av god kvalitet. En småhissig V8 bensinmotor på 320 hk gir båten en toppfart på 50 knop. Et leketøy for den som vil kjøre fort, se og bli sett, men ikke betale for mye.

Sitter godt

Kral Classic 700 er bygget en blanding av massiv mahogni og plast, med mørkeblått underskrog og akterparti. Båten kan i følge importøren leveres med forskjellige fargekombinasjoner på fribord og innredning. Dekk og luker er i lakkert mahogni. Båten ble konstruert for noen år siden, men har først nå kommet til Skandinavia.
Amerikanske båter har gjerne mange seter å få flest mulig med på sjøen. Istanbul-verftet bak denne båten har gått motsatt vei. Cockpiten har seter til kun fire personer, men de sitter til gjengjeld godt. Stoler og akterbenk er luftfjæret og kan stilles inn etter kroppsvekten. God polstring og hvite skinnoverflater gjør det fristende å bli lenge om bord. Mahogni på cockpitdørken bygger opp under inntrykket. Under fordekket finner vi en v-køye der et par kan tilbringe en natt eller to på tykke madrasser.
Skipper og passasjer beskyttes av en akkurat høy nok og sterkt buet vindskjerm. Fallvinkelen er stor nok til at vann og sjøsprøyt blåses vekk av vinden. Glasset er svakt tonet.
Føreren har en stor fotstøtte - i mahogni - foran seg til å spenne imot når kreftene slippes fri og farten blir stor.
Alle instrumenter og kontroller, inkludert stereoanlegget, kan nås med begge hender. Instrumentene er montert i et trepanel. En liten kant skjermer for sollyset og hindrer reflekser. Sportsrattet og gass- og girspaken er utført i stål og en fornøyelse å håndtere. Føreren har også et lite sladrespeil til disposisjon, slik at han ser hva som skjer bak ham. Foran passasjerplassen er det et gripehåndtak og et lite hanskerom.
Under akterbenken finner man en kjøleboks på 30 liter. Ikke til de store måltider, men stor nok til å holde champagnen eller Farrisen kald. Kalesjen tar liten plass og ligger rullet opp på sine bøyler like bak akterbenkens rygg. Den settes opp eller tas ned på et par minutter.

Motor under mahogni

Den enorme luken til motoren er i lakkert mahogni, hengslet i akterkant og hviler på to sylindere i åpen stilling. Vår testbåt er utstyrt med en Volvo V8, 5,7 l GXi på 320 hk. En sterk motor som får den nesten to tonn tunge båten til å klare tett opp under 50 knop.
Der er ikke all verdens plass til motoren under dekk akter, men greit nok til vedlikehold og ettersyn/service. I motorens forkant finner man et stort rom hvor badeleideren oppbevares sammen med fendere m.m. Badeleideren monteres i et par dertil egnede beslag på babord side.
På styrbord side i motorrommet er det montert en akterlanterne som kommer opp gjennom dekket ved hjelp av en el-motor, akkurat som noen bilers radioantenne. Under to små luker - også de i mahogni - på akterdekket finner vi en minivask med trykkvann, samt hovedstrømbryteren. Videre er det montert en hånddusj under et rundt beslag i rustfritt stål og en flaggholder i samme materiale.
Akterdekket er smalt, men et barn kan sole der hvis hun/han ligger på tvers. Akterut finner vi også en slepekrok for vannski og en mini-badeplattform. På det brede fordekket er det derimot rikelig med plass til solbadere. Men man bør passe godt på, det kan være glatt på et lakkert dekk. Et par badehåndklær eller puter på dekket gjør det tryggere. Helt forut finner man en elektrisk ankervinsj under en luke og et rustfritt anker som matcher baugbeslag i rustfritt stål. Like foran vindskjermen heves topplanternen når mørket faller på. Det er også markerings/søkelys montert på begge sider forut. Fra midtskips og rundt hele hekken går det en bred fenderlist i massiv mahogni.

Rask

Vel ute på fjorden gir vi båten all den motorkraft vi har til rådighet. Det tar et par sekunder før Volvos duoprop hiver båten opp i plan og får den til å akselerere som ventet. Med trimplan og drevtilt finner vi idealvinkelen mot den litt rotete sjøen. Kort tid etter måler vi 48 knop med full guffe på motoren.
Vi hiver båten hardt mot både babord og styrbord. Den er meget lydig og presis i styringen. Selv ved tøffe manøvrer i høye hastigheter holder båten seg rimelig tørr.
Moderat V-bunn på 19 grader synes helt riktig på denne båten, som også er meget stabil også i sidesjø. Men den er følsom og skal ha riktig trim til enhver tid for å kjøre optimalt. Det er noe begrenset hvor stor bæreevne man får akter med en så smal rumpe som Kral Classic 700 har. Derfor stilles det større krav til bruk av trim og flaps.
Båten kan leveres med andre motorer, der den minste er på ”kun” 260 hk, i form av en MerCruiser 5.0 MPI. Samtidig mister man noen knops toppfart og det kraftoverskuddet vår testbåt har. Med kun fire ombord vil likevel 260 hk være rikelig.

Spesielt

Alt i alt en er Kral 700 Classic et syn for øyet og en opplevelse på sjøen. En aldri så liten ”turkish delight” som appellerer til folk som er ute etter noe spesielt. Særlig sosial er den ikke. 2 voksne og 3 barn er maksimum når familien drar til sjøs. Den er lite egnet til fiske og vannsport, og heller ingen feriebåt. Den er bare lekker å se på og en drøm å leke seg med på bøljan blå.

Data: Kral Classic 700

Lengde:7,10 meter
Bredde:2,35 meter
Vekt:1.900 kg
Dyptgående:0,57 meter
Drivstofftank:220 liter
Septiktank:50 liter
Motor:Fra 260 hk bensin ell Volvo Penta 5,7 L GXi, 320 hk eller MerCruiser 5 l MIP, 250 hk.
Sitteplasser:4 voksne / 2 voksne + 3 barn.
Soveplasser:2
CE-kategori: C
Priser: 679.000 (260 hk bensin), 739.000 (320 hk bensin), 769.000 (200 hk diesel),
Mer informasjon: Coastline Marine AS, telefon 901 07 444. www.coastlinemarine.no.

Powered by Labrador CMS