utgave nr 12 1997

Test: Fire propeller

Publisert Sist oppdatert

Test: Fire propeller


Stål er best – uansett


I vår store propelltest (10/97) konkluderte vi med at stål gjør susen. Der testet vi et 30-talls propeller på en lettplanende båt med 100 hk. Nå har vi kjørt enda en test på en litt mer spesiell ekvipasje, en Pioner Multi som er en katamaran/trimaran og en firetakts Honda 75 hk. påhengsmotor og med tre hovedtyper propeller, trebladet aluminium og stål og firebladet aluminium.

Tekst og foto: Hans Due
I vår første test kom den firebladede komposittpropellen Comprop dårlig ut. Der brakk nemlig to av de fire propellbladene under testen. Men firebladede propeller finnes også i aluminium som er et noe sterkere og mer vanlig materiale. Teorien er altså at flere blader skal gi bedre akselerasjon, bedre grep i vannet i svinger og mindre vibrasjoner. Men praktiske prøver viser at selv ikke firebladede aluminiumspropeller klarer å slå stålpropellens egenskaper, men kan konkurrere på grep i vannet og å holde høy marsjfart på lavere turtall .

Dårligst på aks.

Den firebladede propellen skulle altså gi det beste resultatet i vår akselerasjonstest. Men fra 0-20 knop klarte ikke denne propellen å hamle opp med noen av de andre. Her var det stålpropellen Turbo 1 som stakk av med seieren, og selv den trebladede standard aluminiumspropellen var raskere. Man skulle tro at ved å gå ned to tommer på stigningen, ville akselerasjonen øke, men heller ikke så var tilfellet, selv om stålpropellen PowerTech var nest raskest.

Toppfart

Igjen er det stålpropellen Turbo 1 som stikker av med seieren, men her kommer 15-tommeren til Power Tech dårligst ut til tross for høyest turtall på 6.000 omdreininger/minutt som er det maksimale Honda anbefaler for denne motoren. Dette er tydeligvis en for liten propell for denne ekvipasjen. I vår forrige test kom nemlig 17-tommeren til PowerTech meget bra ut av testen. Igjen er den trebladede standard aluminiumspropellen bedre enn den firebladede. Marsjfartene på ca. 5.000 omdreininger er ganske like for alle propellene, men ved lavere hastigheter kommer firebladeren mer til sin rett.

Holder i svingene

Begge stålpropellene og den firebladede aluminiumspropellen holder godt i svingene, og man kan trimme ut mye før de begynner å kavitere. Her er den trebladede standard aluminumspropellen dårligst. Det merker man veldig godt når man trimmer ut så mye at båten begynner å galoppere (vippe baugen opp og ned). Da hører man at aluminiumspropellen slipper i hver vipp, mens stål og den firebladede beholder grepet i vannet.

Konklusjon

Stål er best, uansett. Men prisen er deretter.

Fart/akselerasjon

Testen er utført med en Pioner Multi m/ 75 hk. Honda og to personer. Total vekt ca. 700 kg. Alle propellene har en diameter på 13 ¼ tommer.

Fart

Alle propellene er levert av Winrace Propellers AS (37 01 18 88) i Arendal.
Priser
Standard 17" aluminium:1.574,-
Turbo 1, 17" stål:3.800,-
Solas 4-blad aluminium:1.600,-
PowerTech 15" stål:3.600,-

Omdr/minStandard 17" alu.Turbo 1 17" stålSolas 17" 4-blad alu.PowerTech 15" stål
6000--29,8
550031,132,930,527,3
500028,328,327,625,0
450025,226,325,822,2
400021,321,622,919,9
350018,118,619,616,0
30007,89,68,37,3

Akselerasjon

0-20 knop6,1 sek5,4 sek6,5 sek6,0 sek
0-25 knop9,0 sek8,2 sek8,6 sek8,5 sek