utgave nr 10 1994

Targa 31 Big Cabin

Publisert Sist oppdatert
Vi prøvekjører Targa 31 Big Cabin

Tøffere enn toget!

AV ANNE MARIT KLOKK

Årets nyhet fra finske Botnia Marin er Targa 31, en forlengelse av Targa 29, som Båtmagasinet for fem år siden kalte for "sjøens børstraktor". Da vi prøvekjørte Targa 31, var traktorfølelsen blåst bort. Båten var overraskende forseggjort, men den kan innredes i mange versjoner.

Det spennende og spesielle med Targa-båtene er allsidigheten. Om du vil ha en funksjonell yrkesbåt, en stor skjærgårdsjeep eller en mer komfortabel bobåt, lages innredningen etter kundens ønsker og behov. Det Botnia Marin har gjort med den nye Targa 31 Big Cabin er å forlenge 29-foteren med 60 cm akter. For å få bedre plass til tyngre og større motorinstallasjoner og større bofasiliteter i det de nå kaller Big Cabin.
Trenger man en båt til persontransport, kan man få en innredning med sitteplass til 12 personer, eller du kan få en ren familiebåt der styrhuset har salong og du har køyer og toalett nede i båten. Spesialversjoner til rednings-patrulje-brannbåt står også på produsentens program. Båten vi kjørte var en variant med forseggjort treinnredning i bysse, spiseplass og køyer, og den ga et ganske gedigent inntrykk. Salongen var faktisk lun og hyggelig, og tanken på å feriere ombord, var langt fra fremmed.

Freske sjøegenskaper

Å kjøre en Targa 31 utstyrt med to Volvo KAD 42 som tilsammen har 460 hk, er en fartsfylt opplevelse (40 knop) med en del kiling i magen. Om du er inne i styrhuset eller oppe på flybridgen, sitter du så pass høyt over sjøene at følelsen av å "fly lavt" er pirrende tilstede. Båtens høye fribord og midtstilte styrhus gir deg en meget bra oversikt i alle retninger. Båten svarer utrolig presist på alt du ber om, og den tar sjøene eksemplarisk om de kommer for, aktenfra eller fra siden. Her er det snakk om mye rå kraft og et funksjonelt skrog som er tilpasset både fritids-og arbeidsbåtmarkedet, og i mye sjø føles Targaen retningsstabil og uberørt som et tog.
Å finmanøvrere denne båten med to motorer går greit, til tross for det store vindfanget styrhuset gir. Med en motor krever nok båten en god del av skipperen under tillegging i urolig vær.

Bofasiliteter

Targa 31 kan som nevnt fås i en rekke versjoner, men vi har sett på Big Cabin, som egner seg best til familiebåt på tur.Vil man ha versjonen uten flybridge, blir plassen større akter i og med at bakveggen blir rett uten leider opp. Salongen i styrhuset er åpen og lys og som for de fleste Targaene har man førerplass til styrbord og bysse til babord i flukt med dashbordet. Byssa er velutstyrt i treinnredning og på begge sider finnes skyvedører ut til et stort selvlensende dekk.
L-sofa er plassert til babord og nedgangen til sovelugarer og toalett er på styrbord side. Sovelugarene rommer fem personer, to doble køyer og en stikkøye. Nedenunder er det ikke ståhøyde. Toalett og dusj på babord side finnes mellom to sovelugarer med dobbeltkøyer.
Siste melding fra Botnia Marin går ut på at Targa 31 Big Cabin har hatt god respons blant fritidsbåtfolk og man jobber nå med perfeksjoneringen av enda en versjon som skal hete Family. Det er snakk om å flytte byssa bak førerstolen og gjøre sovelugarene mer bovennlige.
DATA:
Lengde: 9,90 m
Bredde: 3,15 m
Dypg.: 0,85 m
Vekt: 4.300 - 5.100 kg
Motoralt.: 230-460 hk
Fart: 26 - 40 knop
Produsent: Botnia Marin, Box 9, SF 66101 Malax, Finland. Tlf.: 358 61 651 555. Fax: 651 551
Importør: Bjørn Nielsen Båtagentur 1360 nesbru, Tlf.: 66 849302