utgave nr 3 2004

Småjeeptest - Galia 475: I all enkelhet

Publisert Sist oppdatert

Småjeeptest - Galia 475: I all enkelhet

Galia 475 er fremfor alt en enkel skjærgårdsjeep. Båten byr på godt med stueplass, men det mangler litt på kjøreegenskaper og detaljer.

Det er på detaljnivå at polske Galia faller igjennom. Man spør seg hvilken nytte et baugnebb med integrert rulle til dreggen har på en båt av denne typen, og man irriterer seg over kryssholtene som er lette å snuble i ved ombordstigning eller ilandstigning fra det lille fordekket. Hyggelig er det i alle fall at båten har åpen pulpit, og anti-sklimønster på fordekket og i dørken.
En av Galias store styrker er stueplassen om bord. I tofta forut finnes et lite stuerom med et låsebeslag, og man har et romslig stuerom foran førerplassen. Til babord side finnes i tillegg et stuerom som fint egner seg til lengre gjenstander som fiskestenger og båtshaker. Stuerom er det også i rormannsbenken som også rommer bensintank og batteri. Skuffende er det lille dreggrommet på fordekket. En strikk forhindrer det fra å skramle og fungerer sikkert fint så lenge strikken er ny og har sin spenst. Et taurom er plassert til styrbord side akter i båten.
Førerplassen holder et tradisjonelt snitt, og har en enkel vindskjerm som gir brukbar beskyttelse mot fartsvinden. Vi savner et kartbord, og kompass er heller ikke standard i båten. Rattet er plassert for langt unna føreren og har en for skrå vinkel om man sitter og kjører. Dermed får skipperen lite glede av den polstrede ryggstøtten. Plasseringen av kontrollboksen for gass og gir er god. Dessverre skygger rattet for instrumentene.
I sjøen har Galia 475 en leken opptreden, spesielt om motoren trimmes ut. I sidesjø må man regne med noe sprut, men skroget tar i alle fall sjøene mykt og komfortabelt. Selvdreneringen, som består av to hull i skrogsiden, er ikke god nok. Med mange om bord fosser vannet inn om man ligger stille, her burde man hatt muligheten til å tette hullene.
Tank- og batterirom finnes under rormannsbenken. Tankrommet er plassert til babord, mens batteriet er plassert helt opptil skrogsiden til styrbord. Rommene er atskilt og begge har lufting. Kablingen er enkel. Batteriet burde av vekthensyn vært plassert til babord side, mens tanken burde vært plassert mot midten av båten.
Galia har en enkel badestige plassert til babord side. En gjennomgang i akterspeilet gir god adkomst, men vi savner en grind som stenger gjennomføringen når den ikke er i bruk. Motorfestet tyder på smalhans fra verftets side. Her finnes en finerplate, som vil trenge mye stell for ikke å bli stygg eller i verste fall ødelagt av vann. Fortøyningspunkter finnes i form av to kryssholt akter og på fordekket.

MaterialePlast
Lengde (meter)4,78
Bredde (meter)1,95
Vekt uten motor (kg)390
Maksimal motorstyrke (Hk)60
Antall personer4
Utstyr:
Brannslukningsapparat
BadestigeX
PuterX
LanternerX
Lensepumpe
SelvlensX
Antall stuerom (tørre)4
Pris med motor (50 Hk firetakt)129.400,-

Pluss:
- Godt med stuerom
- Åpen pulpit

Minus:
- Selvlens uten stengefunksjon
- Finerplate ved motorfeste

Mer informasjon
Galeon Boats AS
1746 Skjeberg, tlf 69 12 55 20,
www.galeon.no