
utgave nr 11 2004
Prøvekjøring Windy 32 Grand Tornado
Prøvekjøring Windy 32 Grand Tornado
Stille, dyr og stilig
Windy har komplettert sin daycruiser-serie med 32-foteren Grand Tornado. En deilig kjøremaskin med artige finesser som byr på Mercedes-følelse.
TEKST: ATLE KNUTSEN
32 Grand Tornado er en rykende fersk nyhet fra Windy. Den ble første gang vist for publikum under årets Båter i sjøen-utstilling i Sandvika i september. Båten overtar plassen til 31 Tornado i Windy-porteføljen og kompletterer Windys day- og weekendcruiserserie som starter med 28 Ghibli og har 34 Khamsin som flaggskip.
Det er 31-skroget som ligger til grunn for 32 Grand Tornado, men båten har gjennomgått store forandringer interiørmessig, og er forlenget med én fot for å gi den litt mer løft for å takle de nye og tyngre Volvo-motorene.
Vi tok prøveturen fra Arendal til Helgeroa i ruskete høstvær. Båten er godt balansert og oppfører seg eksemplarisk i sjøen. Den har en moderat planingsterskel, sitter godt i svingene og byr ikke på overraskelser av noe slag. Med Volvo Pentas nye D6 350, som yter 340 hk, gjør båten 38 knop på topp med full drivstofftank og tre mann ombord.
Uteplassen
Uteplassen er et dominerende karaktertrekk ved nye Grand Tornado. Det er lagt stor vekt på komfort under solen. Mens en del konkurrerende modeller har én bred førerstol, har Windy forsynt båten med to skikkelige stå-/sittestoler ved førerplassen. Under passasjersetet er det gjort plass til en stor kjøleboks. Uteplassen består dessuten av en L-sofa akter med elektrisk justerbart ryggstøtte. Et bord oppbevares under den langsgående benken på babord side og monteres enkelt på søyle. Mellom skrogsiden og solsengen på styrbord side er det en passasje som gjør at man slipper å trå over putene. På babord side, vis-a-vis førerposisjonen, er det en wet-bar med varmt og kaldt vann og et stort stuverom i benken. I sum er det rikelig med stuveplass i forbindelse med uteplassen.
Badeplattformen er stor og innbyr til bading. Her er det montert hånddusj lett tilgjengelig, to store, drenerte dreggkasser i dekket med to tilhørende, kraftige kryssholt nedfelt i dekket, og en solid, utfellbar badestige. Med den nye modellen har Windy også gitt dollbordene en renessanse, en tradisjonsrik løsning som på nye båter ofte er blitt ofret til fordel for større areal på uteplassen. Vi sier hurra for dollbordet. Dekket er for øvrig forsynt med seks kryssholt og en skikkelig rekke med pulpit.
Førerposisjonen
Førerposisjonen er svært tiltalende. Enkelt og oversiktlig design med ergonomisk fornuftig plassering av alle funksjoner. Dessverre har man valgt en hvit konsoll, noe som gir kraftige reflekser i rutene. En bønn til Windy er at de finner en farge som demper gjenskinnet i ruten. Vi begeistres over at man har montert defroster med tre skikkelige dyser, og to vindusviskere.
I konsollen foran føreren er det plass til en stor plotter, i vår testbåt var det installert en Raymarine C120 som er en virkelig kraftpakke i båt av denne størrelsen. Motorspak, ratt m.v. er veldig bra plassert, mens bryterne til flapsene satt litt kronglete til i forhold til motorspaken. Et 12 volt uttak som er greit plassert ved en utsparing ved beina er godt å ha til mobilen, og et bredt og bra vinklet fotbrett gir føreren noe å sparke i mot når kjøringen blir inspirert. Foran passasjersetet er det en god håndrekke, og forenom dette et skikkelig kartbord. Kompasset er plassert i førerens siktlinje, og kombinert med et stilrent design på konsollen tilbyr Windy 32 Grand Tornado et herlig førermiljø. Vårt eneste savn var en koppholder ved førerplass.
Under dekk
Salongen under dekk er stor og trivelig, med interiørelementer hentet fra flaggskipet 58 Zephyros. Løsningen er tradisjonell, med en sittegruppe forut. Bordet kan senkes og dermed konverteres salongen til en dobbeltkøye. Stuverommene i benkene er forholdsvis små, men skikkelig polstret og innbydende. Belysningen består av fem spoter i taket. Det er gjennomgående svært høy kvalitet på polstring og trearbeider. Det er to koøyer som kan åpnes i lugaren, foruten en dekksluke som åpnes i akterkant. Denne fungerer også som nødutgang.
Ved nedgangen på babord side er det en bysse med vask med skikkelig armatur, corian benkeplate, tobluss kokeapparat, glassholdere og et overskap med to rom. I tillegg et stort skap i benken. Byssa fungerer helt utmerket til lettere kulinariske aktiveteter, som frokost og lunsj. Her fins også kjøleskap og et 220 volt uttak.
På styrbord side er det et meget romslig toalett med tanke på at dette er en day- og weekendcruiser. Innredningen er helstøpt. Her fins vask med dusjhode, tannglassholder, et lite skap med en dorullholder på innsiden (glitrende!), to overskap mot skrogsiden, og et speil. Man sitter dessuten veldig greit på porselenet.
I tillegg til køya forut, er det en stikklugar under uteplassen med adkomst ved siden av trappen. Inngangen til lugaren er forholdsvis trang, men lugaren i seg selv er romslig. Den har ett koøye som kan åpnes, to vakre leselamper, to avsettingshyller på hver side av køya, samt adkomst til ulike skroggjennomføringer under køyebunnen. Her inne finnes det også et lite skap med to hyller. Båten er også forsynt med et hengeskap ved byssa.
Svært støysvak
Vi gjorde ingen støymålinger på båten, men det er hevet over tvil at den er svært støysvak. Når man tar en titt i motorrommet, ser man at det er lagt vekt på støyisoleringen. Det elektriske anlegget og øvrige installasjoner er lett tilgjengelig og skikkelig lagt opp. Med en D6-motor er det enorm plass i motorrommet. Det eneste vi savner, er en leider ned i det dype motorrommet.
Windy 32 Grand Tornado har alt man forventer at en Windy skal ha - stiv pris inkludert.
Data Windy 32 Grand Tornado
Lengde:9,72 meter
Bredde:2,99 meter
Vekt tørr båt:Ca 4,4 tonn
Diesel:610 liter
Vann:150 liter
Septik:125 liter
Motor:Volvo Penta (VP) 2xD3 160, VP 2xKAD300, VP 2xD4 260, eller VP 1xD6
CE-kategori:B
Pris 1xVolvo Penta D6 350:1.748.000 kroner
Opplysninger:Windy Boats AS, 4854 Nedenes, telefon 37058555, www.windy.no