utgave nr 5 2004

Prøvekjøring: Sunseeker Sportsfisher 37

Publisert Sist oppdatert

Sportssjarken

Motorene er trimmet ut og ligger flatt på 6.000 omdreininger i minuttet. Vi gjør 48,5 knop. Slett ikke verst for en fiskebåt på 37 fot.

TEKST: JAN HARRY SVENDSEN

Det er litt spesielt å nærme seg Sunseeker sin nyeste kreasjon. Ikke fordi den er stor, for faktisk er dette en av de mindre båtene i Sunseekers portefølje, men fordi den i tillegg til dieselmotorer også kan leveres med utenbordsmotorer. Skjønt med tre 250 hesters Yamaha fire-taktere er det langt fra beskjedent det som henger på akterspeilet.

Musikk i 50 knop

Vi har tre startnøkler som skal finne hver sin tenningslås, tre girvelgere og tre gasshåndtak - og når du skal trimme er det tre brytere til det også. Slikt blir det mye knotting av, og da er det ikke heldig når knappene for trim er plassert slik at du må strekke deg og ta øynene vekk fra sjøen for å betjene dem.
Sunseekeren er delikat følsom på trimmen om ditt ønske er å omsette de 750 hestekreftene i maksimalt med knop. Vi målte 48,5, noe som plasserer båten i det øvre sjiktet rent hastighetsmessig. Med dieselmotorer under dørken er heller ikke Sportsfisher 37 noen sinke, selv om de to D6 motorene fra Volvo Penta må gi seg ved om lag 40 knop.

Splittet personlighet?

Sunseeker Sportsfisher 37 er litt Dr. Jekyll og litt Mr. Hyde. De 750 hestekreftene gir båten formidable ytelser og kamuflerer lett dens størrelse og tyngde. Om du vil kan du kjøre den sportslig og aggressivt. Skroget har ikke det minste i mot det, og hele tiden passer Mr. Hyde på at Dr. Jekyll ikke får overtaket. Men trekk av på gassen, og båten forandrer karakter. Fra å være smårampete blir den høvisk som bare briter i overklassen kan være. Komforten fortrenger det sportslige, og man får igjen fornemmelsen av båtens dimensjoner. Elegant skjærer den gjennom bølgene og går mykt fra bølgetopp til bølgetopp.

Blod og teak

I en Sunseeker forventer man komfort selv om båten markedsfører som en fiskebåt. Sportsfisher leverer der også. Salongen blender med sober eleganse, og plassen er tilstrekkelig. Her finnes dobbeltseng, fullt utstyrt bysse, toalettrom og sofa. Dype tepper og høyglanspolerte overflater er obligatorisk i en Sunseeker, også i fiskeriutgaven.
Finishen oppe skuffer heller ikke. Forut for den gedigne styrekonsollen finnes en L-sofa, og på fordekket er det monteringspunkter en solseng. Akter finnes en stor uteplass om er optimalisert for fiskeren, med blant annet stangholdere og en egen brønn til levende agn. Dørken er selvsagt av teak, til stor glede for fiskeren som med sin sylskarpe kniv åpner buken på dagens fangst og lar innvollene gli ut på dette edle treverk.

Ikke billig

En Sunseeker er ikke billig. Ikke Sportsfisher 37 heller. Pris med utenbordsmotorer er 2.900.000 kroner, Med to Volvo Penta D6 under teakdørken på akterdekket koster den 3.000.000 kroner. Med diesel får du ikke bare lavere utgifter til drivstoff, du får også en gedigen badeplattform. Men du mister opplevelsen av tre 250-hestere - og åpenbaringen som får deg til å skjønne hvorfor Yamaha også produserer musikkinstrumenter.

Tekniske data:
Lengde:13,39 meter
Bredde:3,55 meter
Vekt: 7.900 kilo
Motor: 3x Yamaha F250, 2x VP KAD300 eller 2x VP D6
Drivstoff: 1.500 liter
Ferskvann:227 liter
Pris fra: 2.900.000 kroner
Mer info: www.sunseeker.co.uk

Powered by Labrador CMS