
utgave nr 3 2006
Prøvekjøring: Sea Ray 270 SLX Bowrider
Prøvekjøring: Sea Ray 270 SLX Bowrider
Stor og sterk solskinnsbåt
En 27 fots, potent bowrider for solskinnsdager. Sea Ray 270 SLX Bowrider er ytterst amerikansk, god for 43 knop og har plass til et lite fotballag om bord.
TEKST: ULF WESLEY JOHNSEN
Amerikanske Sea Ray overrasker stadig med nyheter i sitt brede utvalg av fritidsbåter. Vi gikk om bord i helt nye SR 270 SLX, en sjeldent stor bowrider. Båten oser av potens. Med en heftig MerCruiser 496 Magnum på 425 hk gikk det unna med en toppfart på 42,7 knop.
Typisk amerikansk
Vel ombord konstaterer vi raskt at dette er en riktig amerikaner. Hele slekta skal med på sjøen. Forut er det plass til to voksne i døsestilling eller fem barn på gode de gode setene. Her fremme i ”brønnen” sitter man like godt som bak vindskjermen - når vær og føre tillater det. Samtlige sofaputer og rygger er faste, men likevel myke og trukket med beige/hvitt vannbestandig skinn som er lett å holde rent. Et minibord kan monteres på sokkel i salongen forut.
Cockpiten og uteplassen er relativt stor, med hele 8,60 m lengde og 2,74 m bredde å boltre seg på i denne båten.
Føreren og èn av passasjerene har hver et godt, regulerbart sete til rådighet. Begge er ståstoler, slik at man kan stå oppreist å kjøre. Akterut er det en stor U-sofa med plass til 6 voksne. Dørken er selvlensende og dekket med et lysegrått tykt kantsydd teppe. På styrbord side er det en wetbar i en konsoll bak føreren. Her er det varmt og kaldt vann samt kjøleboks. Et lite, rundt bord kan monteres på sokkel midt i salongen. Det er 8 koppholdere i cockpit. Bak U-sofaen er en god solseng i hele båtens bredde. En luke midtskips gir adkomst til en stor badeplattform med badestige. Helt akterut finner vi en solid slepekrok for vannsport og en hånddusj med ferskvann.
Vil man gå forut er det en bred passasje mellom setene til U-sofaen foran vindskjermen. Midtvinduet slås til side. Her har Sea Ray valgt en løsning med to høye ryggputer mot midtkonsollet. To voksne sitter godt, med utsikt fremover og plass til å strekke selv lange ben helt ut. Men her kan også fem barn sitte lunt nede i ”brønnen”, alle med god ryggstøtte. Da det er montert gode ryggstøtter både i sidene og forover. I den forre salongen finnes gripehåndtak og drikkeholdere.
Førerplass
Førerplassen er funksjonell og har god plass, selv for folk på to meter. Stolen er todelt og gir god støtte. Føttene hviler på et oppbygd fotbrett. Sportsrattet i tre og skinn kan tiltes til riktig posisjon, og ligger godt i hånden. Gass- og girhendelen er montert på sideskottet og utstyrt med dødmannsknapp. Alle nødvendige instrumenter er godt synlige. En liten plotter er felt inn mellom fartsmåleren og turtelleren. Like under sitter på rekke og rad alle de brytere man har behov for. Et kompass er også på plass. Et hulrom i skottet under gasshendelen er praktisk til kikkert og småting. Føreren har også tilgang til et stereoanlegg med CD spiller og 6 høyttalere og fjernkontroll. Utsikt og oversikt gjennom vindskjermen er god, men tonet glass tar noe av utsikten i dårlig vær. Profilen i rustfritt stål over vinduene gir irriterende refleks ved sterk sol. Foran passasjerstolen er det er godt hanskerom og en hylle til mindre gjenstander. Et mobilt Vacu-Flush toalett finnes i konsollen foran førerplassen. Båten leveres standard med en lett monterbar biminitopp.
Sjøegenskaper
Så snart vi legger fra kai og kjører ut på fjorden finner vi oss godt til rette. Vi slipper alle krefter fri, og får straks et kraftig skyv i det båten hives hurtig opp i plan. Planingsterskelen er moderat og det er nesten unødvendig å trimme drevet for å oppnå ideelt plan. Vi måler toppfarten til 42,7 knop med GPS. Den hydrauliske styring er lett å bruke, og båten er rett og slett morsom å kjøre. Kaviteringen er minimal selv når vi hiver båten fra side til side. Så snart vi retter opp og gir fullt skyv på motoren, svarer båten med lynrask akselerasjon. Med hele 425 hk til rådighet er kraftoverskuddet stort. Denne båten kunne ha klart seg med 300 hk, som også kan leveres. Det brøler godt fra Corsa eksosanlegget, (eksosen over/under vann) og Bravo 1-drevet gjør jobben den er satt til.
Vi trimmer forsiktig og får straks respons. Skroget skyver motsjø fint til side og i sidesjø holder 270en stø kurs.
Motorrom
Under den store luken akter dukker den voksne motoren opp: Mercury Mercruiser 496 Magnum High Output. Koplet med Bravo 1 og et Corsa eksosanlegg. Her er det god plass til å utføre både nødvendig service og vedlikehold. Båten ser ut til å være godt skrudd sammen og fornuftig montert. Bedre enn forventet av en amerikansk båt. En automatisk stor brannslukker er montert på en solid brakett høyt oppe i aktre del av motorrommet. Batteriene er skikkelig festet og tankene lagt godt ut mot skrogsiden. Lensepumper er på plass, èn manuell og èn elektrisk. Rommet kunne godt vært inndelt med et par skilleskott, slik at man fikk ekstra stuveplass ombord.
Det er ingen pulpit på båten, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Til gjengjeld finner vi 8 solide kryssholt i rustfritt stål. Elektrisk ankervinsj i baugen er ekstrautstyr.
Konklusjon
Sea Ray 270 SLX Bowrider er en helt annerledes og STOR bowrider som byr på seteplass til et helt fotballag. Den er linjelekker og har gode kjøreegenskaper. Dessuten var vår testbåt med den største motoren morsom å kjøre. Båten er først og fremst en dagsturbåt for hurtig transport til hytta eller skjærgården utenfor. Stuveplassen er minimal, båtens størrelse tatt i betraktning.
DATA: SEA RAY 270 SLX BOWRIDER
Lengde8.69 meter
Bredde2.74 meter
Vekt (tørr)t2.520 kg
Dyptgående (drev oppe/nede)53/93 cm
Drivstofftank356 liter
Vanntank80 liter
Septiktank38 liter
Motor:Mercury Mercruiser 496 Magnum (425 hk), Bravo I
CE-kategoriC (9 personer)
Pris:Kr. 830.000
Mer informasjon: Båthuset AS, Bergen, telefon 55 95 31 00. www.baathuset.com