utgave nr 7 2004

Prøvekjøring: Ibiza 24 Touring

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Ibiza 24 Touring


Midt i blinken

Båtbygging er kompromissenes kunst. Denne daycruiseren har litt av alt - i passe porsjoner. Ibiza kaller båten en aktivitetsplattform til sjøs. Det forstår vi, Ibiza 24 Touring er rett og slett en innertier.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Ibiza 24 Touring er en meget gjennomtenkt daycruiser med overnattingsmulighet. I det ytre preges den av retrodesign, med lange, harmoniske linjer. Innvendig har produsenten tilstrebet å få inn så mange praktiske løsninger som mulig, tilpasset hele familiens behov når sommeren og sjøen lokker. 24 Touring har et høyt ambisjonsnivå, og tar mål av seg å dekke behov for dykking, vannskikjøring, en liten overnatting, solslikking, bading, og et lite varmt måltid. Ibiza 24 Touring gir et sjeldent vellykket svar på alle disse kravene i en og samme båt.

Sprek og trygg

Skrogmessig har Ibiza 24 Touring i seg elementer fra Jim Wynnes konstruksjon Master Miami, som ble en suksess den gang Ibiza-eier Helge Duus drev Master Boats. Den forholdsvis tunge båten er helt fra idéstadiet tilpasset de store, tunge firetakts utenbordsmotorene. Vi prøvekjørte båten med Yamahas 225 hk firetakter. Det var en perfekt match. Kombinasjonen gir god respons og godt skyv gjennom hele registeret. Båten sklir opp i plan uten noen markant planingsterskel. Synsfeltet er uforstyrret gjennom hele akselerasjonen. Skroget virker meget harmonisk og forutsigbart helt opp til toppfarten på rundt 42 knop. Den viser ingen tendenser til å galoppere, og kun med god trim i de høyeste fartsområdene kan man oppleve tegn til at skroget slipper og hugger ved kraftige svinger. Båten er godkjent for motorer opp til 300 hk.

Gjennomført kvalitet

24 Touring er blottet for dollbord. Man tar seg om bord via det store fordekket, gjennom en bred luke i den solide vindskjermen og ned en imponerende romslig trapp. Disponeringen av uteplassen er en genistrek. Til tross for utenbordsmotoren, har båten en badeplattform i ordets rette forstand. To badeleidere som enkelt kan felles ut om du ligger i vannet, med kryssholt som også fungerer som håndtak. Gode bevegelsesmuligheter rundt motoren og en akterbenk med vendbart ryggstø, gjør den aktre delen av uteplassen velegnet til ulike aktiviteter. Ryggstøet på akterbenken, L-sofaen og passasjerplassen kan vendes slik at man kan tilpasse seg ulike situasjoner om bord, eventuelt finne velegnete posisjoner i forhold til solens vandring over himmelen.
Det er drenerte stuerom for fendere m.v. på hver side av badeplattformen. Under lokkene er det også påfylling for vann og bensin. Med tanke på bensinsøl på tauverk og fendere, mener vi det er ugunstig at påfyllingen er plassert under lokket. Plassering utenfor stuerommet vil være å foretrekke.
Videre er det stueplass under akterbenken, og et gedigent stuerom under L-sofaen. I det største rommet er det tilrettelagt for kjøleboks med 12 volt uttak. Løfter man på seteputen ved passasjerplassen, finner man et ettbluss kokeapparat som standard. Foran passasjerplassen er det en liten vask med hånddusj, og et skikkelig gripehåndtak som også kan brukes til tørking av for eksempel et kopphåndkle. Bordet har to plasseringer, en helt akter mellom akterbenken og L-sofaen, og en foran L-sofaen i tilknytning til førerplassen.
Førerplassen er forbilledlig enkel og funksjonell. Man har god oversikt over instrumentene, bryterne er fornuftig plassert, ratt og spaker er der de skal være, og en teakplate ved spaken fungerer også fint som armhviler. Her finnes dessuten en koppholder. Det er plass til ettermontering av en liten plotter på høyre side av rattet. Kartbordet, med pleksilokk og et drenert stuerom under, har plass til Båtsportkart. I en nisje i skottet ved dørken er det montert en brannslukker, usjenerende og lett tilgjengelig.
En bred skyveluke fører ned til lugaren under dekk. Dørkarealet er litt trangt, men til gjengjeld er køya stor nok til to personer, pluss eventuelt et barn. På styrbord side er det tilrettelagt for et bærbart toalett. En plastluke gir adkomst til et stort stuerom under køya, og selve køyebunnen er delvis forsynt med teakspiler for å gi luft under madrassene. Smart. Alle nakne plastflater er skikkelig behandlet, og polstringsarbeidet er samvittighetsfullt utført. Lugaren har to lyspunkter, en taklampe og en leselampe. I tillegg er det en takluke som åpnes i akterkant. Bra. I skottet mot førerplassen er det en stor luke samt et håndlokk med adkomst til ulike installasjoner. Alt er ryddig og skikkelig utført.

Teknisk

I rommet under akterbenken er batteriet (115 Ah) plassert godt luftet på styrbord side, mens vanntanken står skikkelig festet på babord side. Via rommet under akterbenken har man også tilgang til skroggjennomføringene, som er av god kvalitet og forsynt med doble slangeklemmer og stengeventiler. En manuell lensepumpe er montert på skottet på babord side utenfor stuerommet. Tilsvarende er det montert en manuell lensepumpe i lugaren forut. Bensintanken er plassert i senterlinjen under dørken på uteplassen.

Konklusjon

Løsningene i Ibiza 24 Touring reflekterer produsentens inngående kunnskap om brukernes og sitt segments behov. Når denne kunnskapen omsettes i praksis, får man en båt som er tilnærmet optimalt tilpasset et vidt spekter av aktiviteter og behov for folk på tur i sommerskjærgården. Derfor fant vi eller ingen ting å sette fingeren på. Båten kan gis de varmeste anbefalinger.

Tekniske data

Lengde:7,60 meter
Bredde:2,50 meter
Vekt:1.400 kg
Motor:Max 300 hk
Drivstoff:200 liter
Ferskvann:25 liter
Pris fra:551.000 kroner
Mer info:Ibiza Boats, Arendal, telefon 37 08 60 00, Internett: www.ibizaboats.no

Powered by Labrador CMS