utgave nr 1 2005
Prøvekjøring: GH V20
Prøvekjørt: GH V20
Kongen på haugen
GH V20 er en fulltreffer. Den strutter av praktiske løsninger, har en strålende finish og er morsom å kjøre med en 115 hester. Ingenting skulle hindre båten i å oppnå samme status som en viss gul 14-foter hadde i sin tid.
TEKST: JAN HARRY SVENDSEN
GH 14 Har de fleste båtfolk hørt om. For mange var det akkurat den som introduserte dem til båtlivet. Dens enkle løsninger og trygge sjøegenskaper gjorde den lille landstedsbåten til en legende. Å kalle GH V20 for en liten landstedsbåt er nok å ta litt hardt i. Båten - konstruert av Egil Ranvig - plasserer seg fjellstøtt i segmentet for de mer eksklusive skjærgårdsjeeper. Her har design og image vært viktig, men GH har vært tro mot tradisjonene som GH 14 stod for. Ikke minst hva gjelder kjøreegenskaper.
Morsom og trygg med 115 Hk
Det er lenge siden noen ble imponert over å se en 115 hester montert på en tjuefoter. Men vi lar oss likevel imponere. Ikke fordi 115 hestekrefter er så mye, men fordi motoren passer perfekt til GH V20. Mer har man kort og godt ikke bruk for. Med 115-hesteren løfter skroget seg lett ut av vannet, og fortsetter til knopmåleren akkurat passerer 40 knop. Det er fort, med to velvoksne herrer om bord sammen med 90-liter suppe. Ved fullt pådrag og motoren trimmet ut er V20 leken og ligger fint i vannet. Men samtidig er det tydelig at båten ikke skal ha så mye større motor enn dette. Med 115-hesteren viser den svake tendenser til ustabilitet når du svinger i høye hastigheter, men det er på ingen måte kritisk. I hastigheter under tretti knop går båten som på skinner, og det kjøreglade skroget lystrer kontant.
Båten har en skarp V-bunn med en vinkel på 24 grader. Skroget har et step akter, og det er lagt ned mye jobb i å gjøre steglistene så skarpe som mulig. Dette bidrar selvsagt til kjøregleden, men ulempen er at man får en båt som er ganske rank når den ligger stille. Man må derfor være forberedt på at båten krenger en del når man beveger seg og får mye vekt ut mot sidene i båten.
Fin førerplass
GH har valgt en midtplassert førerposisjon. Ergonomien og oversikten er det ikke noe å utsette på, men vi kunne ønsket oss et kartbord og større plass til å bygge inn elektronikk. Bortsett fra det fungerer førerplassen greit.
De to bøttesetene bak vindskjermen er komfortable, og har muligheten for å vippe opp sitteputen slik at man kan stå og kjøre. Setet er justerbart i høyden og lengden, og det kan snues. Integrert i konsollet er det ulike oppbevaringsrom og et eget rom for radio. Her er kabler ferdig lagt opp, og klare til montering. I styrekonsollen er det også et stort stuverom. Adgangen til dette skjer via en solid, røkfarget dør i pleksiglass. Fartsvinden skjermes man effektivt mot ved hjelp av den solide og gode vindskjermen.
Genial akterbenk
GH har ikke laget sitteplasser i forkant av styrekonsollen. Dermed sparer man plass. Denne plassen er utnyttet til å kunne lage en skikkelig solseng foran styrekonsollen. Her har to voksne fint plass, og med to integrerte koppholdere skal det mye til å ødelegge idyllen her fremme når man ligger bi. Under solsengen finnes et svært romslig stuverom.
Bak bøttesetene finnes en benk med sitteplass til to voksne. Utformingen av denne er nærmest genial, fordi sitteputen kan felles opp når den ikke er i bruk. Dermed frigjøres verdifull dekksplass når man bare er to om bord. Å slå ned eller å felle opp sitteputen er gjort i et håndgrep. Sittekomforten er upåklagelig, med riktig vinkel mellom ryggstøtte og sittepute.
Åpen pulpit
Selvsagt har en skjærgårdjeep utviklet i Norge en åpen pulpit. I tillegg forventes det skikkelige fortøyningsbeslag og en god redningsstige. Alt dette har GH V20, selv om redningsstigen har en design som i noen kretser nok vil betegnes som avantgarde. Forut og akter er det store dreggrom, og rommet akter kan i tillegg brukes som fiskekum eller isboks.
Skrog uten motor koster 198.000 kroner, mens en fullt utstyrt båt med fendere, teakdekk og en 115 hesters Yamaha firetakter havner på 340.000 kroner.
Tekniske data
Lengde:6.15 meter
Bredde:2.33 meter
Vekt:750 kilo
Maks last:820 kilo
Maks motor: 150 hk
Fart m/ 115 hk: 40 knop
Vinkel V-bunn:24 grader
CE-kategori: C
Pris:198.000 kroner u/ motor
Mer informasjon: GH Båt AS, Rugdefaret 6, 1450 Nesoddtangen. Telefon: 66918490