utgave nr 10 1998

Påhenger'n må vinterlagres

Publisert Sist oppdatert

Påhenger'n må vinterlagres


Mange tror visst at små påhengere bare kan hektes av akterspeilet og stues bort om vinteren for så å hentes fram om våren for nytt bruk. En slik behandling kan nok gå et par år, men så er det som regel bom stopp. Følg våre vedlikeholdstips, og motoren vil gå like fint i mange-mange år.

Tekst og foto: Hans Due

Saltvann er aggressivt mot metaller, og uten skikkelig vinterkonservering, vil saltet fort kunne ødelegge vitale komponenter. Vinterlagring består i stor grad av skylling med ferskvann og smøring av komponenter med fett og olje. Mesteparten av dette kan du gjøre selv. Det tar ikke lang tid, krever ikke all verden av verktøy, men koster litt i innkjøp av vedlikeholdsmidler. Alternativt kan du få et verksted til å konservere for deg.
Vi har i samarbeide med Seahorse Marina på Tjøme konservert et par små påhengere. Verkstedet konserverer hundrevis av motorer hvert år, og har således massevis av rutine på denne type arbeide.

Verktøy/vedlikeholdsmidler

Du trenger noe verktøy:
·Pluggnøkkel til å skifte tennplugger
·Måleblad for å sjekke åpningen mellom polene på tennpluggen
· Knipetang for å få ut låsesplinten til propellmutteren
·Fastnøkkel til propellmutteren (ofte passer pluggnøkkelen) og til oljeavtapping på firetaktere
·Skrutrekker som passer til gearoljepluggene
·Fettpresse til smøreniplene
·Svamp og bøtte til rengjøring av motoren.

Du trenger også oljer og fett:
·CRC 6-66 eller lignende "verktøy på boks" for marint bruk
·Lagringsolje (Storage Fogging Oil) til å sprute rett inn i forgasseren mens motoren går
·Gearolje for utenbordsmotorer
·Smørefett for marint bruk
·Motorolje for firetaktsmotorer
·Såpe til vask av motoren utvendig

Her er oppskriften:

1.
Skru ut de gamle tennpluggene og skift til nye. Sjekk at åpningen mellom polene på den nye pluggen er riktig. Se i instruksjonsboken. Tennplugger bør skiftes hvert år. De begynner å miste sin effekt etter ca. 24 timers kjøring.

3.
Før man tar motoren opp for vinteren, bør den kjøres under belastning ved at man tar båten og kjører en halvtimes tid og så kjenne på kjølevannspumpen om den er blitt veldig varm. Er den det, tyder det på tiltetting av kjølevannsgangene, hvilket kan skyldes saltavleiringer eller annen skitt, eller at impelleren i kjølevannspumpen er defekt. For dårlig kjøling kan føre til at motoren skjærer seg.

2a.
Motoren skal ferskvannskjøres før vinteropplag, og helst innen to timer etter at den er tatt opp av ferskvann. På verkstedene har man slike kummer, noe de færreste har privat. Ideelt sett bør man blande frostvæske i ferskvannet. Det bevarer kjølesystemet mot korrosjon, men en slik behandling blir veldig dyr.

2b.
For de fleste kan en slik løsning med en muffe som klemmer rundt kjølevannsinntaket og som er koblet til en hageslange, være den beste løsningen.

2c.
Eller man kan skjære toppen av et oljefat eller plastdunk slik at man får en hjemmelaget ferskvannskum. Bare husk at vannet må dekke godt over kjølevannsinntaket.

4.
Mot slutten av ferskvannsgjennomkjøringen, napper man ut bensinslangen, eller stenger for bensintilførselen dersom motoren har fast tank, og sprøyter lagringsolje direkte inn i forgasseren mens motoren går og til det kommer blå røyk ut av eksosutløpet. Motoren bør gå tom for bensin.

5.
En dusj med CRC 6-66 eller tilsvarende stoff for marint bruk over motoren for å konservere den.

6.
Så er tiden kommet for propellakslingen. Napp ut låsesplinten med en tang og skru av propellmutteren (ofte passer pluggnøkkelen også til propellmutteren). Trekk deretter propellen av akselen.

7.
Ta av thrusteskiven, og sjekk om det har surret seg fast fiskesnører og annet. Disse kan fort skade simringen inn til gearhuset og skape lekkasjer.

8.
Smør opp propellakslingen med spesialfett for marint bruk.

9.
Gearoljen skal skiftes om høsten før motoren går i opplag. Skru først ut den nederste pluggen med en grov skrutrekker. Husk å ha en plastboks under motoren for å samle opp den brukte gearoljen. Deretter skurs lufteskruen øverst ut, og den gamle gearoljen renner ut. Den skal være sort som på bildet. Er den hvit, er det kommet vann inn i gearhuset, enten ved at undervannshuset er skadet etter grunnstøting, eller at simringen ved propellakslingen er gått i stykker. Er oljen hvit, kontakt merkeverksted etter at du har fylt på ny olje.

10.
Ny gearolje fylles fra det underste hullet. Gearolje leveres på tuber som rulles sammen fra enden, eller på plastkanner med medfølgende pumpe. På mindre motorer holder det som regel med en tube, mens større motorer ofte bruker inntil to tuber. Det skal fylles olje i det underste hullet til det begynner å renne ut av det øverste hullet.

11.
Når olje begynner å renne ut av det øverste hullet, skrur man i pluggen uten å fjerne tuben fra det underste hullet, eller slippe taket i tuben slik at oljen får en sjanse til å renne tilbake til tuben igjen. Når den øverste pluggen er skrudd til, kan man fjerne tuben fra det nederste hullet og raskt skru inn den nederste pluggen.

12.
Eterpå vasker man over hele motoren utvendig med såpe og vann slik at man får vekk oljerester, skitt og saltavleiringer.

13a.
På de fleste påhengere finnes det en eller flere smørenipler. Her skal man presse inn fett beregnet for marint bruk. Til det brukes en fettpresse. Fettet skal presses inn helt til det begynner å tyte ut andre steder.

13b.
Husk også fett på skruene på festebraketten. Skru dem helt inn og helt ut et par ganger slik at fettet blir jevnt fordelt.

14.
Firetaktsmotoren har i prinsipp samme vinterlagringsprosedyre som totakteren, men her kommer oljesift i tillegg. Se i brukermanualen hvor avtappingsskruen sitter. Tøm motoren for gammel motorolje. Husk å skru ut påfyllingspluggen inne i motoren etter at du har skrudd vekk avtappingspluggen. Sjekk at ikke motoroljen er hvit (vannlekkasje). Sett i avtappingspluggen igjen og fyll på ny motorlje. Bruk peilepinnen for sjekke at motoren har riktig oljenivå. Peilepinnen er enten montert separat et sted på motoren, eller i proppeln på påfyllingsrøret.

15.
Her er et lite utvalg av de mest nødvendige vinterlagringsproduktene. I dette tilfelle hovedsaklig fra OMCs utvalg, men det er flere andre motormerker som har tilsvarende. Fra venstre CRC 6-66, såkalt "verktøy på boks" for marint bruk, lagringsolje som sprutes rett inn i forgasseren mens motoren går (Storage Fogging Oil), dernest spesialpumpe og kanne for gearolje, eventuelt tuben som ligger til høyre foran, deretter "Engine Tuner" som er innvendig motorvask (alternativt RMC, Tejohn eller andre) og foran til venstre ligger et sett med fettpresse og spesielt marint fett for bruk til smørenipler, propellakslinger, kbilnger og festeskruer.