utgave nr 4 2004

Motortest: 150 hk utenbordsmotorer

Publisert Sist oppdatert

Vi har en vinner

Honda og Yamaha har lansert nye firetaktere på 150 hk. Vi har testet Yamaha sammen med et par moderne totaktere fra Evinrude og Mercury.

Tekst: Lars H. LindènNorsk tilrettelegging: Jørn Søderholm

To store nyheter i 150 hk-klassen ble presentert i høst. Begge er japanske firetaktere: Honda BF150 og Yamaha F150. Begge firesylindrede rekkemotorer på omkring 2,5 liter. Totakterne i denne effektklassen har nesten det samme volumet, men er V6ere. Dette er en motorstyrke som passer alle båter fra seks meters lengde og oppover, og det er en motorstyrke som kan bli en stor konkurrent til alle firesylindrede innenbordsmotorer.
Båtmagasinet har testet noen av markedets 150-hestere. Vi har kun valgt motorer med ny teknikk, det vil se de som er miljøgodkjente etter de kommende EPA- og CARB-normene. Her finnes det i dag fem konstruksjoner: totakterne Evinrude 150 FPL, Mercury 150 Optimax og Yamaha 150 HPDI, samt firetakterne Honda BF150 og Yamaha F150. Samtlige med elektronisk innsprøytning, der bensinstrømmen styres via små datamaskiner og finfordeles via kompressorer eller injektorer. Resultatet blir minimale utslipp gjennom eksosen, lavere forbruk, enklere kaldstarter og bedre akselerasjon. Det finnes flere ulike systemer innen denne type innsprøytning. DFI (Direct Fuel Injection) er vanligst hos totakterne, mens EFI (Electronic Fuel Injection) er vanligst hos firetakterne. DFI kjører med noe høyere trykk enn EFI.

Testbåt

Tre 150-hestere ble montert på hardtopbåten Flipper 630 HT. Båten måler 6,30 x 2,40 meter, og veier 880 kg uten motor.
Dessverre fikk vi ikke med oss nye Honda BF150, som på testtidspunktet kun fantes i en såkalt "pre-production-version". Ved sammenligningstester bruker vi utelukkende produksjonsmotorer. Men vi fikk med oss den andre store nyheten. Derfor kan vi nå gi deg resultatet av sammenligningstesten mellom nye Yamaha F150 og totakterne Evinrude 150 FPL og Mercury 150 Optimax.
Alle motorene ble montert, innkjørt og testet av sine respektive fagfolk innen våre målinger startet. Produsentene hadde full frihet i valg av propell, bare den finnes i deres standardutvalg. Her valgte alle rustfrie high performance-propeller, type Raker, Laser II og Pro Series. Forskjellen mellom disse og rustfrie standardpropeller (som følger med motoren) er at man får noe høyere toppfart med lite last i båten, men også noe lavere marsjfart med en del last om bord. En rustfri standardpropell er ofte den beste allroundpropellen, selv for disse store påhengerne.

Høyere toppfart

Toppfarten landet på 45-46 knop, og med et gassavdrag på hele 2 000 omdreininger ligger man fortsatt i god planingsfart like under 30 knop med alle motorene. Toppforbruket ligger på 1,2-1,3 liter pr nautisk mil, men ved 30 knops fart har den minsket kraftig til 0,7-0,8 liter. Et meget gunstig forbruk for en ny 150-hester. Dersom vi hadde hatt med eldre totaktere, hadde vi aldri havnet under literen pr nautisk mil i denne marsjfarten.
Det er ingen større forskjeller i fart og forbruk mellom dagens nye to- og firetaktere i denne effektklassen. Men firetakterne ligger i en klasse for seg når det kommer til "komfort"; støy, vibrasjoner og eksos. Spesielt på lave turtall. Nye Yamaha F150 er nærmest luktfri på alle turtall, og ved sju knops fart er den 5-10 desibel stillere enn begge totakterne i testen.

Evinrude 150 FPL - lavest vekt

Evinrude 150 FPL er en V6er med kun 60 grader mellom sylinderrekken. Dermed blir den svært kompakt. Motoren har den laveste vekten i klassen; en langstammet motor veier 190 kg.
Denne totakteren kom allerede i 1997, og var den første såkalte Ficht-motoren. Her sprøytes kun bensin inn i sylinderen, mens luften kommer på tradisjonelt vis via veivhuset. "Hjernen" i dette systemet kalles for Ficht Fuel Injector. Etter en del barnesykdommer med det nye systemet har man utført en mengde forbedringer. Ficht-navnet er borte, og betegnelsen på innsprøytningen er nå DI (Direct Injecton). I vår test kommer denne 150-hesteren opp i nesten samme toppfart som de øvrige, men ved lavere turtall taper Evinrudes Raker-propell fart og er ti prosent langsommere enn Yamaha. Bensinforbruket pr time ligger på nesten eksakt samme nivå som de to andre motorene. Støynivået er noe høyt, og både Evinrude og Mercury har samme karakter på motorlyden. Spesielt ved lave turtall. Ved lav hastighet i medvind merker man enn viss oljerøyk, til tross for at smøringen er redusert i den nye totakts-teknologien.

Mercury 150 Optimax - bra akselerasjon

Også Mercury 150 Optimax er en V6er med 60 graders blokk. Optimax er betegnelsen på Mercurys og Mariners miljøgodkjente totaktere, og deres innsprøytningsteknikk bærer betegnelsen DFI (Direct Fuel Injection). Her sprøytes drivstoffet direkte inn i forbrenningskammeret gjennom et dysesystem. DFI har en svært nøyaktig styring av innsprøytningstiden.
Mercury 150 Optimax er standardutstyrt med en såkalt SmartCraft-instrument med en rekke ulike funksjoner: turtall, drivstoffstrøm, totalt forbruk (kan nullstilles), motortemperatur, batterispenning og timeteller.
Til vår test valgte montøren en 19 tommers Laser II-propell som ga svært bra akselerasjon. Toppfarten er på nivå med de andre, og marsfarten et par knop bedre enn Evinrude. Bensinforbruket er noe høyere ved toppturtall enn de to andre motorene, men ved lavere turtall er Mercury 150 Optimax svært gjerrig. I 28 knop drar den kun 0,7 liter pr nautisk mil. Støynivået er ikke like positivt, spesielt på lavere turtall. På lave turtall i medvind merker man oljerøyk også fra denne motoren.

Yamaha F150 - testvinner

Den nye firetakteren Yamaha F150 er størst i sin klasse med et volum på nesten 2,7 liter. Det er en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler og 16 ventiler. Denne nyheten ble presentert sist vår, og kommer med største sannsynlighet til å bli en stor og sterk konkurrent til den nye generasjonen totaktere. Ikke minst til Yamahas egen HPDI-motor, som faktisk veier noen kilo mer. Motorene ligger i samme prisklasse.
Nye Yamaha F150 har en elektronisk innsprøytning med en injektor til hver sylinder. Det er en finesse som gir god drivstofføkonomi og akselerasjon fullt på høyde med totakterne.
I vår test kom vi opp i hele 46 knops toppfart. Men det er marsfarten som imponerer mest, ikke toppfarten. Ved gassavdrag på 1 500-2 000 omdreininger er Yamaha F150 hele fire knop raskere enn Evinrude 150. Forbruket ligger på nivå med - og ved visse turtall også under - de to andre motorene. Denne store motoren drar for eksempel kun 0,7 liter pr nautisk mil ved 30 knop. Yamaha F150 er definitivt den store vinneren når det gjelder komfort. Den er nærmest luktfri, og ved sju knops fart er den ti desibel stillere enn Mercury 150 Optimax.

Fakta - 150 hk utenbordsmotorer med ny teknologi

FabrikatEvinrudeHondaMercury Yamaha Yamaha
Modell 150 FPLBF 250150 OptimaxHPDI 150F150
Motortype2-takt4-takt2-takt2-takt4-takt
Antall sylindereV6 (60)4 V6 (60)V6 (78)4
Slagvolum (cc)2 5892 3542 5072 5982 670
Ventilsystem-DOHC 16- - DOHC 16
Innsprøytning JaJaJaJaJa
Separat oljesmøringJa-JaJa-
Oljetank (liter)6,0-11,510,5-
Maks turtall5 2506 0005 6005 5006 000
Utveksling1,86:12,14:11,87:11,86:12,00:1
Vekt (lang stamme)190217195216212
Standardutstyr:
Propell (materiale)Ja (stål)Ja (alu)Ja (stål)Ja (stål)Ja (stål)
Garanti3 år2 år3 år2 år2 år
Pris - lang stamme155 465162 000145 916158 153163 465
Pris - ekstra lang st.158 465164 000150 916160 898165 464

Importører:
Evinrude: Fische Marine. Telefon 32 27 88 00
Honda: Kellox AS. Telefon 64 97 61 00
Mercury: Marine Power. Telefon 815 22 814
Yamaha: Yamaha Motor Norge AS. Telefon 64 97 94 00

Testresultater med Flipper 630 HT

MotorEvinrude 150Mercury 150Yamaha 150
Motortype2-takt2-takt4-takt
TestpropellRakerLaser IIPro Series
Antall blad333
Stigning (tommer) 221921
Heving (mm)402556
Toppturtall i test5 1005 6005 700
Fart i knop:
- toppturtall45,345,546,0
- 500 rpm40,941,043,0
- 1 000 rpm36,837,839,2
- 1 500 rpm30,432,034,0
- 2 000 rpm25,028,229,0
- 2 500 rpm21,022,323,7
Liter / time:
- toppturtall56,058,855,8
- 500 rpm41,642,842,2
- 1 000 rpm32,433,032,4
- 1 500 rpm25,025,026,6
- 2 000 rpm19,819,620,6
- 2 500 rpm14,414,214,6
Liter / nautisk mil:
- toppturtall1,241,291,21
- 500 rpm1,021,040,98
- 1 000 rpm0,880,870,83
- 1 500 rpm0,820,780,83
- 2 000 rpm0,790,700,71
- 2 500 rpm0,690,640,62
Støy i desibel (A):
- toppturtall899086
- 500 rpm878985
- 1 000 rpm868884
- 1 500 rpm858683
- 2 000 rpm848582
- 2 500 rpm828380
- 7 knop747868
- tomgang646959

Merknad: Alle tester er gjennomført med en belastning på tre personer. Målingene er utført på ulike turtall: først toppturtall, deretter har vi dratt av 500 omdreininger, 1 000 omdreininger osv. Motorlyden er målt ved førerens øre. Testbåtens anbefalte motorstyrke er 115-225 hk. Testen er utført hos Flipper Marin i Täby i oktober 2003.

Powered by Labrador CMS