utgave nr 5 2004

Leder

Publisert Sist oppdatert

Medienes omtale av fritidsbåtlivet er stort sett forutsigbart. Det ser vi av presseklipp som vi mottar fra et firma som saumfarer alle landets aviser. Mesteparten av året domineres disse utklippene av artikler om lokale krangler om - eller utvidelser av - lokale båthavner. Om sommeren er fritidsbåtlivet bra å ha for å spe på med stoff i avisspaltene i agurktiden.
Men like sikkert som amen i kjerka, raser det inn med klipp i forbindelse med de store båtmessene, først og fremst Sjøen for alle. Så også i år. Det er greit å ha tall og statistikk å holde seg til når man skal skrive reportasje fra noe man ikke vet særlig mye om. Messens største og dyreste båt, messens minste og billigste båt, hvor mange utstillere og hvor mange båter, og er man lokalavis, omtaler man selvsagt de lokale firmaene som stiller ut.
Statistikken kan imidlertid lyve, spesielt når et av parametrene er ukjent. Derfor blir det så veldig feil når en bastant tittel bygges på antagelser og kvalifisert gjetting.
"Akterutseilt på hjemmebane" var en tittel i Dagens Næringsliv i forbindelse med Sjøen for alle. Tittelen henspeilte på norske båtbyggere, og sannhetsvitne i så måte var administrerende direktør i Norboat ( Norges Båtbransjeforbund) som uttaler til Dagens Næringsliv at han anslår at importerte båter nå utgjør 50-60 prosent av alle nye båter som selges i Norge. Samtidig sies det i samme artikkel at "Tall fra småbåtregisteret tyder på at det selges stadig færre nye småbåter i Norge".
Sannheten er at det i år selges flere småbåter i Norge enn det har vært gjort på veldig, veldig mange år, både av importerte og norskproduserte båter. På Sjøen for alle var det rene Klondyke-stemningen, og så vel produsenter som forhandlere smilte fra øre til øre. Vi hørte om norske båtbyggere som har så fulle ordrebøker at levering i 2. kvartal 2006 er første mulighet. Statistikken over importerte og solgte båtmotorer sier også det motsatte av påstanden i Dagens Næringsliv. Småbåtregisteret, som nå er blitt frivillig, er i beste fall en meget usikker kilde for statistikk og er etter vår oppfatning intet sannhetsvitne for påstanden om at det selges færre nye småbåter i Norge. Sannheten er også at anslaget til Norboat-direktøren også er ren gjetning og like mye verdt som en pose luft. For Norboat har nemlig aldri klart å samle norske båtbyggeres salgs- og produksjonstall. Derfor lanseres hvert år kun statistikk over importerte og eksporterte båter og motorer.
Hovedmeldingen som gikk ut fra Norboat før messene var at det blir rekordsalg av seilbåter i år, og det ble da også hovedoppslag i de fleste aviser. Det ble anslått over 500 båter i hele 2004, hvilket er omtrent like mange over hele året som det 10-15 forhandlere av motorbåter solgte til sammen bare på Sjøen for alle. Der var det for øvrig stilt ut 24 seilbåter av totalt 405 båter. I så måte har Norboats administrasjon mistet fullstendig perspektivet på norsk båtbransje ved å gjøre økningen i salget av seilbåter til hovedoppslaget i norske aviser. For det er motorbåten som fremdeles er den desidert mest attraktive fritidsbåten i Norge, og det finnes ikke en eneste norsk produsent av seilbåter. Norske motorbåter er fortsatt helt dominerende på det norske markedet.
Nå er de aller fleste båtene på vannet etter å ha blitt vårklargjort. Mange benyttet påsken til å gjøre klar for sjøsetting, og smilefaktoren i båthavnene er ekstremt høy i disse tider. Meteorologiske spåmenn har også varslet nok en rekordfin sommer. Kan livet bli herligere, dere?