utgave nr 1 2007

Gozzi 29 Jeep, velskrudd lokomotiv

Publisert Sist oppdatert

Gozzi 29 Jeep, velskrudd lokomotiv

Gozzi 29 leveres i to varianter på samme skrog og Jeep er et passende begrep på båten med styrhus. Her sitter man som i en bil med lavt støynivå og høy komfort.


TEKST OG FOTO: ROLF W.MARTHINSEN

Gozzi er et norsk produkt, men har noe fragmentert produksjon. Skrogene støpes i Sverige, og montering foregår i Langesund og på Nesodden. Jeepen blir montert i Langesund.
29 foteren har et smalt 24 graders V-bunnskrog som mestrer de fleste forhold. Dette er ingen leken båt. Den tar jobben på alvor og skjærer gjennom bølgene uten å gjøre for mye ut av seg. Med to luftdempede stoler, som man kan regulere dempingen på ettersom hvor mye sjø det er, har man full kontroll i en hver situasjon. Dette er en båt som tåler røffe forhold og som kan brukes året rundt, nesten uansett vær. Inne i hytta har man i tillegg til god sittekomfort et velfungerende varmeapparat. Vindusviskere skal visstnok være unødvendig på de skrå vinduene og fra førerposisjon har man god sikt alle veier.
Vi har prøvekjørt et eksemplar av Gozzi 29 Jeep med en Volvo D6 på 337 hk som i følge produsenten kanskje er noe overdimensjonert. Per dato leveres båtene kun med Volvo motorer. Mye på grunn av motorfestene. Denne båten er konstruert for å tåle mye juling og Volvos fester er av de få som ikke løsner. Båten blir lettere og har nesten samme ytelse med en D4 på 260 hester.
Motorrommet er stort og ryddig. Man kommer lett til alle motorens sider for vanlig vedlikehold. Luken løfter hele akterdekket og man har full adgang helt ned i motorbrønnen.
Stille
Båten virker tight og vel satt sammen. Skroget er sandwichstøpt med divynicell-kjerne og alle deler er limt med sikaflex. Hytta er skrudd fast med seks bolter på gummifester og kan lett fjernes for å komme til tankene som sitter under dørk. Tankene har også mannhull.
Motorlyden merkes nesten ikke og med alle løse gjenstander vel stuvet vekk er det svært lite lyd inne i hytta når dørene lukkes, selv med maks turtall. Båten leveres med kartplotter og stereoanlegg som standard. I denne båten kommer sistnevnte absolutt til sin nytte. Her kan man få med seg nyheter og musikk mens man kjører uten å slite ut volumknappen.

Reduserte bruksegenskeper
Båten er ikke mer enn 2,58 meter bred og selv men sine 29 fots lengde er dette en trang båt. Ingen lugar for overnatting og toalett er ekstrautstyr. I testbåten var det montert toalett foran førerposisjonen med inngang fra dekk. Helt forut finnes et stort stuverom som til nød kan benyttes om overnattingsplass for en person. Dette er ingen campingbåt, men rett og slett et kvalitetsverktøy for rask og sikker transport.
Førerhytta har grei innvendig plass til fem personer, men det er trangt å bevege seg mellom hytta og rekka. Heldigvis har hytta brede skyvedører som gjør inn -og utgang uproblematisk.
Førerposisjonen er det lite å sette fingeren på. Overskitelig plassering av brytere og instrumenter samt sikten til kartplotteren er upåklagelig. Skal vi flisespikke kan vi kanskje av sikkerhetsmessige årsaker ønske oss en lås til girspaken slik at man ved uhell ikke kan satte fart på båten.
Kjøreegenskaper
Det som slår en når vi kjører denne båten er at man nærmest blir fartsblind. Godt beskyttet fra ytre påvrikninger virker det ikke som vi kjører fort selv med fullt gasspådrag. Med lite støy og med godt trimmet båt går det hele som på skinner. Det finnes praktisk talt ingen planingsterskel. Båten marsjer fint på rundt 34 knop og toppfarten måler vi til 44,2 knop. Testbåten er utstyrt med et standard DPH-drev og duoprpoppen sørger for god retningsstabilitet ved alle hastigheter. Når vi trimmer inn og provoserer båten ut over hva som er normalt finner vi ingen tegn til kavitasjon. Båten reagerer raskt og med lett og presis hydraulisk styring har man full kontroll i en hver situasjon.
Eksteriør
Båten leveres med teak dørk og det finnes god plass til aktivitet på akterdekket. Båten har også en romslig badeplattform med innfellbar badestige. Solide rekkverk rundt store deler av båten ender opp i en solid pulpit forut som sørger for trygg i lang -og ombordstigning. Båten er utstyrt med seks solide kryssholdt. Hytta har i tillegg til sto store skyvedører en elektrisk takluke, noe som bidrar til god komfort også på varme soldager.

DATA Gozzi 29 Jeep

Lengde895 cm
Bredde 258 cm
Tørrvekt2500-2800 kg
Motor250 -420 hk
Antall personer7
Drivstoff335 liter
Vann60 liter
Pris testbåt1 617 800 (2006)

Powered by Labrador CMS