
utgave nr 15 2007
Bruktbåttest: Marex 280 Holiday
Bruktbåttest: Marex 280 Holiday
Usexy - hva så?
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Tiden har løpt fra linjene, men hva gjør vel det? Familien søker en velfungerende flytende hytte, ikke en designbombe. Derfor er Marex Holiday ”bankers” på bruktmarkedet.
Da knekken i båtmarkedet kom mot slutten av 1980-årene oppsto også et tidsskille. Da bransjen så smått begynte oppblomstringen igjen tidlig på nittitallet var det en ny generasjon båter som ble skapt. Lysere og vennligere i fargene og litt mer vågale i linjene. Noen våget fortsatt å satse på akterkabinløsninger, men de ble færre. Blant produsentene som valgte å sette familiens behov og nyttige planløsninger fremfor alt annet, var Scand og Marex. Det er med andre ord ikke uten grunn at begge er fortsatt i produksjon. De er praktiske og det er behagelig å kunne skille barn og foreldre i en trang feriebåt.
Familien Ulands Marex 280 Holiday er et klassisk eksempel på slik tenkning. Med to barn på henholdsvis seks og elleve år, ønsket paret seg første og fremst en praktisk feriebåt. Ikke skulle den være altfor dyr, og den skulle fremstå delikat og med godt bad og praktisk bysse. Valget falt på en 1996 modell. Med et kritisk blikk for kvalitet var salgssjefen hos Bertel O. Steen veldig bestemt på å finne et strøkent eksemplar. Det gjorde han. Sjelden har vi vært om bord i bruksbåter med så få riper i lakken. Prikken over i-en var motoren, en nyoverhalt Volvo Penta TAMD 41 (påkostet 62.000 kroner i 2006). At de gikk fra en Fjord 880 til en Marex Holiday bekrefter at to-kabinsløsningen var det ideelle, men den noe mindre Marex-en fremstår allikevel som en langt mer moderne båt, men sin hvite og polerte finish. Men, det er et men; Marex-en er en trangere båt, det merker man spesielt når alle funksjoner er i sving på uteplassen, med far foran byssa og mor i ferd med å dekke på det flotte bordet i salongen akter. Da har ikke barna mye plass å boltre seg på. Gangpassasjen er trang.
SJØEGENSKAPER
I båtbåtmarkedet handler det om å ta og gi. Den perfekte løsningen finnes knapt. Når det gjelder Marex Holiday får du mye. Ikke minst en båt som med sitt gjennomprøvde skrog vet å oppføre seg i sjøen. Men det er en halvplaner med strak aksel, og da vet du hva som skjer bak deg. Den flytter det meste av havet til side og forårsaker hekksjø som kan påkalle en viss oppmerksomhet, om du ikke tar tilstrekkelig hensyn. Men det skal jo en god skipper gjøre. Det er ikke noe fartsmonster vi er i ferd med å dra opp til sine maksimale 4000 omdreininger. Den tar seg god til på veien opp til sine 18 knop. Båten legger seg pent med baugen langt nok ned til at føreren får trygg og god utsikt både forut og til sidene gjennom store og åpne vinduer. Med maksimalt pådrap og fullt utslag på rattet lystrer den lett inn i kurven. Man har full kontroll hele veien. Stødig, med andre ord, kaffekoppen flytter seg ikke. Dette er en båt med et helt udramatisk skrog, men med en ”feig” 193 hester, blir da heller ikke skroget utsatt for den store prøven. Det er underlig å tenke på at de fleste Marex Holiday fra denne tiden ble levert med en enda spinklere motor, TAMD 31 med sine 120 hester. Med kontrollspaken en tanke tilbake ”lander” båten i fartsområdet rundt 3700 omdreininger og farten reduseres til 16 knop, som også synes å være den ideelle marsjhastigheten.
Dette er utvilsomt en samvittighetsfullt bygget båt. Få sjenerende lyder og vibrasjoner er å spore.
UTEPLASS
Taket på akterkabinen tar mye av uteplassen, men til gjengjeld gir det en flott solplass. Alle puter er av nyere dato, det hever båtens ytre mye. En dobbel sofa ved førerplassen har vendbar rygg, og med fullt oppslått bord er det sitteplass til 6-8 personer. En slik bortsetting betinger imidlertid at ingen flytter seg fra sine respektive plasser. De har det fint og komfortabelt rundt bordet, men flokene oppstår om noen må ut og gå. Som spiseplass til fire, to voksne og to barn, er den ideell. Som alle andre båter med akterkabin er også dette en klatrebåt, men det er greit å komme inn og ut av båten på begge sidene. Fjernes putene, utgjør ”kassene” fine trinn. Byssa er tradisjonelt plassert på babord side på høyde med førerplassen. Helt greit, med standard skapplass og Coolmatic 60 liters kjøleskap i konsollen. Et to platers Wallas kokeapparat, med keramisk topp, er plassert ved siden av en grei, liten rundt vaskekum. En skyveluke i vinduet gir rikelig med friskluft til kokken.
I dette utemiljøet er det, ikke uventet, litt for lite stuveplass. Kan aldri få nok av det i en båt hvor en familie skal oppholde seg i flere uker. En liten dør midt akter fører ned til sovelugaren bak. Med putene på plass er denne åpningen en fullverdig sitteplass, med et ekstra putesete. Båten er helt åpen, med en targabøyle som deler kalesjen foran og bak.
Marex Holiday har en flott badeplattform. De fire fenderholderne tar litt plass, men ikke sjenerende. Lang og god badestige gir fin adgang inn og ut av vannet. En oppbevaringsboks er plassert på plattformen, det samme er en Ilas elektrisk vinsj med 40 meter kjetting.
Veien til badeplattformen kan ofte være en prøvelse på båter med akterkabin. Marex har løst floken på en genial måte. Dollbordet på styrbord side er gjort bredere, noe som gir ferden til og fra enkel både for gammel og ung.
LUGARENE
Akterkabinen ser beskjeden ut, men når du entrer den, blir du overrasket over plassutnyttelse. På styrbord side er det en romslig dobbeltkøye i 1.30 meters bredde, på babord side en enkeltkøye på drøye 0,70 meters bredde. Gangplassen mellom køyene er romslig og har en fin takhøyde på 1.65 meter. Lite med skapplass, men rikelig med sengeplass her bak. Godt stuverom for sengetøy under de respektive køyene. Alle inneputene i båten er trukket i et delikat gult, klassisk og tidløst stoff. Dette, kombinert med et hvitt og pent trekk på vegger og tak, gir båten et lyst og lekkert preg.
Lugaren forut er så tradisjonell som vel går an. Det vil med andre ord si at den er utstyrt med en u-sofa som tar det meste av plassen. Også her er det god plass rundt bordet til en runde vri åtter blant barna. Enkelt forvandles rommet til køye. Bordet kan senkes, og med en pute på plass, blir det en meget romslig soveplass som på sitt bredeste måler 2.30 meter. Lyset kommer inn gjennom sidevinduer og en solid luke i taket. I veggen opp mot uteplassen finner vi et romslig hengeskap.
TOALETT
I trappehuset finner vi også inngangen til toalettrommet. Her handler det ikke om stor plass, men mer om vel utnyttet plass. Rommet er for det meste preget av plast, slik at det er mulig å benytte dusjen. Det er sluk i gulvet. Med en ståhøyde på 1.74 meter og en bredde op 0,86 meter er hele toalettrommet egentlig et greit dusjkabinett. Alle med ”små” bobåter skryter av dusjen på badeplattformen, denne har også dusj der, men det er deilig også å kunne foreta den intime kroppsvasken i litt mer skjulte omgivelser.
MOTORROMMET
I tradisjonell stil må dørkplatene fjernes for å komme ned til motoren. Marex har valgt en løsning med flere små, enn få store, dørkluker. Det er praktisk. Det holder for eksempel å åpne bare en liten luke for å få tilgang til peilepinnen. Fjernes alle, er det fin adgang til alle motorens sider. Etter overhaling er den gamle Volvo Penta TAMD 41 motoren også gitt et nytt lag lakk, det hever inntrykket. Bunnen under motoren ser akkurat slik ut som den skal gjøre, tørt og rent.
Lett tilgjengelig, i et eget rom bak motoren, sitter batteribanken. Båten har to forbruksbatterier og et startbatteri. Den polerte og flotte overflaten over dørken, gjenspeiler også standarden under dørken i vår testbåt. Det liker vi godt!
FØRERPLASS
I en Marex Holiday har skipperen hedersplass. Det er god plass i førersofaen og det er god oversikt på et nøkternt utstyrt, men vel fungerende instrumentpanel. I tillegg til standard instrumenter og brytere, er det plassert en autopilot, trimflaps, radio og cd-spiller, en Garmin 72 GPS og en bærbar Simrad VHF. Det tradisjonelle kartbordet, med glassplate, er plassert foran instrumentpanelet. Uansett tekniske hjelpemidler, er det her det aktuelle båtsportkartet skal ligge. Gass og girspaken er plassert i naturlig høyde på siden. Den er kontant og presis. Marex har en fin løsning med sine velkjente skyveluker i sidevinduene på begge sider.
KONKLUSJON
Hvorfor kjøpe en bruktbåt til 500.000 kroner, som du må gjøre mye med, når du kan få en strøken en til et par hundre tusen mer? Motoren i vår testbåt er nyoverhalt, og båten er særdeles godt vedlikeholdt. Her er det bare å flytte rett inn. Marex Holiday begynner å bli litt gammel i formen, men en praktisk løsning med akterkabin kompenserer for inntrykket. En familie med barn, som jakter på den perfekte turbåten til en menneskelig pris, lander på slike. Derfor er den fortsatt blant det mest attraktive og kurante i bruktmarkedet. Vår testbåt er priset i bruktmarkedet til 690.000 kroner. Kanskje litt høyt, men den fortjener en god pris på grunn av sin tekniske standard. Den koster under 600.000 kroner som ny.
Fart og turtall
Turtall | ![]() | Fart (knop) |
4000 | ![]() | 18 |
3700 | ![]() | 15,5 (marsjfart) |
3500 | ![]() | 14,6 |
3000 | ![]() | 11 |
2500 | ![]() | 8 |
2000 | ![]() | 7,1 |
1500 | ![]() | 6,1 |
1000 | ![]() | 4,5 |
DATA: Marex 280 Holiday
Årsmodell: 1996 |
Lengde: 8.95 m |
Bredde: 2.80 m |
Dybde: 0.95 m |
Varmtvann: 20 liter |
Vann: 220 liter |
Drivstoff: 220 literDiesel |
Septik: 120 |
Motor: Volvo Penta TAMD 41 |
Vekt: 2900 kg |
Pris: 690.000 |
![]() |