utgave nr 9 2002

Bruktbåttest: Hanto 24

Publisert Sist oppdatert

Bruktbåttest: Hanto 24

Holder seg godt

Bortsett fra å skifte noen plastrør og en vannpumpe har det ikke vært mer enn vanlig vedlikehold på Hanto-snekka siden den var ny i 1979. En kosesnekke som har gitt en liten familie mange fine ferieturer.

Tekst: Hans Due

Hanto 24 ble lansert rundt 1976 og var oppfølgeren til Hanto 22. Båten ble til i Tore Jørgensens (nå Elwaro Boats) hode, men det ble aldri laget nøyaktige tegninger av den. 22-foteren var populær, men ønsket om en større båt ble stadig sterkere. Mens 22-foteren først ble laget i tre, senere i plast etter avstøp av tremodellen, startet produksjonen av 24-foteren i glassfiberarmert polyester. Til sammen ble det fram til 1985 produsert ca. 500 eksemplarer av Hanto 24, hvorav ca. halvparten ble levert som halvfabrikat. Senere ble det flikket litt på skrog og innredning, og båten oppsto igjen under navnet Elwaro 755.
Det var et meget velholdt eksemplar av arten vi testet. Båten har fått nye putetrekk og ny kalesje. Ikke noe å si noe på etter mange års slitasje. Men for øvrig var både innredning og det tekniske i god stand. Båten ble nylig solgt for 120.000 og har således holdt seg godt i pris.

Innredning

Med seter og benker ute er det sitteplass for 7-8 personer. Skal man spise ute akter, sitter 4 personer godt rundt bordet som er av vipp-opp-typen med hengsler på midten. Flytter man litt på den ene benken, har man stor solseng akterut. Fra fører- og passasjerplass har man god utsikt horisonten rundt, i hvert fall hvis kalesjen ikke er slått opp. Under benkene er det stueplass i massevis.
Under passasjersetet finner man byssa. Den består av et tobluss kokeapparat som går på lampeolje, en plastvask, kjøleskap under og skap med skuffer. Rikelig med avsettingsplass er det også, for både undersiden av passasjersetet og en hengslet lem over byssa gir avsettingsplass når de er brettet ut.
Kjøleskapet begynte å dra på årene og var egentlig modent for utskifting, men eieren valgte å beholde skapet, skifte det gamle, bråkete kjøleaggregatet og bygge inn et nytt Supercool-aggregat. Det har funksjonert alldeles utmerket.
I salongen under dekk er det en V-sofa med nedsenkbart bord. Her er sitteplass til i hvert fall 6 personer. Slår man ned bordet og legger i en ekstra plate, får man en kjempestor dobbeltkøye. Ryggstøene er hengslet, slik at de kan vippes opp og henges i kroker i taket. Da har man to køyeplasser til, fortrinnsvis til mindre medlemmer av familien. Under benkene er det rikelig med stueplass. På styrbord side mellom førerplassen og salongen er det et stort hengeskap, og på skottet mot salongen er det dessuten et barskap. Praktisk og funksjonelt.
Det er godt om dagslys, både gjennom sidevinduer og takluke. I tillegg har man to lamper i taket pluss leselys på skottet mot skapet.
Toalettrommet er på babord side. Ikke akkurat danseplass, men brukbart til det nødvendige. I hjørnet er en liten plastvask. Eieren valgte også å skifte ut den gamle doen med et nytt vannklosett for et par år siden.

Sjøegenskaper

Hanto 24 ble levert med en rekke forskjellige motorer. I vårt testeksemplar sitter det en BMC 46 hk. Toppfart målte vi til 9 knop, men da graver båten seg mye ned, og motoren gir solid med lyd fra seg. Ideell og komfortabel marsjfart ligger på 7 knop.
Skroget er langkjølet, og dermed retningsstabilt. Båten er forholdsvis enkel å manøvrere. Det spruter litt i tung sjø, men ikke sjenerende mye. I medsjø girer båten noe.

Ute

Dolbordet er forholdsvis smalt, men du har betryggende griperekker på dekkosoverbygget. Forut er det en høy pulpit med åpning i baugen. På fordekket er det en dreggluke. Tilsvarende på akterdekket som også har vanlig rorkult dersom man ønsker å sitte helt akterut og styre. Båten er også utstyrt med bade-/redningsleider.
Det er fire pullere med halegatt, to forut og to akterut..å På flater hvor man beveger seg er det antisklimønster. Topplanterne er montert på en mast like foran frontvinduet. For øvrig er lanterneføringen forskriftsmessig.

Førerplass

De mest nødvendige motorinstrumenter og brytere er montert på dashbordet like foran rattet. Alle er oversiktlige og lette å betjene. Gass/gearspaken er montert på samme dashbord. Det er ikke plass til kartbord mellom dashbordet og frontruten, men man kan benytte plexiglassluken over nedgangen til salongen.
Båten er utstyrt med to vindusviskere av gammelt merke og med små, enkle viskerarmer. Det er ingen defroster. Rattet er et godt, gammelt knasteratt i tre. Kompasset er montert rett i siktelinjen. Man sitter komfortabelt og kjører, og får hodet godt over frontvinduet når man står og kjører.

Motor/teknisk

Motoren er en BMC 46 hk. ferskvannskjølt, firesylindret dieselmotor. Den har ruslet jevnt og trutt i alle år, og bortsett fra vanlig vedlikehold, er kjølevannspumpen skiftet en gang. Ca. 1600 timer har motoren gått uten et feilslag. Motorrommet er forholdsvis velisolert, men den gamle BMC-dieselen er ganske hard i gangen, så man hører når det går unna.
Det elektriske om bord er ikke akkurat strømlinjeformet lagt opp, men det har holdt fint gjennom alle år. Båten har for øvrig ferskvannstank på 120 liter, drivstofftank på 120 liter og septiktank på 50 liter.

Konklusjon

Man gjør et bra kjøpt dersom Hanto 24 er godt vedlikeholdt. Båten var meget populær i sin tid. Da den var ny i 1976, kostet den med minste motoralternatvi i underkant av 60.000 kroner. Testbåten var tre år gammel da eieren på testtidspunktet kjøpte den, og han ga 90.000 for den da. I dag averteres slike båter til fra 100.000 til 150.000 kroner, avhengig av tilstand og utstyr.

Data

Lengde:6,80 m.
Bredde:2,58 m.
Vekt:2.200 kg.
Drivstoff:120 liter
Ferskvann:120 liter
Septik:50 liter
Motor testbåt:BMC 46 hk. dieselmotor
Toppfart:9 knop
Marsjfart:7 knop
Antatt salgsverdi:100.000 - 150.000
Powered by Labrador CMS