utgave nr 10 1997

Suzukis nye firetaktere

Publisert Sist oppdatert

Suzuki tar opp


konkurransen


Suzuki lanserer to helt nye firetakts påhengsmotorer, en 70 hk. og en strupet versjon som yter 60 hk. Vi har prøvekjørt begge og fastslår at Honda har fått en verdig konkurrent.

Tekst og foto: Hans Due

Suzuki er en av de få produsentene som de siste par årene ikke har lansert større firetaktere eller ny totaktsteknologi, men mekanikerne og konstruktørene på Suzuki-fabrikken har ikke ligget på latsiden. De to nye firetakterne på henholdsvis 60 hk. og 70 hk. skal bli en alvorlig utfordrer for Honda som har ledet an i totaktsteknologien på disse motorstørrelsene. Mens Honda har tatt utgangspunkt i en Civic-motor fra bilindustrien, har også Suzuki hentet sine to motorer fra bilsiden. Utgangspunktet er Suzuki Swift.

1,3 lt. EFI

Motoren har et sylindervolum på 1,3 lt fordelt på 4 sylindre og et anbefalt maks turtallsområde mellom 5200 og 5800 omdreininger pr. minutt. I tillegg har motoren elektronisk bensininnsprøyting (EFI) i stedet for forgasser. EFI’en styres av en elektronisk kontrollenhet som overvåker flere motorfunksjoner som bl.a. motortemperatur, oljetrykk tomgangsturtall og maks turtall, og ut i fra de verdiene den henter, bestemmer riktig bensinmengde til innsprøytingsdysene. Resultatet er en meget god akselerasjon, lett start og en jevn tomgang på ca. 700 omdreininger.

Lavt bensinforbruk

Vi har prøvekjørt motorene med en lufttemperatur på 28°C, vanntemperatur på 22°C og relativt høy luftfuktighet. Våre målinger viser for 70-hesteren et lavt bensinforbruk på 0,67 liter pr. nautisk mil, og bare 0,5 lt. når vi trakk av 1.000 omdreininger. Støy ved førerplass målte vi til 86 dbA ved førerplass på en 16 fots Elanbåt Toppfarten var 33,5 knop på båten som veier 330 kg. uten motor. 60-hesteren ble målt på en 16 fots Gommonautica semirigid, en båt med forholdsvis stor våt flate, noe som gjenspeilte seg i bensinforbruket som faktisk var litt høyere enn for 70-hesteren.

Konklusjon

Suzukis nye motorer er meget lovende. Lavt og behagelig støynivå og drivstofforbruk samt kjapp og konsis akselerasjon. Med den justerbare kontrollstrålen for kjølevann, kan man dessuten more seg med noen overraskende dusjer til de omkringliggende. Det nye fargevalget til Suzuki, gråsort metallic lakk med nye dekalier, er forsåvidt delikat og spenstig, men på avstand syntes vi motoren lignet til forveksling på Mercurys. Kanskje litt dumt hvis Suzuki prøver å skaffe seg en ny image.

Testresultater

Begge motorene er testet med to mann ombord i båten.

DF70 på testbåt Elan 495GT. L: 4,95 m, B: 2,03, V. inkl. motor: ca. 500 kg Propell: 17’’ stål


DF60 på testbåt Gommonautica G48C. L: 4,95, B:2,05, V. inkl. motor: ca. 400 kg. Propell: 17’’ stål.
Omdr.Fart i knopForbruk l/t.Forbruk l/n.milStøy i dbA
580033,522,50,6786
530030,816,80,5585
480028,214,00,583
430026,012,00,4682
380021,69,20,4279
20006,072
15004,868


Omdr.Fart i knopForbruk l/t.Forbruk l/n.milStøy i dbA
570030,021,50,7186
520027,216,00,5985
470024,012,80,5384
420022,211,20,5081
370020,09,00,4579

Data

Modell:

DF60

DF70

Motortype:

4syl. 4-takt EFI

Start:

elektrisk

Vekt:

149,0 kg. tørr

Sylindervolum

1,298 ccm

Boring og slaglengde:

74 x 75,5 mm

Maks turtallsområde:

4.700 - 5.300

5.200 - 5.800

Maks effekt:

60 hk.

70 hk.

Bensintank

25 lt.

Tenningssystem:

Full transistorisert

Generator:

12 V 300W 25A

Gearutveksling

12:29