utgave nr 7 2003

Test: Selby 880 Seafighter

Publisert Sist oppdatert

TEST: Selby 880 Seafighter

Kvalitet til fingerspissene

Innerst i en liten vik rett utenfor Bergen slumrer en juvel. Her, i Strusshamn, blir nemlig Selby 880 Seafighter til. Slett ikke noen ny båt, men en båt med en sjel og kvaliteter flere større båtbyggerier definitivt kunne ta lærdom av.

Tekst: Jan Harry Svendsen

I et miljø hvor tiden tilsynelatende har stått stille og historien ligger metertjukt i veggene, oppstår Selby 880 Seafighter. I de gamle lokalene er det en håndfull mennesker som beskjeftiger seg med bygging av båten. Slikt blir det spisskompetanse av, og det merkes både ute på sjøen og når man ser på båtenes finish.
I dag leveres stadig flere Selbyer ferdige fra det lille verftet, men slik har det ikke alltid vært. Som også navnet gir klare hentydninger om var forretningsideen å levere halvfabrikata. Dermed kunne kundene selv sette sitt eget preg på båten. I dag er det imidlertid stadig færre båter som forlater verftet som byggesett. Flere og flere leveres ferdige, selv om man fortsatt kan velge hvor ferdigbygget man ønsker sin Selby. Fra verftet leveres båten enten som helt ferdig, eller i fire ulike grader av ferdigstillelse.
Vår testbåt var bygget på verftet, men hadde relativt mye ekstrautstyr. Her fant vi blant annet DD-lakkert teakdekk, bysseseksjon med stekeovn fra SMEW, Webasto varmeapparat, landstrøm, dusj ute og vanntette høyttalere. Det gjorde at testbåten har en pris på 939.980 kroner. I grunnversjon med en 272 hk Volvo Penta KAD300 koster den 879.600 kroner.

Uteplass

Selby 880 Seafighter har en relativt rommelig uteseksjon med et stort akterdekk. På vår båt var akterdekket åpent, med bare en liten benk som var vendt akterover. Under utformingen av akterdekket er det nemlig fiskeren og sportsdykkeren som har stått i fokus, og begge disse brukergruppene vet å sette pris på et akterdekk uten alt for mange sittegrupper og plasskrevende løsninger. For fritidsbåtbrukeren er det imidlertid en ulempe, for er det noe som er irriterende er det å måtte sette opp en masse hagemøbler på plattingen akter for på den måten å skape en sosial sone i solen. Tungvint er det også når møblene skal stues vekk. Derfor burde aktersofa og bord vært standard, så kunne heller dykkeren eller sportsfiskeren spesifisert båten sin uten. Smart er imidlertid de åpne rommene i skutesiden akter. Her er det god plass for fiskestenger og båtshaker.
Beveger vi oss under targabøylen og opp et trinn, finner vi førerplassen og et dobbeltsete for passasjeren. Her finnes det også en funksjon for å vippe opp fremre del av sitteputen slik at man kan stå og hvile seg mot setet. I tillegg finner du en solid griperekke og to koppholdere. Kartbord er det også, men vi savner en skikkelig festeanordning for kartet. I en båt av Selbys størrelse burde det være unødvendig å "finne opp" mer eller mindre smarte løsninger for å feste kartet til kartbordet. Positivt er imidlertid kartskuffen som er plassert under benken på babord side. Den er romslig nok til at du får kartene ned i skuffen uten å måtte krølle dem, og som alt annet trearbeid i båten, preges den av skikkelig håndverk.
Utgangen til den store badeplattformen skjer via en luke. Ved siden av luka, på styrbord side, finner du også dusjen (ekstrautstyr i vår båt). På badeplattformen finner du badestigen på babord side, samt en fenderholder med plass til tre fendere. I tilegg har du to romslige dreggrom på hver side av plattformen.
Skal du fram på fordekket, må du ut på dollbordene. Heldigvis er de relativt brede på denne båten, og er dermed rimelig trygge å gå på. At vi ikke er tilhengere av denne løsningen, er ingen hemmelighet. Vi foretrekker heller en åpning i vindskjermen. Ikke bare er det forbundet med en viss fare å bevege seg langs trange dollbord, det tar også opp verdifull bredde inne i båten. Bedre blir det ikke av at pulpiten på Selby 880 slutter omtrent der overbygget begynner. Heldigvis har båtbyggeren utstyrt båten med solide griperekker som er festet i vindskjermen og på fordekket, selv om de sistnevnte er for lavt plassert. Anti-sklimønster har dollbordene imidlertid, og det følger deg hele veien fram til pulpiten. Oppe på overbygget over salongen er det imidlertid ikke antiskli-mønster. Å bevege seg her etter en seilas i dårlig vær med sjøsprøyt går nok derfor ikke spesielt glatt.
Selby har utstyrt 880 Seafighter med åpen pulpit og to kraftige kryssholt. Halegatt er det derimot ikke her fremme. Synd, for slik det er nå vil tauet gnage i gelcoaten og dermed også lage stygge riper og sår. Et stort dreggrom er det imidlertid. Akterover finner vi to kryssholt omtrent midtskips, og det er montert ytterligere to kryssholt akter.

Førerplass

Det er på førerplassen man først og fremst merker at Selby 880 Seafighter ikke er noen båt som ble konstruert i går. Det går i og for seg ikke så mye på ergonomi, mer på design. Dagens moderne runde former finner du ikke, her er det tradisjonell vinkeldesign som rår grunnen. Men alderen skinner ikke blott igjennom hva gjelder design, det er nemlig tydelig at førerplassen på Selby 880 ble tegnet før kartplottere og ekkolodd ble vanlig handelsvare. Å integrere slikt utstyr i instrumentpanelet er vanskelig. Det er rett og slett ikke plass. Løsningen blir braketter og konsekvensen blir at instrumentene enten skygger for viktige motorinstrumenter eller for sikten ut når du sitter og kjører. Selv uten slikt utstyr montert tar det høye instrumentclusteret opp mye plass og dermed sikt. Positivt er imidlertid plasseringen av kompasset som er rett i siktlinjen.
Selve kjørestillingen er det lite å utsette på. Den kombinerte sitte- og ståstolen gir bra støtte og er komfortabel. I tillegg kan den justeres i høyden, så vel som i lengderetningen. Enten du står eller sitter er rattet plassert korrekt, og kjørestillingen er avslappet og komfortabel. Romslig er også førerplassen på Selbyen.
Plasseringen av gassen er dessverre ikke like bra. Den er montert for langt inn på konsollen. Dermed må du strekke deg for å nå den. Over tid blir det slitsomt. For å forhindre reflekser er den øvre delen av instrumentkonsollen og kartbordet farget grått. Alle brytere er samlet i en egen gruppe til venstre for rattet. Det bare understreker det ellers ryddige inntrykket som førerplassen gir.
Selby er tydelig redd for at båtførere har lett for å dehydrere, to koppholdere har de integrert i konsollen på førersiden.

Salong og bysse

En skyvedør i røykfarget pleksiglass stenger verden ute når du er i salongen på Selby 880. Åpner du den, er adgangen til de nedre gemakker problemløs via en stor åpning og tre trinn. Løsningen med stuerom som er integrert i trinnene, er både smart og praktisk.
Vel nede finner du en stikklugar på tvers akter, bysse på babord side og toalett til styrbord. Selve salongen er lys og trivelig og byr ikke på de store overraskelsene. Her er det tradisjonell u-sofa og et bord som kan justeres i høyden. Under putene i u-sofaen er det store stuerom.
Downlights sørger for at salongen også er et trivelig sted å oppholde seg etter at mørket har brutt fram. Gjennom en felles bryter er de også mulig å dimme. Båten har god takhøyde og taket, så vel som skrogsidene, er trukket med skai. Treverket er teak og finishen er det ikke noe å si på. Her er alt gedigent og skikkelig, selv skruer er bedekket med små hetter. I dekket er det integrert en lufteluke som også tjener som rømmingsvei. Luken åpner akterover. Vi savner imidlertid en rullegardin til å holde lyset ute. Mellom døren inn til toalettet og sofaen finner du et lite garderobeskap. På toppen av garderobeskapet er plass til en TV.
Byssa har korrekt arbeidshøyde og bra med benkeplass. I tillegg til et gassbluss med to brennere var byssa i vår båt utstyrt med en stekeovn fra SMEW. Det koster 5.800 kroner ekstra, men utvider mulighetene på matfronten. Komfyren innskrenker imidlertid skuffeplassen. De fem skuffene er i realiteten for smale til virkelig å kunne romme noe annet enn skaffetøy og andre småsaker. Under vasken, som har blandebatteri med både varmt og kaldt vann, finnes et skap. Et lite skap er det også gjort plass til under komfyren. Et kjøleskap er også integrert i den delen som vender ut mot salongen. Stikklugaren rommer fint to voksne. I tillegg til to portlights, gir to downlights lys her inne. Et stuerom finnes i hodeenden av sengen. En lufteluke som vender ut mot akterdekket sørger for at luften sirkulerer, mens en gardin gir privatliv.
Toalettrommet finner du på styrbord side med en gang du kommer ned i salongen. Selv om det er enkelt og støpt i glassfiber, gir det likevel et påkostet inntrykk. Ikke minst fordi det slipper inn en del lys gjennom det store vinduet i skrogsiden, men også fordi det er relativt romslig. Et pumpetoalett er plassert mot skottet, og en benk med en integrert vask og blandebatteri har funnet sin plass mot skutesiden. En elektrisk vifte er standard på Selby 880. Klønete er imidlertid plasseringen av det elektriske lyset, det lyser deg rett i hodet og er således til liten hjelp når det er mørkt ute.

Motor/ teknisk

Det tekniske ombord er det lite å sette fingeren på, og adkomsten er svært bra. Hele akterdekket er delt opp i luker som gir svært god tilgang. Flere større produsenter kan ha mye å lære av å ta en titt på hvordan Selby har løst dette. Alle kabler og slanger er ryddig og ordentlig lagt opp, og det er svært enkel adkomst til alle servicepunkter. Uvanlig er imidlertid tank-løsningen i båten. Dieseltanken er i glassfiber og støpt sammen med skroget. Det gir noen fordeler, men også enkelte ulemper. Å bytte tank kan du for eksempel glemme, skulle tanken for eksempel begynne å lekke. Blant fordelene taler imidlertid et lavt tyngdepunkt, og det faktum at tanken også gir økt stivhet til skroget. Et stort mannhull på toppen av tanken gir imidlertid god adkomst for vedlikehold og rens.
Minst like uvanlig er plasseringen av vanntanken. Den har sin plass forut, lengst fremme i salongen. Adkomsten til tanken skjer via u-sofaen. Plasseringen er smart. Ikke minst fordi det nærmest blir umulig å fylle diesel på vanntanken og omvendt. Her er påfylling for diesel og for vann i hver sin ende av båten. En annen fordel er vektfordelingen, spesielt viktig på en båt av denne typen hvor motoren og mye teknisk utstyr er montert helt akter.
Det elektriske anlegget fortjener ros. Inspeksjonsluken til det elektriske bak instrumentbordet er gjemt bak et skap på toalettet, men det som åpenbarer seg er særdeles bra. Kablene er merket med hvilken oppgave de har, og det hele er svært ryddig. For eksempel går alle kabler og slanger i en egen gate som strekker seg fra førerplassen og akterover. Batterirommet er også bra. Her finner du ett startbatteri og to forbruksbatterier. Kablingen er skikkelig, det eneste vi kunne ha ønsket oss var at batteriene var mekanisk festet og ikke satt ned i utsparinger slik de er nå. Vi målte ladespenningen til 14 volt ved 1.500 omdreininger i minuttet. Det er dessverre i laveste laget.

Sjøegenskaper

Testbåten var utstyrt med en Volvo Penta KAD300 motor. Med denne motoren begynner man nok å nærme seg skrogets tålegrense hva gjelder effekt og dermed også hastighet. Fordelen er imidlertid at du kan trekke av relativt mye og fortsatt få en svært trivelig marsjhastighet. Slikt hjelper på støynivået. Ved 2.800 omdreininger i minuttet marsjer båten lett i 25 knop. Vi målte toppfarten til 37,9 knop.
Vi kjørte med tre personer ombord på nesten flatt vann. Under disse forutsetningene var det lite å utsette på skrogets grep i sjøen, heller ikke under sterk provokasjon. Skroget virket å ha et godt grep og viste ingen tegn til uforutsigbar oppførsel.
Selby 880 Seafighter har drev i kombinasjon med trimplan. Det gir fordeler ved kjøring i sidevind hvor du har muligheten til å justere bort den typiske hellingen inn i vinden som planende båter så ofte får. Responsen på bruk av trimplanene var god, og det var enkelt å finne en innstilling som gjorde at båten gikk rett.
Styreresponsen er også førsteklasses og fordi båten har en liten kjøl innebygget i skroget, får båten også svært god retningsstabilitet enten du kjører hurtig eller lunter av gårde.
Når båten ligger stille og driver, kan man fint bevege seg ombord uten at båten viser tendenser til å krenge. Det tyder på god sidestabilitet.

Konklusjon

Selby 880 Seafighter er en godt skjult juvel, og en båt som overrasker. Kvalitetsinntrykket er svært bra og plassen ombord er godt utnyttet selv om uteplassen akter savner en sosial gruppe med aktersofa og bord. De tekniske løsningene er i særklasse. Adkomst for service og reparasjoner er også meget bra.
I sjøen viser Selby 880 seg fra en trivelig side, både komfort- og kjøremessig. Da får det ikke hjelpe at designet tydelig sladrer om at båten har noen år på baken.

Målinger


Målingene er gjort på flatt vann med tre personer om bord. Vi hadde full dieseltank. Fartsmålingene er gjort motstrøms. Støymålingene er gjort med kalesjen slått ned.

Data: Selby 880 Seafighter

Turtall (o/min)Fart (Knop)Støy (Desibel)
3.80037,481,4
3.30031,681,1
2.8002576,6
2.30016,374,5
1.8009,874,5
1.3006,867,9
600 (Tomgang)3,358
Lengde:8,80 m
Bredde:3,05 m
Vekt:3.300 kg
Drivstoff:380 liter
Ferskvann:125 liter
Septik:75 liter
Varmtvann:40 liter
CE-kategori:C
Motor:130 – 272 hk
Motor testbåt:VP KAD300 272 hk
Pris fra:778.720,- (med VP AD41)
Pris testbåt:879.600,-
Opplysninger:Selby Boats AS, 5302 Strusshamn, telefon 56 14 80 40, telefaks 56 14 80 32
Powered by Labrador CMS