utgave nr 10 2006

Kysten rundt - september 2006

Publisert Sist oppdatert

Kysten rundt - september 2006


Trist endelikt

STAVERN: ”Uff, jeg glemte visst lastemerket!”
Jo, en sånn innledning er litt flåsete av oss. Det er nemlig bare trist for ei stolt skøyte å ende sine dager på denne måten. Bildet er fra havna i Stavern.
Tekst og foto: Svein E. Børresen.

Gammelt og nytt

SENJA: Noen ganger kan gamle dager forenes med nye. Dette nedlagte fergeleiet på Senja holder fortsatt stand mot vær og vind. To småbåter har funnet ly ved siden av fergeleiet, i en egen liten havn helt for seg selv. (Foto: Ronny Trælvik)

Speidere på flåtetur

DRAMMEN: En helg i sommer dro 30 roverspeidere i alderen 16-25 år på ”leir” på en flåte nedover Drammenselva. Turen startet i Krogstadelva, hvor de monterte flåten. Flåten har mange av de fasiliteter som finnes på en skikkelig speiderleir: Telt, flaggstang, do og spisebord. Første natt ble tilbrakt fortøyd til den nye Mjøndalsbroen. Neste natt ble de observert under Drammensbroen. På søndag forsvant de videre utover fjorden.
– Tren er et PR-stunt. Vi vil skape oppmerksomhet og trekke flere til speiderbevegelsen. Det forteller Espen Willersrud, roverombud i nedre Buskerud.
Men om flåten var sjødyktig i lovens forstand, er heller tvilsomt. En liten påhengsmotor akter kunne neppe gi store manøvreringsmuligheter. Lys eller lanterner var ikke synlige, og vi så ikke en eneste flytevest om bord!
Tekst og foto: Terje Bølstad

Også for småbåter

DRAMMEN kommune har anlagt elvepark og badestrand rett ved sentrum.
I løpet av de siste årene har det vært arbeidet med å bygge friluftsomsråder og badeplasser langs nordsiden av Drammenselven. Nå er alt ferdig, og Drammenserne har fått et nytt og imponerende flott rekreasjonsområde. Området er like velegnet for spasering som for sykling og – bading. Arbeidet med å rense elven har pågått i mange år, og nå er vannet så rent at det også kan brukes som badevann. Båttrafikken på elven øker også voldsomt. Utenfor badestrendene er det ingen gjennomgangstrafikk av båter. Stadig flere båteiere oppdager hvor fint det er å gå inn til stranden eller en av de utstikkende bryggene. Større båter kan ankre opp rett utenfor. Noen hundre meter lenger opp i elven er det flere restauranter med egne bryggeplasser. Der er det alltid ledige fortøyningsplasser, midt i byens sentrum.
Tekst og foto: Terje Bølstad

For beskyttede farvann

DRAMMENSELVA: For rundt 50.000 kroner får du en toseters båt som drives med en liten elektrisk påhenger.
Tilfeldigvis ble vi oppmerksom på den artige lille farkosten som beveget seg sakte nedover Drammenselva. Den er bygget opp på to pongtonger, med stoler, styrekonsoll og tak, og med plass til to personer. Fordi den gikk helt lydløst, trodde vi først at det var en tråkkebåt – av lignende type som vi har sett i Syden.
Men det var det ikke. På hekken stod det en bitteliten elektrisk påhenger, sammen med et par vanlige 12 volts batterier. Båtføreren — importøren selv — fortalte at båten nettopp var pakket ut av en container fra Kina. Båten finnes også i en større utgave, med plass til seks personer. Siden har vi sett flere av dem – i gilde gule og røde farger – i farta mellom alle restaurantene som nå finnes langs elva – i sommerbyen Drammen. Selv om båtene også kan leveres med vanlige påhengsmotorer (for bensin), tror importøren at det er de små elektriske motorene som vil bli mest populære. Elektromotorene egner seg best for ferskvann.
Båtene skal være CE-godkjent. Båtene er ennå ikke markedsført her i landet. Prisene i Norge vil variere fra rundt 50.000 (båten på bildet) til 100.000 kroner for en større utgave med plass til seks personer. Da er ”alt” av utstyr inkludert, som blant annet el-motor, lyskaster, ekkolodd og stereoanlegg.
Mer informasjon: Toga AS, telefon 900 77 024. Produsentens webside: www.nauticstar-marine.com/en/
Tekst og foto: Terje Bølstad

Aktiv med klassikere

SON: Båtklubben Classiske Motorbåter (CMB) er nettopp ferdige med nok en aktiv sesong. Den startet i Son, midt i juni (bildet). Formann Georg Oppermann Moe og stevneansvarlig Sigurd Kolderup (nærmest) samlet 15 båter fra Oslo, Østfold og Vestfold til hyggelig treff i museumshavna i Son.
– Det er svært sosial gjeng, og det er like hyggelig hver gang vi møtes, sier Sigurd Kolderup.
Båten nærmest på bildet er Johanne, bygget i på Dragør i 1948 og konstruert av danske Baron Weddel-Weddelsborg. Eldste båt på Sonstreffet var en 1929 Furuholmen tur-runabout, som eies av Anstein Spone.
Sesongen fortsatte i runabout-tempo, med Hardanger Båtfestival, Torgdagene i Bergen, Skudefestivalen, Strömstads Segelsällskaps 100 årsjubileum, kanaltreff i Telemark, race på Göta kanal, Risør Trebåtfestival, klassiske båter i sjøen, familieweekend i Åsgårdstrand og en planlagt sesongavslutning på Oscarsborg første helg i september.
Mer om klubben: www.cmbweb.no
Tekst og foto: Jørn Søderholm

Yrke båtbygger

TRONDHEIM: Epost får vi hele tiden, i store mengder. Men noen skiller seg ut fra mengden. Denne, for eksempel: ”Hei. Jeg er Audun Yrke, 12 år, fra Heimdal i Trondheim. Jeg er veldig glad i båter. Jeg elsker også å bygge og konstruere båter. Her er noen av dem, blant annet en Viknes 1290 FB jeg har konstruert selv. Nå for tiden bygger jeg en papirbåt som jeg har støpt, så jeg må sparkle ganske mye. Jeg driver også med et eget båtmagasin, der jeg skal teste Viknes 1290 FB og en modernisert Viknes 1030.”

1.000 år etter

HAFRSJORD: For 1.000 år siden var vikingskipet en teknologisk nyvinning på høyt nivå. Med det åpnet verden seg for folket i nord; England, Færøyene, Island, Grønland og Vinland var tilgjengelig. Selv Bagdad, Jerusalem og Alexandria var en del av det vikingenes kjente verden. Det var hurtig, lydløst, og svært seildyktig. I sommer spilte vikingskipene igjen en av hovedrollene, denne gang under mindre dramatiske omstendigheter. 3.000 har møtt frem på Hafrsfjordspillenes åpningsseremoni.
Skodden driver innover Hafrsfjorden. Ti vikingskip kommer seilende inn mot stranden. Noe slikt har ingen her sett siden Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike. I denne fjordarmen ble et av norgeshistoriens største og mest avgjørende slag utkjempet i 872.
Hafrsfjordspillene er en årlig internasjonal vikingfestival i Stavanger, og en av de største utendørsfestivalene i Norge. Vikingskipene - Nordens største vikingskipsarmada - er en av festivalens hovedattraksjoner. Flaggskipet i flåten er Gaia, et av de største og vakreste vikingskipene i Norge i dag. I 1991 seilte det over Atlanterhavet for å markere 1.000 årsjubileet for Leiv Erikssons ferd til Vinland. Under besøket i New York ble Gaia utnevnt til ambassadør for alle verdens barn. I løpet av de to første festivaldagene, hadde over 2.000 skolebarn lagt skoleavslutningen til vikinglandsbyen. Høvedsmennene — som er eksperter på seiling med råseil — fortalte om vikingskipene og hva de ble brukt til.
Skipene som besøkte Hafrsfjordspillene i 2006 var: Ask, Embla, Bygstadskipet, Gaia (Norges største), Gyda, Hårek, Tyra av Hardanger, Tyra, Rygekongen samt et nytt skip som var spesialbygget i Litauen for anledningen. De fleste av skipene ble bygget av båtbygger Jacob Helseth.
Mer informasjon: www.hafrsfjordspillene.no
Tekst: Bård Titlestad