utgave nr 7 2

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

HVOR ER DETTE?

Riktig svar i maiutgaven var Hankø og vinnere er:
Jon Kristiansen, 3734 Skien
Bjørn Grenager, Oslo
Finn Tveterhagen, 2009 Nordby

MANGE FINNER BÅTRATTET!

Båtmagasinet startet i marsutgaver en konkurranse som skal vare til og med novemberutgaven i år. Bli med på jakten etter BÅTRATTET i hvert nummer, skrev vi, og responsen har vært gigantisk! Svarene er kommet inn i posten, på mail og på fax. Bli med denne gangen også.
Konkurransen går ut på å finne et båtratt vi har gjemt bort et eller annet sted i bladet. Ser du nøye nok etter og finleser, finner du det på en eller annen side. Forrige gang – i maiutgaven – sto det nederst til venstre på side 82. Vi viser det i størrelsen omtrent ti millimeter i diamater.
Finner du det og sender oss en fax på nummer: 66 77 40 61, et kort eller en mail til [email protected] om hvilken side det er på, er du med i trekningen av en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. (Se bildet). I desember er alle som har jaktet på rattet med i trekningen av en tur for to til London Boatshow i januar neste år. Nå gjelder det å ta på seg brillene og lete etter båtrattet.
Fristen er 10. august og navnet på vinneren blir presentert i septembernummeret. Vinner av båtrattjakten i juniutgaven ble: Inger Lundeberg, 3849 Vråliosen. Hun får tilsendt et lekkert sportsur fra Bruno Banani med mange morsomme effekter. Vi gratulerer!
RED.

Lekekjøring med påhengerjoller

Jeg vil be dere hjelpe meg med å skape en holdning mot lekekjøring med påhengsmotorjoller i og like ved våre naturhavner. Bortsett fra de få voksne, men mange av deres barn som lager et plagsomt støynivå, kjenner jeg ikke noen som ikke hater denne aktiviteten. Dominoeffekten er også påtagelig. Ettersom snart alle har jolle med påhengsmotor, vil det for mange bli uutholdelig støy i naturhavnene våre.
Jeg oppfordrer derfor Båtmagasinet til, i et skråbånd på forsiden av bladet, til å skrive noe sånt som: ”Ikke bruk påhengsmotorjollen til å støyforurense i og nær naturhavnene med lekekjøring”.
P.S. Selv om det er gammeldags å ro, er det i alle fall både støyfritt og sunt. Tenk om gummijolleprodusentene kunne lage årer og ”ro-utstyr” til sine joller som er mer enn en dårlig vits.
Dag Solberg
Asker

Draco-priser

Jon Winge hadde en fin artikkel/test av en brukt Draco 24 Styling i juniutgaven av Båtmagasinet, men når det gjelder pris på ny båt, skriver han at på grunn av Draco-konkursen er mye av dokumentasjon og priser borte. Jeg har prislistene fra 1.1.87 og her kan man se hva Draco 24 Styling kostet ny.

Priser med en 205HK Mercrusier og med et minimum av utstyr:

Draco 24 Styling: 307 200
Motoravgift:19 680
Pulpit: 5 250
Badeplatform: 7 950
Kalesje:7 650
Septiktank: 5 000
kjøleskap: 5 700
Sum:358 430

Årbakka Handelsstad

Årbakka Handelsstad er en idyll sør for Bergen. Stedet er godt tilrettelagt for båtfolket, og derfor synes jeg at det hadde passet med litt informasjon om alt vi gjør i sommer. Aktivitetsplanen for Årbakka Handelsstad 2000 er meget omfattende. I juli nevner jeg disse evenementene. Helgen 7. – 10. juli arrangeres ”Tysnes Rundt”. Rotur med gamle og nye trebåtar rundt Tysnes, åpning av kunstutstilling med Karl Erik Harr, bilder og Torunn Øvsthus, keramikk. Urtedag med Marie B. Fosshagen. Foredrag og servering.
I augusthelgen 12. og 13. arrangeres Kystsogevekene. Mer informasjon finner du på: https://www.tysnes.kommune.no/

                      Inger Lena Gåsemyr

16 års grensen

I juninummeret har Båtmagasinet et leserinnlegg om en stolt 14 åring som har bygget sin egen lille racerbåt med en 9,9 hesters påhengsmotor. Jeg ønsker ikke å optre som gledesdreper, men jeg synes likevel at det er på sin plass å påpeke at han sannsynligvis ikke har lov til å kjøre denne båten. Alle vet at man må være 16 år for å føre en båt med over 10 hk motor. Imidlertid er det slik at 16 års regelen har ytterligere to grenser som mange enten ikke kjenner til eller velger å overse. Disse grensene er maksimal fart over 10 knop og båtlengde over 8 meter eller 26 fot.
Båten til den stolte 14 åring går høyst sannsynlig fortere enn ti knop, og da gjelder 16 års grensen. Det spiller ingen rolle om han kjører langsommere, det er båtens maksimalt mulige fart som gjelder. Det er dessverre alt for mange småunger som kjører rundt i 20 knop i 8 fots joller med 9,9 hestere på. Jeg har selv opplevd å se mine barn bli påkjørt av en slik, og det var bare flaks at de slapp fra det med skrekken. Mange foreldre er ikke klar over at de kan pådra seg økonomisk ansvar for eventuelle skader barna kan komme til å forvolde og at forsikringsselskaper kan nekte å dekke skadene når båten ikke har en lovlig fører.
Nå kan det sies at mange barn er dyktige til å manøvrere sine små farkoster, men det er ikke det som er poenget. Det finnes sikkert 14 åringer som hadde vært dyktige bilførere hvis de hadde fått lov til å kjøre bil fra de var 8-10 år gamle, men det er likevel ingen som synes at dette ville være OK.
Det er flott at unger trives på sjøen og lærer seg å bruke båt. Men det går an å trives under ti knop, og man lærer ikke båtvett av å gi blaffen i de regler som gjelder. 14 åringen kan montere en 4 hester og vente til han blir 16 med å bruke den større motoren. Det samme gjelder alle de andre som er for unge til å kjøre de raske båtene sine.
Forøvrig bør båtbladene og sjøvettkampanjen bli flinkere til å informere om hele regelen og ikke bare fokusere på motorstørrelsen.
Dag Hoftun Knutsen
Drammen

Kvalitetskontroll lønnsomt

Leser i Båtmagasinet for juni om en båtkjøper som har vært uheldig. Ja, når vi kjøper en ny båt, skulle det bare mangle at ikke alt var i orden. Jeg forteller gjerne om en motsatt situasjon.
I fjor vår bestilte jeg en ny båt hos Viknes i Bergen og denne ble lovet ferdig i september/oktober. Selv med influensaangrep på en del arbeidere, klarte fabrikken å levere innen tidsfristens utløp. Hadde vi fått båten en uke tidligere, hadde været vært bedre oppover kysten til Trøndelag, men det kunne ikke bedriften noe for.
To timer forsinket kom vi til Flesland og ble hentet av selger, kjørt til fabrikken og vist rundt. Han tok seg god tid selv om dette var en sen fredags kveld og han skulle på hytta i helgen. Kona hadde dratt i forveien. Han spurte pent om jeg trodde det ville klare seg med en instruksjon ombord på kvelden, slik at han kunne dra, noe jeg sa ja til. Etter en grei omvisning og noen spørsmål fra oss, prøvekjørte vi båten en liten tur før vi la til kai lenger ute i bukta. Da selger fant ut at vi ikke hadde med oss mat, måtte vi pent bli med ham bort på en bensinstasjon for å proviantere, selv om vi presiserte at det ikke var nødvendig. På turen tilbake antydet jeg at dette var litt av en service. ”Har du ikke sett hva firmaet heter,” sa han, ”Viknes Båt og Service”.
I ettertid har jeg lett etter feil og mangler, men har bare kunnet konstatere at letingen har vært forgjeves. At de er litt sene med å levere deler, kan jeg tilgi.
Erik B.

Nye vinduer?

Var hos glassmester Rolf Berglund på Skøyen (22 13 50 90) og fikk en meget positiv overraskelse vedr. pris på fire stk vindusruter til snekka: 2 stk 6 mm 35 x 80 + 2 stk 35 x 55, alle fire laget etter medbragt mal med avrundede hjørner, kom på ca. 700,- inkl. mva. Leveringstid på to virkedager. Tips: skaff vinduslist først, da de ikke fører egnet type, og dette har innvirkning på glasstykkelse/størrelse. Jeg skaffet mine fra Karroserispesialisten på Strømmen (550,- for 8,5 meter inkl. spennlist) OBS!!! Rutene ble laget av vanlig glass, da dette faktisk er sterkere enn laminert. Dog bør man være obs på fare for glassbiter om de knuses. (Dette anser jeg ikke som reelt i mine 6 knop ) Laminert vil falle noe dyrere, men visstnok ikke så ekstremt mye mer.

Dan Eilertsen
SVAR: Det er tydeligvis mange som er interessert i å skifte vinduer i eldre båter. På side 71 i denne utgaven finner du en bruksanvisning påhvordan du kan gøre dette selv.

                                      RED.

En søppelplass

Fra vår diskusjonsbase "Båtplassen " på internett har vi hentet et par betraktninger fra et par faste bidragsytere.

Årets første tur på sjøen, finner en bukt og lar ankeret gå. Kommer i land og kjenner lukten av søppel, gamle grillkull, matrester og septik strødd rundt på stranden. Søppelstativene var tømt på hodet ut over plenen. Hærverk? Nei, da ville det ikke ligget der så "naturlig". Naturkrefter? No way! Dette var et skjermet sted.
Dette er altså noe folk har gjort over tid, laget kysten vår til en 90% søppelfylling! På 60 tallet, var det store utslipp av svært farlige og giftige stoffer. Det ble sluppet ut 400 tonn med en gift, sterk nok til at 75 milliliter kan drepe et menneske som ble pumpet ut i sjøen, uten andre forhåndsregler enn "avstand fra land". Disse stoffene finner vi igjen i små mengder i fjorder og i havet generelt.
Hvordan klarer båtfolket å leve med den "konsistensen" på vannet? Se bare på Oslofjorden, en badeplass for så mange. Det kjører tankbåter ut og inn, og det er en stor flåte med alle like sykt forurensende motorer. Oslofjorden er blitt renere de senere årene, men er likevel en liten oljepytt!

                              Henry

Enig. Forsøpling og forurensing angår alle. Jeg blir ganske fortvilet når jeg ser ei fin bukt helt nedsøplet med bæreposer, engangsgriller og annen dritt. Jeg har attpåtil opplevd å se brukte bleier henge i buskene!
Apropos engangsgriller, jeg hørte på radio at det planlegges pant på 20 kroner på dem. Ta gjerne 200 kroner. I tillegg er mange steder vandalisert av hensynsløs bålbrenning og ødeleggelse av toaletter og søplebuer. Når det gjelder vannkvaliteten i Ytre Oslofjord, er vel den blitt noe bedre på grunn av langsiktig arbeid mot industriutslipp, men det står mye igjen. Det foregår tømming av septik i gjestehavner og lensing av oljeholdig vann i småbåthavna. Stadig vekk.
Jeg tror småbåtfolket bør ta seg i en del ting før Løvebakken gjør det. Da får vi Genfersjøreglene, og det blir hårda bud. Vi bør komme til et punkt hvor båter ikke har andre overbordventiler enn for kjølevann og nødlens. De små totakterne med mopedteknologi bør også vekk. I tillegg er det meningsløst at fritidsbåter i Oslofjordområdet bruker giftholdig bunnstoff. De er i sjøen maks seks måneder i året de fleste av dem. Det finnes både giftfrie og løsemiddelfrie alternativer, men dessverre er de ganske dyre ennå. Noen av dem er også forbausende effektive. Brukte ikke vikingene dyrefett og sot?
Småbåtfolket er ikke den største skurken. Det klarer de aldri å bli mange nok til. Avrenning og industriutslipp er mye større. Dessuten tror jeg det går mye avfall overbord fra større fartøy som naturen fører opp her. Kikk i fjæra, det står "Letmælk" på annenhver melkekartong.
Krapyl

Husk

SOMMERENS

TEGNEKONKURRANSE!

Vi minner om tegnekonkurransen for alle båtbarn under ti år som har lyst til å være med. Du kan vinne en fin Pioner 235.

Nå har du sjansen til å skaffe deg din egen jolle. Førstepremien i tegnekonkurransen vår er nemlig en flott Pioner 235. Vi deler også ut ti trøstepremier til dem som er like ved å vinne.
Du tegner sikkert ganske mye i løpet av sommerferien. Når du tar fram tegnesakene dine en dag det kanskje er dårlig vær, da skal du huske på at vi i Båtmagasinet venter spent på å få en tegning fra deg. Det kan godt være av den båten dere har og stedet dere ligger akkurat i dag. Bruk fantasien og de fargene du har i skrinet.
Lykke til med tegningen. Kanskje det blir din tur til å vinne denne gangen!

KONKURRANSEREGLER:
* Du må være under ti år.
* Send bare en tegning og skriv navn, alder og adresse på baksiden.
* tegningen skal være fra båtlivet.
* Send tegningen til Båtmagasinet, postboks 253, 1379 Nesbru innen 20. agust.
* Merk konvolutten "Tegnekonkurransen".

Powered by Labrador CMS