utgave nr 14 2007

Vi prøvekjører: Sea Ray 260 Sundeck

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Sea Ray 260 Sundeck


Sjøens Cadillac

En 26 fots bowrider som er godkjent for 12 personer og med fartspotensiale på godt over 40 knop er ikke dagligdags kost. Den helt nykonstruerte Sea Ray 260 Sundeck er en solskinnsplattform, men kommer først til sin rett med maksimalt 6 personer om bord.


Tekst og foto: Staffan Westerling
Båtens bølgende linjer og litt butte fordekk tyder på at designerne av denne båten har hentet inspirasjon fra bilmerket Cadillac. Både skrog og dekk er nykonstruksjoner helt fra bunnen av. Båten går under begrepet bowrider med et romslig forskip og skal appellere til den store familien eller de som gjerne vil ta med en del venner på en dagstur en solskinnsdag i skjærgården.
Innredning
Et ganske butt fordekk gjør at man har god plass til føttene ved om bord- og ilandstigning, men vi savnet en pulpitbøyle for å holde seg i. Ett trappetrinn ned til dørken er en nødvendighet for å komme seg velberget om bord uten akrobatiske øvelser. Under lokket i fordekket skjuler det seg en smart utfellbar stige for å klatre ned fra fordekket til stranden eller som badestige. Det er også plass til en dregg og fortøyningstamper her.
I brønnen forut er det to langsgående sofabenker med stuverom under. Det er sitteplass til fire personer eller to personer dersom benkene benyttes til solseng. I tillegg kan man som ekstrautstyr få en ileggspute som omgjør hele plassen til en gedigen solseng. Putene er godt stoppet og behagelige å sitte/ligge på og med ryggstøe opp mot konsollene. Under dørken er det plass til vannski/wakeboard og her finnes også dusjmuligheter, plass for et bord på en løs søyle samt innfelte koppholdere, strategisk plassert i beste amerikanske stil. Når mørket faller på, kan man tenne dørkbelysningen som er montert like over dørken.
Fra brønnen forut kommer man til den akter delen gjennom en todelt dør mellom de integrerte styre- og passasjerkonsollene. Øvre del av døren kan åpnes separat som en del av frontruten, mens nedre del som består av to deler, har to funksjoner. Enten som dør til brønnen forut, eller i oppslått tilstand som vindskjerm mellom konsollene. Smart løsning.

Førerplass
Førerplassen er meget god. Ergonomisk riktig og med en god stol som kan roteres 360 grader og justeres i lengderetningen. Det samme er tilfellet med passasjerplassen. Halvparten av setene kan vippes opp for stående kjøring. Alle instrumenter og brytere er godt plasserte. Sikten fra førerplassen er god alle veier. Rattet er stillbart og her finnes også fjernkontroll til stereoanlegget. Den tradisjonelle startnøkkelen er byttet ut med en startknapp på gass/girspaken. Et kort trykk, og startmotoren jobber til motoren tenner.
Det er kun en vindusvisker, og den er på førersiden. Litt gjerrig å ikke spandere en på passasjersiden også, synes vi. Sikringspanelet sitter i styrekonsollen sammen med stereoanlegget og en isboks. Passasjerkonsollen rommer toalettet med en porta potti-do. Rommet er av typen trekk buksa ned og rygg sakte inn, men når man først sitter der, er det ok med plass. Det er håndvask her, men vaskingen må utføres i sittende stilling. Å komme seg ut av rommet er faktisk lettere enn å komme inn. Lys kommer inn gjennom en ventil i skrogsiden og fra en lampe i taket.
Mellom fører- og passasjerstolen er det et stort, avlangt stuverom. Amerikanerne er generelt flinke på å bygge inn stuverom i sine båtkonstruksjoner.
Akterut
Akterut er det en L-sofa med sitteplass til fire personer. Er bord på søyle kan monteres for en bit kald mat. Varm mat er utelukket da det ikke finnes noen bysseløsning om bord. En liten håndvask bak førerstolen kan med nød også brukes til oppvask. Noen små tallerkener, kopper og glass kan stuves inn i skapet under vasken. Under L-sofaen finner vi blant annet batterier, manuell lensepumpe samt motorrommet. Også her akterut er det snerten dørkbelysning.
Selve motorrommet er noe trangt, men man kommer til de mest nødvendige servicepunkter. På styrbord side er utgangen til badeplattformen som er meget stor og anvendelig Her finnes på babord side en innfellbar badestige samt dusjmuligheter. Et lite stuverom kan romme sjampo, dusjsåpe, vannskitau, fortøyningstamper og annet.
Kalesjemulighetene er mange. To havnepresenninger er nok den mest vanlige og fornuftige løsningen, for båten er ment å bruke når været viser seg fra solskinnssiden. Men man kan også få en kalesjeløsning med en biminitopp og diverse sidekalesjer, men det er et kaos av knapper og glidelåser, så antagelig vil denne løsningen være mer til forbannelse enn glede.
Sjøegenskaper
Sea Ray 260 Sundeck går stødig i vannet, og alle om bord sitter tørt selv om sjøen er grov ute på fjorden. Tyngden av båten, 21 graders bunnvinkel og brede sprutlister gjør dette mulig. Vi forsøkte å fremprovosere svake sider ved å kjøre båten tøft, men ingenting skummelt eller ufortsett skjedde. Trimplan er standard, så om man skulle skjevlaste båten, har man fine justeringsmuligheter. Det er dessuten godt om griperekker dersom ferden skulle bli humpete.
Som standard sitter det en Mercruiser V8 på 300 hestekrefter og Bravo III-drev i båten.

Konklusjon
Sea Ray 260 Sundeck er en velbygget båt med stort sosialt potensial - vel og merke dersom solen velsigner en med sin tilstedeværelse. Modellen har en åpne og moderne planløsning, er full av smarte stuverom og har gode sjøegenskaper. Båten er godkjent for 12 personer hvorav 8 kan sitte til bords samtidig, men er man 12 om bord, blir det alt for trangt. Seks personer anser vi som maks om bord for å ha det noenlunde bekvemt. Toalettet er trangt å komme inn i- og ut av, men når man først er "plassert", er det bekvemt.

Pluss:
Sjøegenskaper
Komfortable sitteplasser
Ergonomisk god førerplass
Stor badeplattform akterut

Minus:
Vindusvisker mangler på passasjersiden
Lavt toalettrom

Data

Lengde8,03 m
Bredde2,59 m
Vekt2.250 kg
V-bunnsvinkel21 grader
CE-godkjent12 personer
CE-kategoriC
Drivstoff246 lt.
Motor300 hk - 375 hk
Fart41 knop
Motor testbåt300 hk V8
Ca. pris750.000 kroner
Importør Husvikholmen Marina AS, 64 93 42 05 eller
www.husvikholmen.no

Powered by Labrador CMS