utgave nr 16 2007

Ny Common Rail-diesel fra Cummins-MerCruiser:

Publisert Sist oppdatert

Ny Common Rail-diesel fra Cummins-MerCruiser:

Lydsvak og utørst


Kompakte og drivstoffgjerrige dieselmotorer blir stadig et større alternativ til bensindrevne innenbordsmotorer og påhengere. MerCruiser har installert sin første Common Rail-diesel I en 18 fots skjærgårdsjeep.


Tekst og foto: Lars H. Lindén

Først kom Volvo Penta, så Yanmar og nå Mercruiser med den nye generasjon dieselmotorer til fritidsbåter. Disse er et godt alternativ for mindre motorbåter. Småbåtprodusentene Ryds og Uttern har i dag planende modeller fra 18 fot som kan utstyres med enten påhengere eller med både bensin- og diesel innenbordsmotorer. Diesel som alternativ skyldes både bedre innbyggingsmål og lavere vekt. Mange eldre båter med gammel, sliten bensinmotor fra 70-tallet, kan få et helt nytt liv med en moderne dieselmotor.
man taper ikke mye fart, og den nye generasjon diesler er minst like raske og akselerasjon opp til planingsfart er nesten like stor som for en bensinmotor. Den viktigste fordelen med en dieselmotor er imidlertid forbruket. Det lave forbruket skyldes i all hovedsak det nye innsprøytingssystemet Common Rail. I tradisjonelle dieselsystem styres dieseltilførselen mekanisk via matepumpen, og man hører den spesielle dieselknatringen. En stor mengde av drivstoffet går så tilbake til drivstofftanken. Common Rail-systemet har derimot et magasin med drivstoff, og i dette bygger man opp et konstant trykk som forsyner dysene med nøyaktig den mengden drivstoff som behøves ved et spesielt turtall. Trykket i en tradisjonell dieselmotor ligger på ca. 250 bar, mens i Common Rail er det hele 1600 bar. Motoren har en totrinns innsprøyting som styres av en datamaskin.
Tre versjoner
MerCruiser har nå et samarbeide med Cummins på dieselmotorsiden, og de nye motorene med effekter på 115 hk, 130 hk og 150 hk har typebetegnelsen QSD2,0. Sistnevnte tall står for sylindervolumet. Basemotoren er en firesylindret, turboladet diesel fra italiensk VM Motori med Bosch Common Rail system og drev fra MerCruiser. Drevet har betegnelsen Alpha One og finnes med tre forskjellige utvekslinger. De nye motorene har balanseaksler i oljetrauet for å redusere vibrasjonene til et minimum.
Ferskvannskjøling er standard. Samtlige nye motorer har en generator på 105 Ampere og samtlige er utstyrt med MerCruisers digitale instrumentserie, SmartCraft som også måler dieselforbruket.
Vi har testet 130-hesteren på en 18 fots skjærgårdsjeep fra Ryds. Det er nøyaktig samme båt som vi testet i fjor høst med en tradisjonell dieselmotor på 120 hk og en vanlig firesylindret bensinmotor på 135 hk (BM 10/2006). Samtlige motorer er koblet til Alpha One-drevet, men med noe forskjellig utveksling. Den nye dieselmotoren ble testet med en 23 tommers propell, de eldre med en 21-tommer. Sammenlignet med en firesylindret bensinmotor på 135 hk, er den nye dieselen 17 kg. tyngre, har nesten samme lengde, men er noe høyere og bredere.
10 desibel mindre
Toppfarten med den nye QSD2,0 målte vi til 34,8 knop ved 4.000 omdreininger, og det er også motorens høyeste anbefalte turtall. Ved 3.500 omdreininger er farten ca 30 knop og ved 3.000 omdreininger har man en fin marsjfart på ca 25 knop. I denne hastigheten målte vi et forbruk på behagelige 0,6 liter pr. nautiske mil med den nye Common Rail-dieselen. Dog skal sies at motoren har hyggelig forbrukstall nesten i alle turtallsområder ned til den faller ut av plan. Den nye motoren er også mer støysvak enn både den eldre dieselen og bensinmotoren. Vi målte hele 10 desibel mindre ved de høye turtallene sammenlignet med en firesylindret bensinmotor på 135 hk.
Ved start og tomgangskjøring vibrerer den nye dieselmotoren omtrent som den gamle, og når man gir gass, ligger det en liten forsinkelse inne før motoren øker i turtall. Men etter det går alt ganske raskt opp til planingsfart. På 8,8 sekunder er man oppe i 25 knop, og det er omtrent nøyaktig den samme tiden som for en bensinmotor. Her merker man stor forskjell på gammel og ny dieselmotor. Ved alle turtall over 3.000 er det nesten umulig å vite hva slags motor som ligger under motorromslokket.
Men ny teknikk koster penger, og prisen for en 130-hesters diesel med drev har en veiledende utsalgspris på drøyt 173.000 kroner. For denne prisen får man nesten to bensinmotorer i samme effektklasse. Så kan man jo spørre seg om det er verdt å investere i en dieselmotor. Fordelene er lavere forsikringspremier, mye lavere drivstoffkostnader, høyere driftssikkerhet og en mye bedre annenhåndsverdi, men dette er et regnestykke hver og en må gjøre. Vi vil tro at gjennomsnittlig bruk for en slik båt i året dreier seg om ca. 40 driftstimer på motoren.
Våre testresultater med nye Cummins MerCruiser QSD2,0 viser forbruk og støyverdier ved nøyaktig samme hastigheter som tidligere målinger med MerCruiser 1,7 MS på 120 hk og bensinmotoren MerCruiser 3,o L på 135 hk. Samtlige tester er utført i samme farvann i Karlshamn syd i Sverige, i nesten samme vanntemperatur og nøyaktig samme båt og belastning.

Fakta

MerCruiserQSD 2,0 ES 1301,7 MS 1203,0 L
DrivstoffDieselDieselBensin
Effekt i hk130120135
Sylindervolum i liter2,01,73,0
Antall sylindere444
Maks. toppturtall i omdr/min400044004800
KjølesystemFerskvannFerskvannFerskvann
DrivstoffsystemCommon RailDirekteinnsprøytingForgasser
Generator105 A50 A65 A
StyringServoServoServo
DrevAlpha OneAlpha OneAlpha One
Utveksling1,81 : 12,0 : 12,0 : 1
Vekt i kg med drev312296288
Lengde i mm761748730
Bredde i mm762746660
Høyde i mm761715533
Pris med drev173 639 kr171 946 kr99 543 kr

Importør for Cummins MerCruiser: www.brunswickmarinenorway.no
Produsent av Ryds 18 GTS: www.rydsbatar.se

Testresultater med Ryds 18 GTS


Anmerkninger: Testene er gjennomført i Karlshamn, syd i Sverige. Samtlige motorer var utstyrt med propeller i aluminium. Målingene er utført delvis ved toppturtall, delvis ved forskjellige hastigheter i knop på 32, 29, 26 osv. Støyverdiene er målt ved førerplass.

MercruiserQSD 2,0 ES 1301,7 MS 1203,0 L
Toppturtall i test400045004850
Propell i tommer232121
Toppfart i test34,833,435,6
Forbruk i liter/nautisk mil ved:
Toppfart0,810,921,22
32 knop0,750,781,11
29 knop0,670,721,01
26 knop0,620,690,96
23 knop0,560,680,88
20 knop0,510,640,87
Motorstøy i desibel (A) ved:
Toppfart828491
32 knop818390
29 knop818286
26 knop808182
23 knop798079
20 knop787978
Akselerasjon i sek. til 25 knop:8,811,88,4

Powered by Labrador CMS