utgave nr 4 201

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Takk for god service


Sommeren 2009 fikk vi problemer med EDC manøvreringssystem. Det var midt i ferietiden. Etter henvendelse til flere verksteder med negativ tilbakemelding, og uker med venting, tok jeg kontakt med Horten Marine Service. Der var situasjonen den samme som hos mange andre; altfor mange arbeidsoppgaver på samme tid.
Kunne jeg vente én dag, skulle de forsøke å hjelpe meg.
Poblemet viste seg å være ganske omfattende. Men etter mange timer ble nøtten knekt. EDC har fungert perfekt etter endringene. Den vennlighet og entusiasme som ble vist er verdt en omtale. Telefonen ringte der ustoppelig. Båteiere hadde akutte problemer med båter og motorer, men det virket som om humør og arbeidsglede var utømmelig på verkstedet. Takk for fantastisk hjelp. Stedet kan anbefales.

Magne Aasheim

Ny æra for Snekka?


Jeg undres hvorfor så mange båteiere baser fremtidens båtliv på kostbare dieselslukere med stooore dieselmotorer og med toppfart 20/30 knop +++. Dette er jo en fullstendig kortslutning i forhold til alle partiers politikk (også FRP) - både i forhold til miljø og nødvendig fremtidig energiøkonomisering!
Alternativet for motorbåtfolk er jo ikke seilbåt, men kommer f.eks. snekka tilbake?

Svee

Følg Oslos eksempel


Leser en annonse fra Oslo kommune vann- og avløpsetaten i bladet Ny Teknikk. Jeg siterer : "Ta et valg, bruk septikmottak for fritidsbåter i Oslo. Mottakene er plassert på flytebrygger og kan benyttes gratis hele døgnet. Anleggene er tilpasset fritidsbåter med septiktilkobling over vannlinjen og kan kobles til de fleste systemer som er på markedet. Også portable toaletter kan tømmes på mottakene. Båter hvor utpumpingsventil for septik ligger under vannlinjen, må som tidligere tømme tanken mer enn 300 meter fra land. " I tillegg er det et kart som viser 4 slike septikmottak samt bruksanvisning. Uten at jeg har prøvd ut disse mottakene vil jeg si at dette er et eksempel til etterfølgelse for andre kommuner. Her har Oslo kommune gjort et aktivt grep for å gi et ørlite bidrag til å forbedre vannkvaliteten i indre Oslofjord samtidig som de gir båteiere et valg. Dessuten er det gratis for båtbrukere og anleggene ligger der hvor det er utstrakt båtbruk. Flott at det fra kommuner ikke bare kommer reguleringer, forbud, avgifter og nye restriksjoner, men i stedet et proaktivt positivt kommunalt tiltak/tilbud som atpåtil annonseres. Håper flere kommuner lenger ut i Oslofjorden kan gjøre noe lignende.

Anomymus

Takk for artikkel


Som abonnent av bladet ønsker jeg bare å komme med en tilbakemelding. Jeg er abonnent av dette bladet fordi dere presenterer artikler med aktuelle problemer og løsninger på motor og båt som dessverre kan oppstå. Videre praktiske løsninger (gjør det selv ), sjømannskap og utstyr. Jeg setter også pris på at dere ikke bare presenterer nye båter, men at også de ”gamle ” sliterne blir omtalt og forslag til muligheter for restaurering både av motor og båt. Takk for artikkelen i det siste bladet – ”Trygg på motorens signaler”. Jeg håper dere fortsetter med dette.

Arne Sørli

Test av Viksund 700 Combi


Ser at dere har testet Viksund 700 I siste båtmagasinet. I artikkelen er det for det første en uoverenstemmelse med det som står i tabellen på siste side av testen. I teksten står det at den er godkjent for opp til 90 hk, mens i tabellen står 115 hk. Den båten som er testen er en prototype, men dagens båt som ble vist på messen i Bergen er mye forandret på. I kabinen er det kommet et trinn ned fra døren, under setene i kabinen er det blitt stuerom, rommet under rattet er hengslet i underkant, og ikke i overkant som du påpekte. Batteriet har fått eget rom med låsbar luke inn fra uteplassen. Båten har fått eget flyttbart bord i kabinen, med eget plass ute i stedet for glassbordet som var der. Når det gjelder førersetet i kaninen, kan ryggen snus, slik at fører kan sitte der og konversere med de som sitter ute på de andre setene. Dette som en kommentar til din artikkel.

Pål Arnt Henriksen

Hei igjen og takk for tilbakemelding. Ved tester kan vi kun forholde oss til den tekniske standard vi finner i eksemplaret som blir stilt til vår rådighet. Med tanke på at testbåten var en kundesolgt produksjonsmodell er det desto større grunn til påpeke de feil som fremkommer i testen. Den testede båten har så store avvik i forhold til flere aktuelle ISO-standarder at den ikke har gyldig CE-merking. Uoverensstemmelsen ifht maks godkjent motorstyrke skyldes feil fra vår side, men har sin bakgrunn i divergerende opplysninger på produsentens nettside og de opplysninger vi senere er blitt meddelt.

Atle Knutsen
Redaksjonssjef

Powered by Labrador CMS