utgave nr 15 2007

Leserbrev november 2007

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev november 2007

Hvilken oppførsel


Jeg vil gjerne fortelle om en opplevelse jeg hadde i sommer med besetningen om bord i redningsskøyta ”Knut Johan”. Den lå stasjonert i Risør.
Vi kom inn til Risør havn mandag 31. juli. I det jeg skulle legge til brygga, fikk jeg problemer med båten. Nå fikk vi god hjelp av et par i en liten båt. De tauet oss inn til gjestebrygga på Holmen.
Jeg jobbet selv med båten for å finne feilen, og det viste seg å være styremaskinen.
Tirsdag ringte jeg bort til Redningsskøyta Knut Johan som lå rett over sundet. Jeg forklarte problemet mitt og spurte om litt hjelp.
”Det gir jeg f.. i, for du ligger jo til land”, var svaret jeg fikk. Jeg prøvde å forklare at jeg hadde tegnet totalredningsselskap i år og trengte litt assistanse. ”Trenger du diesel, kan vi hjelpe”, sa han videre. ”Det de bestemmer i Oslo om totalmedlemskapet gir jeg blanke f.. i,”, sa han videre. Dette var ikke hans problem.
Etter mye om og men fikk jeg et mobiltelefonnummer til Falken i Risør. Her svarte en hyggelig mann, men han kunne dessverre ikke hjelpe.
Vi ble liggende ved brygga fra mandag til fredag og hørte faktisk hvordan besetningen på redningsskøyta behandler menneskene i båtene de kom slepende inn med. Det var rett og slett skremmende, og vi har aldri opplevd maken. Den munnbruken som mange av oss var vitne til, var helt unødvendig og helt uakseptabel.
Båten fikk jeg reparert med hjelp av gode venner og bekjente. Nå vurderer vi å melde oss ut av Redningsselskapet – etter mange år, og vi er faktisk ikke alene om det. Det er flere enn meg som reagerer på oppførselen til besetningen på RS Knut Johan denne sommeren.
Jan Tore Lauritzen
Stathelle

Dårlig finish


Jeg er litt i markedet etter en ny båt og har gått rundt og kikket litt på ulike typer. Jeg har lagt merke til er at det i svært mange tilfeller er manglende finish på skrog. Dette viser seg i form av "bukling", at flater ikke er flate, men med en del bølger som fremtrer spesielt på farget (blå) gelcoat. Jeg har kikket på mange typer, men dette går frem som et generelt problem. Noen som vet årsaken til at dette er slik?
Fjordfyr

Heia Posten


Bestilte utstyr til båten fra USA/Texas. Det amerikanske postvesenet USPS fikk pakken til Norge-Gardermoen i løpet av 2 dager.
På Gardermoen overtar Posten Norge og da får valsen en annen takt. Fra Gardermoen til Stavanger klar til utlevering presterer Posten å bruke 5 virkedager på forsendelsen.
Er mildt sagt imponert over at det er mulig. En ryddegutt av Reitens kaliber og kanskje med samme ”opsjonsgulerøtter” kunne Posten trenge.
Svenning

Statistikk, båtliv og alkohol


94 prosent mener at båtføreren bør være edru, viser en undersøkelse gjennomført av Synnovate MMI.
MMI Synnovate mener at kampanjen mest sannsynlig har bidratt til at både holdningene og faktisk alkoholforbruk har holdt seg relativ stabile fra 2005 til 2007.
Tja...
Rekk opp hånda alle dere båteiere som har blitt spurt om hva dere mener!

Jeg hevder med all respekt at dette viser hvordan statistikk kan missbrukes til å forlede godtfolk. Det hevdes at 2,9 millioner nordmenn har lagt merke til kampanjen. De hevder at ”Klar for sjøen” har vært synlig på badestrender, messer, båthavner og andre steder der folk ferdes. Nå har jeg fartet rundt i sommer og ligget i ulike gjestehavner.
Er det noe som har vært usynlig så er det denne kampanjen.
Og så konkluderer de med at 94 % mener at båtfører skal være edru!
La oss få litt mer edruelig bruk av statistikk om jeg må be!
Det er klart at tar du opp en meningsmåling på badestrender og på KrfU's sommerleir får du slike svar. Jeg vil vite hvor mange båteiere/båtførere som er blitt spurt om sin mening.
Å kople 2,9 millioner og interpolere til 94 % er misbruk av statistikk og sier ingenting om folks alminnelige oppfatning.
Ingenting!
Omen

Teak i båt


Jeg leser i flere aviser at flere norske båtprodusenter fortsatt benytter seg av tvilsom teak fra Burma i sine båter? Noen påstår at teaken er ”godkjent” fordi det følger et garantipapir med. Er det til å stole på? Helt sikkert ikke.
Det har også fremkommet at båtteak utgjør forsvinnende lite marked, tatt volumet i betraktning.
Hvorfor skal det argumenteres med sertifikat og lite volum? Kan ikke norske båtprodusenter gå foran med et godt eksempel og av helt prinsipielle grunner ta i bruk andre materialer enn teak. Ser i Båtmagasinet og andre steder at nye materialer er på vei inn, men produsentenes dilemma er todelt; konservative (og kunnskapsløse) båtkunder skal ha teak for enhver pris, og det er vanskelig å finne like gode og bestandige erstatninger til teaken.
Er det ikke på tide å gå litt videre? Vi kan bygge lekre båter uten teak. Og det bør vi faktisk starte med – nå med en gang. Det vil være et bidrag til en viktig miljødebatt.
Har selv en båt bygget i eik og furu. Den er 30 år gammel og flyter lite godt som alt annet i fjorden