utgave nr 5 2011

Kysten rundt: Vil fjerne 1600 opplagsplasser

BESTUMKILEN: Ikke alle politikere og byråkrater har forståelse for fritidsbåtens betydning for friluftsliv og rekreasjon.

Publisert Sist oppdatert

Bydel Ullern har laget en ”mulighetsstudie” for Bestumkilen hvor det blant annet foreslås å fjerne båtopplaget.
- Dette forslaget har rystet båtfolket. Forslaget om å fjerne båtopplaget har vakt enorme reaksjoner. Det er snakk om 1600 båter som blir uten opplag. Det vil drepe mye av båtlivet, sa Bjørn Bakke under ”Åpen halvtime” på et møte i bydelsutvalget, skriver Akersposten. Han viser til at det er nærmere 10000 medlemmer i de ulike båtforeningene rundt Bestumkilen og Frognerkilen.
- Disse medlemmene med familie jobber med båt og skaper mye liv i området. Vi vil ikke miste havnen vår. Å ta vekk grunnlaget for båtlivet er kritisk for oss. Det å legge en park på Sjølyst liker vi svært dårlig. En park vil gjøre området dødere og vil dekke mindre aktiviteter, sa Bakke, som åpner for større samarbeid og vekselbruk i området.

Kom da, pappa…

En utålmodig lilleprins Sverre Magnus var med pappa på båtutstillingen ”Sjøen for alle” i Oslo i mars. Uten forkleinelse av KNBFs jubileumsstand, men det ble kanskje litt kjedelig for den lille herremannen å vente på at pappa skulle snakke med så mange andre store herremenn. Lilleprinsen ville heller trekke inn i utstillingshallene for å titte på tøffe båter. (Foto: Hans Due).
Et rop om hjelp
DOLVIKEN: Her ligger den, ensom og forlatt, den gamle redningsskøyta ”RS Christian Bugge”.
Den hadde jo fortjent så mye bedre, redningsskøya som sto for den kjente redningsdåden da frakteskuta Rokta forliste på Hustadvika i april 1938.
Redningsskøyta var redningsselskapets første med radiosender om bord. En hel nasjon kunne fulgte med dramaet der ute i stormen, minutt for minutt. Av et mannskap på tolv, ble seks berget. Også to redningsmenn måtte bøte med livet etter heltmodig innsats i det frådende havet. Det var da Arnulf Øverland skrev sitt dikt ”Sjøfolkene” fra Hustadvika.
Den stolte redningskøya ble tatt ut av tjeneste i 1967. I mange år seilte hun på Seychellene i det Indiske Hav, men kom tilbake til Norge i 2000. I 2002 ble skøyta påført voldsomme skader etter en kaibrann i Harøysundet i Fræna.
Den er senere solgt. Trolig har ny eier ikke hatt brukt for annet enn mastene på den stolte skøyta. Voldtatt og forsømt ligger hun nå i Dolviken, blant annet til bekymring for Svein Rune Børslid i Den norske Veteranskøyte Forening.
- Jeg håper en ildsjel og ressurssterk entusiast leser Båtmagasinet og tar tak i denne båten. Etter alt hva den har stått for, de mange liv den har reddet, bør den restaureres og få sin ære og stolthet tilbake, sier Børslid.

Kostbar lærdom

Det straffer seg å tro at en streng vinter vil fare pent med båten din. Det må en båteier i Farsund ha erfart i vinter. Båten hans har ligget innefrosset i den lille båthavnen ved Sundestranda. Øyensynlig har det oppstått en fatal lekkasje, og slik ble resultatet når våren endelig tok tak sørvest i landet. (Foto: Svein Morten Havaas)

Rett i bakken

SOLVIK

: Drømmen om en tidlig sesongstart ble bokstavlig talt knust for to båteiere i Solvik Båthavn i Bærum. En kraftig vind, med storm i kastene, fikk tak i to robuste seilbåter en fredag i april. Båtene har stått trygt og godt på bryggen gjennom hele vinteren, men så var et likevel en vindkule som i løpet av sekunder sendte båtene i bakken. Vinden har forsaket skader for mangfoldige hundre tusen.