utgave nr 7 2011

Brev til redaksjonen

Var på tur i påsken og det endte med at eg fylte halve motorrommet med sjøvann. Dette ble oppdaget midt i Korsfjorden. Det begynte med at eg mistet spenninga på batteriet, så eg sakket av og gikk ned for å sjekke om det var noe problemer med reima til laderen.

Publisert Sist oppdatert

Når eg åpnet luka til motoren så var halve motorrommet fullt med vann og eg stoppet motoren med ein gang. Eg og den eine sønnen min hoppet ned med kvar vår bøtte og begynte å ause ut vann. Trudde det var ein slange som var av siden ikkje lensepumpa klarte å ta unna. Men såg fort at vannstanden sank fort når vi holdt på. Etter at vi fekk tømt den så startet vi opp og da sto fossen ut av lokket til sjøvannsfilteret. Vi låg og rek i 1,5 time for å prøve å få det tett. Det begynte å lekke ved ca 2100 omdreininger kvar gang. Vi teitet hardt, lauste og filte av lokket for å få meir press på pakningen, men ingen ting hjalp. Det endte med at vi fekk det så tett at vi kunne gå med ca 1000 omdreininger. Vi avlyste ferien og gikk med sakte fart heim, med ei overnatting på vei heim.
Begynte så og leite etter lignende feil, så eg fant ein del forum som beskriver lignende tilfeller, og løysningen er å bytte til eit glasslokk med stålinnfestning som er tersett ned.Volvo selger dette som eit sett.
Snakket med ein som jobber med Volvo og han seier at åpner ein dette lokket første gang så vil ein ikkje få det tett. Så det kan stemme for Volvoforhandleren hadde ikkje dette oppe på servicen, så eg hadde dette oppe i vinter når eg hadde service på motoren. Motoren min er 5 år.
Så til alle Volvo eigere av D4 eller D6 , bytt lokk før det skjer dere også. For meg er det blitt ein forsikringssak da eg må bytte dynamo,starter,EVC,ledninger,autopilot,flaps styring ++++
Eg må sei det er tragisk at Volvo ikkje informerer om dette.

Rune Kvarven


Takker for Batteriskolen

Takk for artikkelen Batteriskolen. Særlig oversikten i artikkelen ga med hensyn til spenningen på åpent bly/syrebatteri under lading, ved hvilespenning og ved forbruk uten lading!! En slik oversikt har jeg ubevisst lett etter lenge - det er første gang jeg ser et slikt oppsett. Utrolig bra - skulle være med over alt i info om batterikunnskap. Nå kan jeg på en enkel måte følge med og skjønne hva som er riktig og galt med batteriene og spenningen under de fleste, normale driftsforhold!

Med vennlig hilsen
Johan Schiøtz Wibye

Stadig mindre politi

Beklager å måtte si det, men innføringen av obligatorisk båtførerbevis for folk under 30 år er en vits. Ikke det at folk lærer seg å bruke båten på en forsvarlig måte, men det er en vits for ingen kommer til å merke noe til kontrollorganet.
Justisdepartementet sa til Båtmagasinet da loven kom på plass, at politiet ville skape trygghet på sjøen gjennom kontroller.
Så leser vi at det gjennom de siste årene har skjedd en katastrofal nedtrapping av politiets innsats på sjøen, ikke minst i Asker og Bærum. For ti år siden kontrollerte politiet 1000 båter, i fjor var tallet 300. Fortsetter det slik er det jo ikke lenge før politiet er totalt fraværende på vannet.
Hva skal man da med båtførerbevis?
Det er langt mellom liv og lære i dette landet.

Båtsmann
Nesøya


Hvorfor fart?

Trodde i min enfoldighet at finanskrisen skulle føre til litt roligere forhold på sjøen. Men det slo ikke til. Etter bare noen uker inn i årets sesong er det full fres igjen. Båtene er like store, kanskje større, farten like høy, kanskje høyere og jålefaktoren er det heller ikke noe å utsette på. Fint at Norge går så det suser. Det ser vi på sjøen, men bare hyggelig er det ikke.

Ole i snekka

Powered by Labrador CMS