utgave nr 7 1998

Båten min: Gammel Dansk

Publisert Sist oppdatert

Båten min: Gammel Dansk


Mahogni skrog med ny plastbunn


Calle van der Hagen i Oslo er trebåtfrelst. Motorbåter. Seilbåter. Gamle. Nye.


Om de er danske, russiske eller norske. Motorbåten hans er en 14 fots Nordson, bygd i Danmark i 1959. Calle har pusset den opp og gitt den ny plastbunn fra et moderne racingskrog.


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

"Gammel Dansk" skulle vært sjøsatt i pinsen, men må vente. Trebåtfantasten Calle har andre og større båtprosjekter i hodet om dagen. Det er fem år siden han og vennen Sigurd Coats fra Moss startet Skutvik Trebåter og begynte produksjon og import av trebåter fra et stort verft i Arkhangelsk. I disse dager jomfruseiler Calle sin nye 72 fots skonnertriggede "Nikita", bygd på Skutvikverftet Solombala Shipyard, fra Arkhangelsk og sørover langs norskekysten for å ende opp innerst i Oslofjorden utpå sommeren en gang. Men det er egentlig en annen historie, selv om den lille motorbåten "Gammel Dansk" spiller en viktig rolle også i dette gigantprosjektet.
-Jeg kjøpte "Gammel Dansk" for tre år siden da vi introduserte Skutvik-båtene på det danske markedet. Nordborg Bådbyggeri hadde tre modeller de solgte mange av på 50-tallet, en 12-foter, en 14 foter (Nordson Najad) og en 16 foter. Jeg ble sjarmert av de langsmale linjene helt til jeg fikk satt båten på vannet og familien holdt på å drukne, forteller Calle spøkefullt om sin danske venninne som hadde flat bunn og dårlige sjøegenskaper.
-Ikke kunne vi kjøre fort, for da slo flatbunneren ille plagsomt. Heller ikke kunne vi kjøre sakte uten kalesje for da druknet vi nesten i all spruten. Noe måtte gjøres for at vi skulle ha glede av den, sier han videre.

Skiftet bunnen

I og med at "Gammel Dansk" er bygd uten spanter, så Calle muligheten til rett og slett å skifte ut bunnen med noe mer V-formet og sjøsterkt. Han hørte om en kar i Vestby som bygger racingbåter i riktig størrelse og fikk gjort en avtale med ham. Han snudde båten så den lå med bunnen i været, skar i vannlinjen og erstattet den gamle bunnen med en racingbunn i plast. Dette ble tilpasset, pusset og plastet innvendig med fiber. I skjøten ble det satt på en mahognilist.
-Nå gjør båten 32 knop med en 40 hk Mercury og sjøegenskapene er på topp selv i grov sjø. Båten stikker dypere, går mye stødigere og er nokså tørr. Den er ganske tung, men kjempemorsom å kjøre, sier Calle som har planer om ytterligere forandringer. Han er ikke spesielt glad i påhengsmotorer og har lyst til å bygge inn en 90 - 120 hk vannjet. Da reduseres støyen, han mister ikke noe plass og så kan han kjøre båten rett opp på stranden når "Gammel Dansk" blir tender for "Nikita" i sitt fremtidige liv. Calle vil ha 14 foteren i daviter på hekken av den store seilbåten.

Elektrisk fiskestang

Da Calle kjøpte båten i Danmark, var den i brukbar stand og hadde en del utstyr, bl.a. en kuriøs innretning som han kaller for en helautomatisk elektrisk fiskestang som kan festes på siden av båten med en brakett. Den virker slik at når fisken biter, dras snøret inn automatisk. Den havner ikke helt opp i stekepannen, men det er ikke langt unna.
-Jeg bruker den til å senke ned ølflasker til avkjøling, sier Calle som kanskje ikke helt har den store fiskeinteressen. -Båten var også utstyrt med ekkolodd og "fishfinder", AP-navigator og instrumenter som jeg nå skal skifte ut. Noe av det første jeg gjorde selv, var å bygge inn en liten kjøleboks, en skreddersydd Isotherm og et lite skap til glass. Gammel Dansken har sine faste plass ved førersetet. Her er det mere symbolikk og overtro ute og går enn promilleproblematikk, ler han.

Slipt og lakket

-Hva har du gjort med skroget?
-Det slipte jeg helt ned første våren og la på diverse lakkstrøk. Det har holdt bra, men bør gås over hver vår. Denne båten er en bruksbåt. Det verste jeg vet er jålete skippere som brøler til ungene sine at de må være forsiktige, ta av seg skoene og gi sånne ordre som får barn til å lengte seg langt ut av båtlivet. Denne båten brukes både her i Oslo og vi tar den med på henger når vi drar på hytta, så vi har mye glede av den hver sesong. Den har faktisk overtatt garasjen vår. Bilen har måttet vike plassen og står ute, sier han.
Calle liker å pusle med detaljer, jobbe med finesser som sikkert en snekker hadde gjort raskere, men som han koser seg med i løpet av vinteren. Tre fasinerer ham og vi blir ikke forundret over å finne mange par gamle treski både i garasjen og inne i huset. Calle driver sportsbutikk og handler med brukte ski. -Når det kommer gamle tanter og vil selge skiene fra sin ungdom, er det klart at jeg kjøper dem, sier trebåtfantasten som i disse dager seiler hjem sin russiskbygde "Nikita" som får hjemmehavn på Kongen i Oslo.