utgave nr 6 2

Test: 4-takts 40 hk

Publisert Sist oppdatert

Test: 4-takts 40 hk


30% mindre bensinforbruk!


Den moderne 4-takteren har like høy topphastighet og like god akselerasjon som de gamle 2-takterne, men forbruket ligger ca. 30% lavere. Det viste vår test av fem nye 40-hk firetaktere.

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Hele denne effektklassen domineres nå av 4-taktsmotorer fra Evinrude, Honda, Mercury, Suzuki og Yamaha. En av bakgrunnene for denne testen er at både Evinrude og Yamaha har lansert nye 4-takts 40-hk. motorer i løpet av 1999. Evinrudes 40-hester bygger på samme konstruksjon som Suzuki DF 40, mens Yamaha F40 er en helt ny 3-sylindret konstruksjon på 747 ccm og der motordelen også benyttes i Mercurys 40-hester.
Tre av de testede påhengerne har forgassere og to (Evinrude og Suzuki) har elektronisk bensininnsprøyting og overliggende kamaksler. Begge de sistnevnte er 12-ventilers motorer på 815 ccm som også finnes i 50-hk utgave.

Test på skjærgårdsjeep

Motorene ble montert på skjærgårdsjeepen Crescent 480 Greenline som har målene 4,80 m (lengde) x 2,03 m (bredde) og veier ca. 390 kg. uten motor. Denne båttypen på mellom 4,5 meter og 5 meter (15-17 fot) passer perfekt til disse 40-hesterne med en belastning på opptil tre personer. Ved tyngre belastninger anbefales en 50-hester.
Vi testet samtlige motorer med tre personer om bord. Toppfarten varierte mellom 26 og 28 knop. Evinrude, Suzuki og nye Yamaha er noe raskere enn Mercury og Honda. Men begge de sistnevnte har et noe lavere forbruk i liter pr. time. Omregnet til liter pr. nautisk mil ligger samtlige i denne gruppen på ca. 0,5 liter pr. nautisk mil ved en toppfart på 25 knop.

Lavt støynivå

Også støynivået ligger på et hyggelig nivå der Hondaen er stillest med 85 decibel ved full fart og ca. 80 decibel ved 20 knops fart.
Konklusjonen etter denne testen av 40-hesterne er at dagens 4-takts teknologi gir nøyaktig de samme hastigheter og gode akselerasjoner som de gamle 2-takterne. Men det mest positive er det lave bensinforbruket. Slik ser en sammenligning ut mellom en 7 år gammel 2-takter fra 1992 og en ny 4-takter fra 1999. Begge ble kjørt på en skjærgårdsjeep i 4,8-meters klassen. Nedenforstående eksempel viser at en moderne 40-hester bruker hele 30% mindre bensin både ved full fart og ved marsjfart.


BåtØrnvik 481Crescent 480
MotorMercury 40Mercury F40
Type2-takt4-takt
Årsmodell19921999
Propell14 tommer13 tommer
Toppfart26,5 knop26,0 knop
- 500 omdre.24,0 knop23,2 knop
Drivstoff (topp)18,2 l/time13,0 l/t
- 500 omdr.14,0 l/time10,2 l/time
Støy (topp)89 decibel86 decibel
- 500 omdr.87 decibel85 decibel

Honda BF 40

Honda var først ute med en 4-takter i denne klassen, men har nå fått konkurranse fra alle de andre produsentene. Hondas 40-hester er en 3-sylindret motor på 808 ccm, og samme konstruksjon finnes også som 50-hester.
Farten med 40-hesteren ligger noe under gjennomsnittet i vår test, men Hondas styrke har alltid vært bensinforbruket, så også i denne testen. Ved full fart på 25,5 knop drikker den 12,6 liter pr. time, hvilket betyr 0,49 liter pr. nautisk mil. Ved 20 knops fart drikker den bare 0,4 liter pr. nautisk mil. Vi gir pluss også for lave støyverdier, spesielt ved lave turtall, en lav vekt og bra med standardutstyr. Minus for høy pris.

Mercury F40

Mercury har to 4-taktere i 40-hesters klassen, en 3-sylindret standardmodell på 747 ccm og en såkalt BigFoot-versjon for tyngre båter med et mer kraftig undervannshus og en annen gearutveksling. Selve motordelen er den samme som Yamahas, men undervannshuset er Mercurys standard som de benytter på alle 2 og 4-taktere fra 30 - 60 hk.
Den 3-sylindrede standardmodellen var med i vår test, og den presterte noenlunde likt med de andre motorene i toppfart. Toppfarten stoppet på 26 knop, det vil si omtrent samme nivå som Hondaen. Vi synes imidlertid at motoren virker noe "slapp", spesielt i akselerasjonen. Men når det gjelder bensinforbruk, klarte motoren seg bra på toppfart, men når man trekker av 1000 omdreininger, har motoren problemer. Ca. 0,53 liter pr. nautisk mil ved full fart og ca. 0,5 liter pr. nautisk mil ved 20 knops fart. Også støynivået ligger på fullt ut godkjente verdier. Minus for at givere til log og trimindikator samt turteller ikke er standard. Pluss for lav pris (som kanskje kan skyldes vår minusanmerkning).

Suzuki DF 40

Suzuki DF 40 var fjorårets store nyhet i 40-hk-klassen. En avansert konstruksjon med elektronisk bensininnsprøytning, overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. Ekstra sterk generator på hele 15 ampere er en annen stor fordel.
Motoren er 3-sylindret, sylindervolumet er 815 ccm og den finnes også i 50-hesters utgave. Suzuki DF 40 fikk en toppfart på 27,5 knop, det vil si akkurat det samme som den nye Yamaha F40. Bensinforbruket liger noe over de øvrige i klassen, men det kan også ha sin årsak i propellvalget som fikk motoren til å fare opp i hele 6000 omdreininger. Vi gir minus for høy vekt og høy pris.

Evinrude 40 PI4

Amerikanske Evinrude og japanske Suzuki har startet samarbeide om 4-taktere, og et resultat av det er den 40-hesteren som er med i vår test. Begge har samme grunnkonstruksjon med elektronisk bensininnsprøytning, overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. Begge motorene er 3-sylindrede og har et sylindervolum på 815 ccm og finnes også som 50-hestere. Evinrude 40 PI4 fikk en litt høyere toppfart på 27,8 knop, og et noe mindre bensinforbruk sammenlignet med Suzukis 40-hester, men det kan også skyldes et noe annet propellvalg.
Vi gir pluss for bra fart ved alle turtall, bra forbruk ved lavere turtall og for en kraftig generator som standard samt lav pris. Minus for høy vekt på 108 kg. og for at trimindikator ikke er standard.

Yamaha F40

Yamaha har en helt nye 40-hester. Den gamle 4-sylindrede utgaven på 935 ccm er erstattet av en 3-sylindret modell på bare 747 ccm. Den er minst i klassen, men har også den laveste vekten på 90 kg., og det er bare 2 kg. mer enn Yamahas gamle 2-takter på 40 hk. Et bevis for at de nye 4-takterne begynner å synke i vekt.
Til tross for lite sylindervolum, hadde nye Yamaha F40 ingen problemer med å henge med de øvrige i fart. Vi målte 27,5 knop på topp med tre personers belastning, og bra fartsmålinger ved lavere turtall. Også forbruket var positivt, ca. 0,4 liter pr. nautisk mil ved ca. 23 knops fart. Denne motoren testet vi også med fem personers belastning, og her målte vi 24,8 knop på full fart og 21,6 knop når vi trakk av 500 omdreininger. Pluss for meget god standardutstyrsliste med blant annet en sterk generator på 15 ampere. Denne motorkonstruksjonen kommer også som 30-hester i løpet av sesong. Minus for høy pris.

Data

FabrikatEvinrudeHondaMercurySuzukiYamaha
Modell40Pl4BF 40 AF40 ELPTDF 40 F40BET
Antall sylindre33333
Sylindervolum i cc815808747815747
Antall ventiler1266126
Overligg. kamakseljajajajaja
Bensininnsprøytningelektroniskforgasserforgasserelektroniskforgasser
Max. turtall58006000600058006000
Utveksling2,27:12,09:12,00:12,27:12,00:1
Generatoreffekt i A1310151515
Vekt i kg (lang rigg)108929310890
Standard:
Power Trim & Tiltjajajajaja
Turtellerjajaekstrajaja
Logg-giver-ja--ja
Trimindikator-jaekstrajaja
Funksjonslarmjajajajaja
Ca-pris mai 200052.900,-57.990,-51.706,-58.880,-56.500

TESTRESULTAT


Testbåt: Crescent 480 Greenline
Belastning: Tre personer (250 kg)

FabrikatEvinrudeHondaMercurySuzukiYamaha
Modell40Pl4BF40A40 ELPTDF 40 F40B
Propeller i tommer1513121413
Heving i mm18001836
Toppturtall i test57005400600060005600
Fart i knop:
- vid toppturtall27,825,526,027,527,5
- 500 omdr/minutt24,523,023,224,325,4
- 1000 omdr/minutt21,619,220,521,622,7
Drivstoff,liter/time:
- ved toppturtall14,612,613,815,414,2
- 500 omdr/minutt11,49,411,812,911,2
- 1000 omdr/minutt9,27,810,29,49,0
Drivstoff,liter/nautisk mil
- ved toppturtall0,530,490,530,560,52
- 500 omdr/minutt0,470,410,500,530,44
- 1000 omdr/minutt0,430,400,500,440,40
Lyd i decibel (A):
- ved toppturtall8885878887
- 500 omdr/minutt8384858282
- 1000 omdr/minutt8282848181

ANMERKNING: Samtlige motorer er testet på tre forskjellige turtall. Først på toppturtallet, deretter har vi gått ned 500 omdr. og så 1000 omdr. Farten er målt med radarpistol, bensinforbruket med gjennomstrømmingsmåler og motorstøy med decibelmåler (ca. 1 m. fra motoren). Samtlige motorer ble montert av importør. Vanntemperatur: + 7°C, lufttemperatur +8°C.