utgave nr 5 2009

Førsteinntrykket Chaparral 275 SSI: Dusinvare

Chaparral 275 SSI byr stort sett på det samme som en mengde konkurrerende amerikanske merker. Med noen få unntak.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Hadde vi ikke visst at det var en Chaparral vi kastet fortøyningene på ved Svinesundsbroen en særdeles kald januardag, ja da kunne vi like gjerne tatt båten for å være en Sea Ray, en Maxum, kanskje en Bayliner, eller en Crownline. Men, det sto Chaparral på siden, og da var det altså en sådan vi skulle sette under lupen. Kursen ble satt mot Skjærhalden, delvis mellom drivende isflak – og definitivt svært alene mellom skjæra. Hadde det ikke vært så forbannet kaldt, hadde vi neppe husket båtturen særlig lenge.

Morsom å kjøre


Når man setter seg bak rattet i en amerikansk daycruiser på 25-30 fot, får man som regel den samme følelsen. Litt bil, litt båt. Førerkonsollen har dessverre ingen skikkelig plass til en 8’’ plotter eller større, men ergonomien for øvrig er utmerket. Båten er lettkjørt og sporty og har utmerkede sjøegenskaper. Innredning og layout vitner nesten uten unntak om at båten er laget for dagsturer i et behagelig klima. Vi ga gass på den sinte 8.1 GXi bensinmotoren fra Volvo Penta, og noterte oss en marginal planingsterskel som passeres på et øyeblikk og uten at sikten forover forstyrres. Takket være duopropen har man utmerket grep i vannet begge veier, og båten er også relativt retningsstabil i deplasementsfart også. Vi hiver den ut og inn av svinger, og den lystrer som en vel avstemt båt skal gjøre. Ingen unoter å spore overhodet. Legger vi gassen i bånn, går båten høyt og lett i vannet, og med rattet mellom pekefinger og tommel sitter vi med beina i kors og buldrer av gårde i 46 knop. Utmerket.

Har sine finesser


I store trekk bygger Chaparral 275 på en kjent oppskrift: Mye oppholdsplass ute, og en liten lugar, bysse og toalett under dekk. Den skiller seg imidlertid positivt ut fra mange andre amerikanske søsken ved at den har en solid, integrert badeplattform og for sin størrelse et høyt innvendig fribord. Den har dessuten en fast solseng over motorromsluken, og under den et stort og praktisk stuverom. I tillegg har den et stort stuverom i dørken på uteplassen. På dekk er båten rikelig forsynt med hele åtte solide pop-up-kryssholt, og det er bra med håndtak og griperekker strategisk plassert.

Og naturligvis en mengde koppholdere. Båten er ”skandinavisert” med åpning i baugrekka, samt en skikkelig pulpit. I fordekket er det en relativt romslig dreggkasse, og vi gir et pluss for standard baugstige som kan felles ut. Men ferden frem på dekk er litt kronglete på grunn av de korte trinnene på skyveluken ned til lugaren. Vindskjermen er av den nokså slarkete sorten, signert Taylor Made. Videre har båten en spesialtilpasset kalesje for Norge som gjør den noe enklere å felle opp og pakke sammen enn den som er standard. Alle putene på uteplassen er skrudd fast, slik at man ikke kan fjerne dem. Typisk nok har båten et gigantisk stereoanlegg som standard. Det er behagelige seter både ved fører- og passasjerplass. Setet ved førerplassen har plass til to personer, og hele modulen er justerbar i lengderetningen. På utplassen er det en wetbar med mye stuveplass, mens byssa befinner seg i lugaren under dekk. I vår testbåt hadde kunden insistert på en permanent køye, men som standard leveres båten med en U-salong også under dekk. På styrbord side lengst akter i lugaren, er det et separat toalettrom med grei sittehøyde.

Grovt motorrom


Motorrommet er ofte en skuffelse i amerikanske båter, og Chaparral 275 SSI er intet unntak. Her det grovt coatet glassfiber som dominerer. Det elektriske er noe uryddig, med dårlig oppklamrede ledninger, men batteriene er godt beskyttet og festet. På pluss-siden er det god adkomst til motoren både i forkant og på sidene. Motorromsluken åpnes elektrisk, men det er ingen mulighet til å åpne den dersom man ikke har strøm. Båten har en elektrisk lensepumpe, men ingen manuell lensepumpe slik kravet tilsier. Automatisk brannslukker og elektrisk ventilasjon er derimot på plass.

FAKTA: CHAPPARAL 275 SSI
CE-kategori: C
Produksjonsland: USA
Lengde i meter: 8,79
Bredde i meter: 2,74
Dyptgående i meter: 0,80
V-bunn i grader: 22
Vekt tørr båt i kg: 3.300
Drivstoff i liter: 397
Ferskvann i liter: 51
Septik i liter: 30
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: 10
Motoreffekt fra-til i hk: 260-525
Motor testbåt: Volvo Penta 8.1 GXi
- Sylindervolum 8,13 liter
- Antall sylindre 8
- Effekt i hk (kw) 420 (313)
Toppfart i test i knop: 46
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: 950.000
Pris testbåt i kroner: 1.050.00
Opplysninger: www.haldenmaritime.no