utgave nr 14 2009

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Futuristisk vinner
Finske Marino APB 27 vant prisen Boat of the Show 2009 under Scandinavian Boat Show i Stockholm.
Under høstens store innendørs båtmesse i Stockholm ble prisen Boat of the Show delt ut. En jury som består av Skandinavias ledende båtjournalister nominerte fem båter til prisen, som ble delt ut for tiende gang. Vinneren ble den futuristiske båten Marino APB 27. Forkortelsen står for All Puropose Boat og sikter til båtens meget fleksible styrhusløsning. I APB 27 har produsenten tilpasset egenskapene til en real, lukket bakveggbåt til de skiftende værforhold på våre breddegrader. For når solen titter frem, kan man legge ned hele akterveggen, åpne to store sidedører pluss to elektriske takluker som gir en suverent åpen og luftig løsning. I tilegg er båten utrustet med solide fenderlister og et akterspeil som kan felles ut slik at man får et akterdekk som er flush med badeplattformen. Marino APB 27 tilbys med motorer fra 190 til 300 hk.

MARINO APB 27
Lengde: 8,20 meter
Bredde: 2,90 meter
Vekt: 3.000 kg
CE-kategori: BB
Maks antall personer: 8
Motorstyrke: 190-300 hk
Pris fra:
Opplysninger: www.marino.fi

Lekkert!
Svenske Golden Cut er et nytt båtmerke på det skandinaviske markedet. Bak står svensken Richard Granberg som i samarbeid med Håkan Södergren og Bo Zolland har utviklet to båtmodeller basert på de velkjente Solö-båtene. Foreløpig står to modeller på programmet, nemlig Golden-Cut 28 W og Golden-Cut 28 G. W-modellen (Wood) er en kaldbakt trebåt ned til vannlinjen, med bunn i plast. G-modellen har plastskrog opp til dollbordet, men fortsatt med tredekk og treinnredning. Begge modellene er tilpasset Volvo Pentas nye D3-serie, med motorer helt opp til 220 hk, hvilket skal gi en fart opp mot 36 knop. Derimot er designinspirasjonen til G-modellen hentet fra 1960-tallet, mens W-modellen har sine designrøtter i 1950-tallet – da produksjonen av Solö-båtene var på sin høyde nettopp i området rundt Storebro og Västervik i Sverige hvor Golden Cut Yachts nå har sin base. Alle trearbeider blir utført av et båtbyggeri i Tyrkia, mens den øvrige delen av produksjonen foregår i Västervik i Sverige – hvor også norske Windy har sin storbåtproduksjon.

GOLDEN-CUT 28
Lengde: 8,50 meter
Bredde: 2,75 meter
Vekt: Ca 2.400 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 200-220 hk
Pris fra: Ca 1.700.000 kroner
Opplysninger: www.golden-cut.se

Tenker nytt
Et svensk studentprosjekt har hatt miljø og forbruk i fokus da de utviklet skjærgårdsjeepen Catch 7.5. Prosjektet ble lansert under Allt för sjön i Stockholm våren 2009, og under messen i november ble resultatet presentert for publikum. Båten retter seg mot sportsfiskere, men også familier som skal på dagstur. Båten har blant annet toalett i styrekonsollen. Skroget er smalt i forhold til lengden og har en moderne bunnkonstruksjon med beskjeden bunnvinkel. For å få lavest mulig vekt, er skroget vakuumstøpt. Siden båten er så lett og smal, er det støpt inn en ballasttank på 150 liter i bunnen som suger inn vann når båten ligger stille for å få bedre stabilitet. Så snart man begynner å kjøre, suges dette vannet ut. Aktenfor ballast-tanken har man også støpt inn et step i skroget som suger luft fra åpningene til selvlensingen slik at denne delen av skroget blir luftsmurt og dermed reduseres friksjonen mot vannet.
Selv med en 60 hk motor skal Catch 7.5 oppå hastigheter oppunder 30 knop. Ifølge produsenten har de målt forbruket til 0,39 liter per nautisk mil ved 22 knop med en 60 hk motor.
Catch jobber med flere alternative dekkslayout, og det neste trinnet i utviklingen er en WA-modell med lugar og soveplass under fordekket. Båtkonseptet vil i stor grad være basert på moduler for å en effektiv produksjon.

CATCH 7.5
Lengde: 7,50 meter
Bredde: 2,10 meter
Vekt: 765 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 40-90 hk
Pris fra: Ca 300.000 kroner
Opplysninger: www.team4design.se

El-båt fikk hederspris
I tillegg til prisen Boat of the Show, ble det utdelt en hederspris til Nimbus 27 E-power med begrunnelsen at Nimbus gjennom denne modellen har utviklet verdens første kommersielle, planende fritidsbåt. Juryen anså at dette er et banebrytende skritt i utviklingen av miljøvennlige motorbåter.
www.nimbus.se

Sølvkulen
Chris Craft hadde noe så sjeldent som en verdenspremiere i Sverige i november. Da gikk teppet opp for Chris Craft 25 Corsair Silver Bullet – og den er faktisk den eneste i verden, og så eksklusiv at knapt noen har hørt om den. For modellåret 2009 har amerikanske Chris Craft produsert en begrenset serie på 150 Chris Craft 20 Corsair med sølvfarget skrog og mahogny dollbord og rekker. Nå har de også laget en enkelt modell med Silver Bullet-styling. Båten blir ikke engang satt i produksjon i et begrenset antall, men for den som ønsker noe helt spesielt kan båten spesialbestilles, i følge den svenske importøren. Med en 375 hk Volvo Penta V8-bensinmotor gjør båten 45 knop. Prisen vil ligge på rundt 1.500.000 kroner.
Opplysninger: www.chris-craft.no

Varme føtter
Vinteren er her og det er viktig å holde seg varm på føttene. Lorpen Heavy Trekker er en sømløs ekstremsokk i tre lag; Primaloft Eco Polyester, merinoull, samt nylon og Lycra som skal gi materialet god stretch. I tillegg til å være myk og varm, skal sokken også være slitesterk og holde føttene tørre mye lenger enn vanlige sokker. Farger: Lys grå/grå. Størrelse S-XL. Pris: 239 kroner. www.jemco.no
iPhone i båt

Nye AQ-IP-3B fra Aquatic AV er et lydsystem og en iPod-docking som skal passe til alle versjoner av iPod/iPhone uten behov for flere adaptere. AQ-IP-3B har også full AM/FM-tuner og 50W x 4-kanalforsterker. IPoden eller iPhonen settes inn i dockingstasjonen ved å flippe ned frontdekselet, slik at enheten er beskyttet bak en unik dobbel tetning. Meny og informasjon vises på LCD-skjerm, og funksjonene styres via et vanntett kontrollpanel. Håndholdte, trådløse eller faste fjernkontroller er også tilgjengelige. Pris: 3.600 kroner. www.telmo.no

Elektrisk svenske
Nimbus presenterte nylig sin aller første elektrisk drevne båt, Nimbus 27 e-power. I følge produsenten er dette verdens første kommersielle elektrisk drevne fritidsbåt i denne størrelsen. Båten har topphastighet på 27 knop og en rekkevidde på 20 nautiske mil (37 km). Marsjfart er 22 knop. Batteriene skal ha en levetid på 10 år, og tar bare tre timer å lade i trefas el-uttak med 400 volt/32 ampere, eller 28 timer i vanlig el-uttak. Teknologien kommer fra samarbeidspartner Electroengine som også er svensk, og som har utviklet et system som består av synkrone el-motorer og en ny motorstyring som kan installeres i de fleste biler med forbrenningsmotor – og nå altså også i båter. El-båten er fri for utslipp, den krever minimalt med vedlikehold og i følge svenskene vil det koste cirka 40 kroner for ”full tank”. Prisen på båten er ennå ikke klar, men det er varslet at den vil ligge mellom 30-40 prosent høyere enn for tilsvarende dieseldrevne båter. Nimbus håper nå på å kunne overføre teknologien til Ryds og Paragon-båter.
www.nimbusboats.com

Pumapower
Racinglegenden Steve Curtis Cougar er ute med en ny RIB-serie bestående av fire modeller fra 27 til 35 fot. Den minste, Cougar Powerboats R8 Sport, leveres i utgangspunktet med Mercurys Verado-serie helt opp til 350 hk, men kan også leveres uten motor eller med motormerke etter eget ønske. De større modellene leveres med innenbordsmotor. Den norske importøren tror det norske markedet ennå ikke er mettet på RIB-er, og har stor tro på disse modellene i Norge.
– Vi ser på store internasjonale messer at flere og flere produserer RIB-er og Norge er ett av mange land som virkelig elsker disse båtene. En annen stor fordel ved siden av designet og ytelsene, er prisen. En ny R8 med 275 hk Verado vil ligge på rundt en million kroner mens nyprisen på andre tilsvarende RIB-er ligger på rundt to millioner kroner, sier Sebastian Skallist fra speedboats.no. Han understreker at RIB-ene er kombinerte fritids- og racingbåter, og at de derfor blir levert med løftekrok for sjøsetting.

Cougar Powerboats R8
Lengde: 8,4 meter
Bredde: 1,5 meter
Vekt: 1.000 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 9
Motorstyrke: Maks 350 hk
Pris fra: 1.000.000 kroner
Opplysninger: www.speedboats.no

MAN-debut
Cranchi Sixty4 er første modell ut i Master Yacht-serien fra den nybygde fabrikken nord for Milano, og er italienernes nye flaggskip i satsingen på båter i størrelsen fra 50 til 70 fot. For første gang på over 30 år leveres nå Cranchi også med andre motorer enn Volvo Penta. Yachten er utstyrt med tre doble lugarer, alle med eget bad, toalett og dusj. Rederlugaren midtskips strekker seg over hele båtens bredde på fem meter, mens en av de to andre dobbeltlugarene er plassert helt akter med egen inngang fra badeplattformen. Skyvedører og takluke sørger for å åpne opp båten fra hoveddekket når dette er ønskelig, og herfra er det åpent ned i et atrium til byssa som er plassert på samme dekk som lugarene. Av andre praktiske og komfortable løsninger og utstyr kan det nevnes aircondition, nedsenkbar 40 tommers flatskjerm, solseng med eget skyggetelt, stereoanlegg med multikontrollpunkter, hydraulisk badeplattform med plass til lettbåt, integrert forlengelse av styrhustaket, wetbar med grill, ismaskin, kjøleskap og landgang som er skjult i dekket når den ikke er i bruk.

Cranchi Sixty4
Lengde: 20,89 meter
Bredde: 5,13 meter
Vekt: 28.000 kg
CE-kategori: A
Maks antall personer: 16
Motorstyrke: 2 X MAN V12 -1400 hk
Pris: 1.650.000 Euro
Opplysninger: www.cranchi.no

Tøff oppfølger
Premiere Yacht følger opp sin 51-foter med Premiere Yacht 43, som kommer både i åpen og hardtopversjon. Innredningsmessig kan båten tilpasses ønskene til hver enkelt kunde. Felles for begge versjonene er det dype V-bunnsskroget. Den spesielle skrogformen skal i følge produsenten sørge for å opprettholde manøvreringsegenskapene både som fortrengningsskrog så vel som når båten går i plan. Konstruksjonen skal også redusere rulling og sørge for stø kurs. Materialene skal være de letteste og sterkeste som er på markedet, for eksempel er skroget i kevlarforsterket e-fiberglass med anti-osmose (plastpest) vinylester-harpisk, og bygget for å tåle tøffe forhold.

Premier Yacht 43 hardtop
Lengde: 13,20 meter
Bredde: 4,30 meter
Vekt: 9.500 kg
Maks antall personer: 12
Motorstyrke: 2 x 350 hk IPS Volvo Penta
Opplysninger: www.premiereyacht.it

Skandinavisk sus
Den nye daycruiseren Cap Camarat 555DC fra Jeanneau har hentet inspirasjon fra det skandinaviske båtlivet, og frontes som en båt for dagsturer med hele familien i tillegg til overnattingsmulighet for to personer under fordekket. Førerposisjonen er plassert på styrbord side, mens den L-formede sofaen akter har fått ryggstøtte på enden på babord side slik at denne delen også kan fungere som passasjersete i samme retning som førersetet. Både passasjerer og fører er godt beskyttet bak en vindskjerm som er strukket langt akter. Daycruiseren har også innfelt luke i vindskjermen slik at en fra uteplassen enkelt kan komme seg til fordekket via de integrerte trinnene i midten og gjennom luka i vindskjermen. Fordekket har også fått vindusflater både på styrbord og babord side for å slippe naturlig lys inn under dekk.

Cap Camarat 555DC
Lengde: 5,43 meter
Bredde: 2,35 meter
Vekt: 820 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 120 hk
Pris fra: 217.700 kroner
Opplysninger: www.harstadmarina.no

Satser åpent
Med en Suzuki DF115TL blir Capelli 21 Open priset fra 320.000 kroner. Den 6,3 meter lange båten er en ny modell, med bred konsoll og stort soldekk forut. Akterdekket blir oppholdssted med dobbel sittebenk på begge sider og teakbord som standard. Styrekonsollen har vindskjerm og støtte som gir mulighet for dobbel førerposisjon.
- Vi kommer til å satse på denne båten i Norge, forteller markedsansvarlig Stein-Harald Jørgensen i Erling Sande.

Capelli 21 Open
Lengde: 6,30 meter
Bredde: 2,43 meter
Vekt: 900 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 115 hk-175 hk
Pris fra: 320.000 kroner
Opplysninger: www.erling-sande.no

Daycruiser-RIB
Capelli Tempest 770WA tar sikte på å kombinere RIB-fordelene med daycruiserkomforten og har overnattingsmuligheter i frontpiggen og separat toalettrom, samt kokemuligheter plassert under førersetet. Med blant annet 175 centimeter dekkshøyde i lugaren skal 770WA være ganske unik i denne størrelsen.

Capelli Tempest 770WA
Lengde: 7,70 meter
Bredde: 2,92 meter
Vekt: 1.500 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 18
Motorstyrke: 200 hk-250 hk
Pris fra: 675.000 kroner
Opplysninger: www.erling-sande.no

Prestisjebåt
Prestige 39 skal ta opp kampen om de norske turbåtkundene og franskmennene håper dette kan bli en signaturmodell i segmentet båter under 40 fot. Skrogkonstruksjonen er ny, og båten leveres med to motorer. Aksel og propell går i halvtunneler i skrogbunnen. Designet på innredning og eksteriør har fokusert på at båten ikke skal være noen ”flashy” døgnflue, og det er valgt en konservativ linjeføring. Prestige 39 blir i utgangspunktet levert med to store lugarer under dekk. Hver lugar har eget toalett. Byssa er også plassert nede, men har en stor åpning mot den luftige og lyse salongen. Flybridgen er romslig med både sol- og spiseplass, pluss en komfortabel førerposisjon med oversiktlig dashbord.
- Materialvalget under dekk er gjort med tanke på at Prestige 39 skal være en ”vedlikeholdsfri” båt som tåler å bli brukt, hevder den norske importøren Peter Heitmann.

Prestige 39
Lengde: 12,15 meter
Bredde: 3,90 meter
Vekt: 8.500 kg
CE-kategori: C/B
Maks antall personer: 9/10
Motorstyrke: 2 x QSB 5,9 (2 X 380 hk)
Pris fra: 2.500.000 kroner
Opplysninger: www.sailboat.org

Røff Rinker
Expresscruiseren Rinker 310EC har fått helt nytt design med blant annet stor uteplass og aktersete med rygg som kan legges ned og gjøres om til en solseng. Ett av setene akter kan i tillegg trekkes ut slik at en får en sittegruppe. Under dekk er lugaren utstyrt med et stort vindu i dekket for å slippe mye lys inn. Vinduet kan også dekkes med en uttrekkbar gardin på innsiden, hvis noen ønsker å slikke sol og legge solmadrass over på utsiden av vinduet. Til sammen skal det være overnattingsmulighet for fem personer.

Rinker 310EC
Lengde: 10,13 meter
Bredde: 3,20 meter
Vekt: 5.489 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 10
Motorstyrke: 2 x 260- 320hk bensin/2 x D3 190-300 diesel
Pris fra: 1.299.000 kroner
Opplysninger: www.coastlinemarine.no

Vanntett
Ortlieb har en rekke vanntette produkter til seiling, dykking, sykling, kano og turaktiviteter. Bagene og veskene har justerbare remmer, og er i tillegg slitesterke og lette å holde rene på innsiden. Når de ikke er i bruk skal de kunne brettes sammen for å ta minimalt med plass. www.marinfoto.no

Kaffenomade
Tørster du etter en nylaget espresso, men er langt unna nærmeste kaffesjappe? Med verdens minste mobile espressomaskin kan du stille kaffetørsten hvor du enn måtte befinne deg. Alt du trenger å gjøre er å pumpe maskinen opp til 16 bar, helle i varmt vann fra en tekoker eller fra termos og legge i en kaffepad. Pris ca 1.100 kroner. www.handpresso.se

Superkile
Super-kile er en helt ny type fortøyningskile i rustfritt stål. På grunn av den vinklede utformingen skal kilen finne feste både i smale og brede sprekker uten å miste formen eller ruste etter lang tids bruk. Fortøyningskilen skal også være enkel å ta ut igjen. Størrelsen er 20 x 4 cm. Pris: 230 SEK. www.arolyth.se

Mini-HD
Med målene 10,8 x 5,6 x 3 cm er videokameraet Flip UltraHD så lite at du bokstavelig talt kan ta det med deg i lomma. Kameraet veier bare 170 gram, filmer med 720p HD-oppløsning, har innebygd høyttaler og stereomikrofon, samt flippbar USB-arm til filoverføring direkte til PC. Med undervannshuset Ikelite kan du også bruke kameraet til å filme i HD-kvalitet helt ned til 60 meters dybde under vann, i to timer. I vanskelige lysforhold kan du også koble til ekstern LED-lampe, samt bytte til vidvinkellinse på selve undervannshuset. Pris kamera og undervannshus er 4.295 kroner. www.marinfoto.no

Oppdatert
Boka ”Fyrene – kystens katedraler” kommer nå i en ny utgave med oversikt over hvilke fyr som er åpnet for publikum. Tilbudet i form av overnatting, museer, gallerier og kulturhus øker stadig, og bakerst i boka finnes en fullstendig oversikt alle landets fyr som nå er offentlig tilgjengelige, også de som ikke er omtalt i boka. Tittel: ”Fyrene – kystens katedraler 2. utg.”. Format 23 cm x 33 cm, med norsk og engelsk tekst. Tekst: Knut Baar Kristoffersen. Foto: Rune Nylund Larsen. Utgis på Skagerrak Forlag, ISBN 978-82-922-21-6. Pris kr 398 kroner. www.skagerrakforlag.no