utgave nr 3 2004

Test - 50 hk utenbordsmotorer

Publisert Sist oppdatert

Test - 50 hk utenbordsmotorer

:


Nye takter i stor klasse

Mye har skjedd med 50 hk påhengere på fem år. Firetakterne har overtatt markedet, med lavere forbruk og mindre støy. Men den raskeste er fortsatt en totakter. Det er også tydelig forskjell i egenskapene motorene imellom, viser denne stortesten.

Tekst: Lars H. LindènNorsk tilrettelegging: Jørn Søderholm

50 hk-klassen er i stadig forandring. Men så er det også en svært populær motorstørrelse som passer til et stort antall åpne båter rundt fem meter. Vi gjorde en lignende test for fem år siden. Kun èn av motorene fra den gangen er fortsatt med, resten er fornyet eller forsvunnet fra markedet. Firetakterne dominerer stort i denne testen. 90 prosent av alle solgte 50-hestere i 2003 var firetaktere.
Dagens 50-hestere er en merkelig blanding av konstruksjoner. Her finns to-, tre- og firesylindrede motorer om hverandre, med volum fra 700 til voksne 1000 kubikk. Firetakterne har gjennomgående større volum og noe høyere vekt enn sine totakts-slektninger. De fleste 50-hesterne har elektronisk innsprøytning, og alle har elektronisk tenningssystem. Det gir lavere forbruk, mindre utslipp i vannet og mye lettere kaldstarter. Alle motorene i testen har teknologien som kreves for godkjenning i henhold til de europeiske EPA - og de amerikanske CARB-normene. Disse normene skal begrense skadelige avgassutslipp, og trer i kraft i 2006.

Stor klasse

50 hk-klassen berører mange båteiere. Nesten alle båtprodusenter har en eller flere modeller rundt fem meter som er konstruert for nettopp denne motorstørrelsen. Mercury og Yamaha har også utviklet 50-hestere med større girhus og propeller, som klarer litt tyngre båter. Mercurys versjon bærer betegnelsen Big Foot, Yamahas versjon heter F50B.
Til denne testen valgte vi en lett aluminiumsbåt til alle motorene, for å få fram fartsforskjellene mellom alle konstruksjonene. Finske Buster L med målene 4,95 x 1,97 meter og en vekt på kun 330 kilo var testbenk. Båten ble belastet med to fullvoksne personer. Totalt vekt på båt, motor og belastning var på 650 kilo.
Seks ulike fabrikat er med i testen: Honda, Johnson, Mercury, Suzuki, Tohatsu og Yamaha. Vi hadde også håpet på å få med Evinrude E-Tec og nye Selva Bull Shark. Disse var ikke lansert da testen ble gjennomført. Sistnevnte motor er en svært interessant prisgunstig totakter med ventiler.

Gjerrigere og stillere

Alle motorene ble montert av sine respektive svenske importører, som også valgte propell og testet Busteren innen måleinstrumentene ble koplet til. Siden målte vi fart, forbruk og støy ved seks ulike turtall. Først ved alle turtall i planingsfart ned til ca 18 knop, siden ved fem knops fart.
Sammenlignet med testen for fem år siden ligger toppfarten på nesten samme nivå med dagens nye 50-hestere. Et unntak er Mercurys motor, som har blitt betydelig vassere, og som nå er raskest med 33 knop. De største forandringene finner man derimot på forbruks- og støymålingene. Dagens 50-hestere er betydelig mer sparsomme med bensinen, og de fleste ligger klart under en halvliter pr nautisk mil ved en hyggelig marsjfart rundt 25 knop. Gjerrigst i denne farten er Yamahas firetakter med et forbruk på 0,4 liter pr nautisk mil.
Støyverdier på ca 92 desibel ved toppfart var "standard" på de fleste eldre totaktere for fem år siden. Nå ligger gjennomsnittet på ca 88 desibel ved toppfart. Enkelte firetaktere lager så lite støy at båtens egne lyder begynner å ta over, for eksempel løse luker, dårlige hengsler eller annen innrednings om ikke sitter ordentlig fast. Noen båter har også en "skroglyd" som overdøver motoren i planende fart. De beste støyverdiene i denne testen kom fra Suzuki DF50 og Johnson J50.

HONDA BF 50 - LETTVEKTER. Testens letteste firetakter med sine 93 kilo. Honda var først ute med firetakter i denne klassen allerede på 90-tallet, men den var svak sammenlignet med de gamle totakterne. Fra 2003 er denne 50-hesteren fornyet, blant annet med volumøkning fra 808 til 888 kubikk. Den er ikke størst i klassen, men forandringene har gitt resultat. Nå ligger topp- og marsjfart på linje med konkurrentene, og fremfor alt er den rask ved lave turtall. Volumøkningen burde gi høyere forbruk, men her holder Honda 50 seg på et svært godt nivå.

JOHNSON J50 - JAPANSK. Johnsons nye firetaktsserie produseres av japanske Suzuki, men har beholdt Johnsons egne kontrollbokser og instrumenter. Johnson J50 er således identisk med Suzuki DF 50, en konstruksjon som kom for et par år siden med finesser som doble overliggende kamaksler og elektronisk innsprøytning. I vår test valgte Johnson en noe større propell enn Suzuki. Dette ga noe lavere fart og hyggelig forbruk. Stort pluss for svært gode støyverdier i hele turtallsregisteret. Ved 25 knops fart målte vi kun 83 desibel.

MERCURY F50 EFI - RASK. Testens raskeste motor med en toppfart på 33 knop. Denne nye 50-hesteren kom for drøyt to år siden. Et par av nyhetene sammenlignet med den eldre konstruksjonen er elektronisk innsprøytning og et større volum på hele 995 kubikk. Den nye firetakteren har også fått en kraftig generator som gir hele 20 ampere. En annen finesse er EFI-motorenes nye instrumenter. Disse viser blant annet drivstoffgjennomstrømning og motortemperatur, i tillegg til turtall. Mercury F50 finnes også i en Big Foot-versjon med en annen utveksling (2,33:1) for litt tyngre båter.

Suzuki DF 50 - STILLE. Testens stilleste motor. Ved marsjfart på 25 knop er Suzuki DF 50 nesten ti desibel stillere enn Tohatsu 50 TLDI. Suzukis firetakter kom ut på markedet for et par år siden, til erstatning for tilsvarende totakter. Den nye 50-hesteren har en mengde finesser, som for eksempel doble overliggende kamaksler, elektronisk innsprøytning og et spesielt instrument som blant annet gir en motordiagnostikk for hver 50. kjøretime. Øvrige testresultater er svært gode, fremfor alt toppfarten som ble målt til 32 knop. Det er nest raskest, etter Mercury.

TOHATSU 50 TLDI - STØYENDE. Testens skuffelse, ikke minst når det gjelder støy. Tohatsu 50 er i grunnen en gammel totakter på kun 697 kubikk som har blitt utstyrt med en elektronisk, lavtrykks bensininnsprøytning (=TLDI) for å klare de kommende EPA-normene. Toppfarten er fullt godkjent med 30 knop, men på den farten kan man ikke bli. Da er forbruket nemlig på over 20 liter i timen. Drar man av på gassen og legger seg på ca 25 knop er forbruket derimot mer normalt. Men det store problemet er motorstøyen som ligger i en klasse for seg: 94 desibel ved toppfart og 92 ved 25 knop.

YAMAHA F50 - GJERRIG. Testens gjerrigste motor. Yamaha F50 er den eneste 50-hesteren som er igjen fra vår test for fem år siden. Da var den en ny konstruksjon og ble testvinner. Men den ligger fortsatt i toppen i denne klassen. Topp- og marsfart ligger på gjennomsnittet i testen, men forbruket er svært hyggelig med denne forgassermotoren. Ved toppfart drar den kun en halvliter pr nautisk mil, ved 25 knop kun 0,4 liter pr nautisk mil. Yamaha F50 finnes i to versjoner med ulike girhus for å passe både lette og litt tyngre båter.

SAMTLIGE 50-hestere ble testet i september hos Västerviks Marina. Montering og propellvalg ble besørget av motorens svenske importører. For å få nøyaktig samme testvekt monterte vi et antall dunker midt i båten.

BUSTER L var testplattform. Aluminiumsbåten måler 4,95 x 1,97 meter og veier 330 kilo uten motor. En meget lettplanende båt med 18 graders V-bunn. 50 HK er i følge produsenten den beste motorstørrelsen til båten.

Fakta - markedets 50-hestere med ny teknikk
Fabrikat HondaJohnsonMercurySuzukiTohatsuYamahaEvinrude*Selva*Selva*
ModellBF 50J50 PL4F50 EFIDF5050 TLDIF 50 AE50 DPLBull SharkBarracuda
Motortype4-takt4-takt4-takt4-takt2-takt4-takt2-takt2-takt4-takt
Antall sylindre334334224
Slagvolum i cc888815995815697935864684935
VentilsystemOHCDOHCOHCDOHC-OHC-OHCOHC
DrivstoffsystemForgasserInnspr.InnsprInnsprInnsprForgasserInnsprInnsprForgasser
Separatoljesmøring----Ja-JaJa-
Maks. turtall600065006000650058506000600059006000
Utveksling2.09: 12.27: 11.83: 12.27:11.85:11.85:12.67:12.08:11.85:1
Generator i Ampere101820181010251510
Vekt i kg (lang stamme)931091121098310810798108
TurtellerJaJaJaJaJaJaJaNeiJa
Logg-giver i stammeJaNeiJaNeiNeiJaNeiNeiJa
Garanti i år222222333
Ca-pris 66.090 kr64.490 kr66.209 kr64.990 kr65.990 kr66.159 kr66.500 kr- ** kr59.990 kr
Merknader:
OHC= Overliggende kamaksel, DOHC = doble overliggende kamaksler.
Alle motorene er standardutstyrt med propell, kontrollboks, bensintank og powertrim og -tilt. Alle er utstyrt med turtalls-, temperatur- og oljemangelalarm.
Prisene er fra importør pr 19. januar 2004, priser til kunde inkl mva og HK-avgift. Forhandler kan ha andre priser, ikke minst pakkepris med båt.
*Ikke med i denne testen
** Norsk pris ikke tilgjengelig, Selva Madeira (totakt, forgasser) 44.590 kr
Importører:
Evinrude: Fische Marine AS, Nesodden
Honda: Kellox AS, Ski
Johnson. Fische Marine AS, Nesodden
Mercury: Marin Power AS, Høvik
Selva: Autronika Marine AS, Rygge.
Suzuki: Erling Sande AS, Drammen
Tohatsu: Kellox AS, Ski
Yamaha: Yamaha Motor Scandinavia AB, Vinterbro

Testresultat med Buster L

Fabrikat / modellHonda BF50Johnson J50Mercury F50Suzuki DF50Tohatsu 50 TLDIYamaha F50
Propellstigning (tommer)141614151314
Heving (mm)185454365054
Toppturtall i test620061005900650056005600
Fart i knop:
Vid toppturtall31,531,233,031,830,031,7
- 500 rpm29,028,530,029,528,228,7
- 1000 rpm26,525,526,526,024,725,3
- 1500 rpm23,021,523,023,621,922,0
- 2000 rpm20,519,019,320,018,617,4
Bensinforbruk, liter/time:
Vid toppturtall16,817,017,617,220,415,8
- 500 rpm14,014,215,015,415,613,2
- 1000 rpm12,212,011,813,212,210,4
- 1500 rpm9,49,09,89,89,08,6
- 2000 rpm8,87,27,88,68,67,2
- ved 5 knop2,01,82,01,81,62,0
Bensinforbruk, liter/nautisk mil:
Vid toppturtall0,530,540,530,540,680,50
- 500 rpm0,480,500,500,520,550,46
- 1000 rpm0,460,470,450,510,490,41
- 1500 rpm0,410,420,430,420,410,39
- 2000 rpm0,430,380,400,430,460,41
Støy i desibel (A):
Vid toppturtall898789879488
- 500 rpm868588859386
- 1000 rpm848386839284
- 1500 rpm828184818883
- 2000 rpm808082808782
- ved 5 knop686869687468

MERKNAD: Alle tester er gjennomført med belastning på to personer (180 kilo). Målingene er utført ved seks forskjellige turtall: først maks turtall, siden redusert med 500 rpm osv. Motorlyden er målt ved førerens øre. Testbåten Buster L er laget i aluminium, måler 4,95 x 1,97 meter og veier 330 kilo uten motor. Testen er utført hos Västerviks Marina i september 2003.