Førsteinntrykket: Buster XXL AWC

I boks

Den første Busteren med hytte er basert på samme skrog og konsept som nye XXL som ble lansert i fjor. XXL var den første i familien med et modulbasert interiør. Løse bokser kan flyttes rundt og festes med et håndgrep etter behov. Den største forskjellen mellom de to, er at i AWC sitter også passasjerene i boks.

Publisert Sist oppdatert

De finske Buster-båtene er i fremste rekke når det gjelder smarte og praktiske detaljer, men er også et foregangsmerke i forhold til produksjonsteknikk. At de skulle komme med en innelukket båt var likevel en overraskelse da prototypen ble lansert i vår. De første produksjonsmodellene ble imidlertid først tilgjengelig for pressen i juni.

AWC – eller All-Weather Cruiser - har det samme skroget som søsteren XXL. XXL er en ren fornøyelse å kjøre, og føles som en langt større båt. Både XL, XXL og Magnum har svært gode sjøegenskaper og topp kjørekomfort. På grunn av den store hytta, har AWC tyngdepunktet langt frem og er derfor mer krevende å trimme. På plussiden har den derimot ingen planingsterskel overhodet. Den kompakte følelsen som de skumfylte Busterskrogene byr på i de åpne modellene, forsvinner også litt i AWC’en og opplevelsen av å kjøre en litt rå aluminiumsbåt er mer fremtrendende. Vi har prøvd båten under svært varierte forhold både i Norge og hjemlandet Finland. Den lille båten takler de utroligste forhold og er utmerket å kjøre, til tross for at den ikke er spesielt mottakelig for trim.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER