Nr 10 2012

Nyheter: Båt og utstyr

Tøff alu-båt fra Hitra, Hollanske sorte dame mm

Publisert Sist oppdatert

Tøff alu-båt fra Hitra

Kaasbøll lanserer enda en cabinversjon i sin serie robuste aluminiumsbåter.

   Kaasbøll Boats på Kuøya i Hitra kommune er spesialister på aluminium. For et år siden ble det sjøsatt to robuste utgaver i den nye 900-serien, en outboard- og en cabinversjon. Båten med hytte er gjennom de seneste månedene videreutviklet og presenteres i disse dager i ny drakt, men bygget på det samme skroget.

   Den nye cabinversjonen vil med 2x250 hk passere 50 knop, men den vil også bli levert for mer moderate fartsområder og med enkle installasjoner. Båten, som er ni meter lang, har en bredde på 2.70 meter og er konstruert med en skarp v-bunn på 24 grader. Med litt utstyr vil den passere en million kroner.

Kaasbøll legger stor vekt på kundetilpasning av båtene.
   Verftet på Kuøya mellom Ansnes og Fjellværøy produserer opp mot 100 båter i året og har 11 ansatte. Det er Idar Kaasbøll som også har konstruert og designet den nye 900-modellen.

 

Fakta om Kaasbøll 900 Cabin

Lengde: 9.80 meter

Bredde: 3.00 meter

Maks antall pers: 8

Antall køyeplasser 2 - 4

Anbefalt motor: 2x200 alt 2x250 hk

www.kaasboll-boats.no

Hollanske sorte dame

Den elegante, slanke solskinnsbåten fra familieselskapet Cooper i Holland, Cooper 800, blir en utfordrer til høykvalitets dagsturbåter som satser mer på stil og komfort enn fart. Riktignok er den noe enklere enn for eksempel Fjord Terne, dette er en helt åpen ”sjalupp”, men den har et eksklusivt preg.

   Cooper 800 har midtstilt motorkasse med styrekonsoll lengst bak på motorlokket. Skipperen har en fin ståpute langt akter, mens gjestene omkranser ham på sideplasserte sofaer på begge sider.

   En kalesje kan enkelt settes opp og gi beskyttelse både mot sjenerende sol og regn. Skulle uværet sette inn, er det bare å gi full gass, få farkosten opp i 19 knop, og begi seg inn til brygga. Men skulle en tropenatten raskt dukke opp, er det bare å finne seg en lun havn. Om bord er det grei overnattingsplass for to, da riktignok i en båt uten vann og bysse, men med et bærbart toalett.

 

Fakta om Cooper 800

Største lengde: 8,35 meter

Største bredde: 2,35 meter

Motor: Yanmar 54 hk diesel

Toppfart: 19 knop

Pris: fra 590.000 med 54 hk

www.cooperyacht.com

Norsk Importør: Preben Cooper AS

 

 

Som legoklosser

Askeladdens nye P66 Multi åpner for mange muligheter.

Nyheten er i utgangspunktet en solid, åpen 6.6 meter lang båt.

Den heter Multi, fordi produsenten inviterer til individuelle løsninger, alt etter behov.

   I sin enkleste utgave er Askeladden P66 Multi en kraftig, åpen skjærgårdsjeep med ekstra stort dekksareal. Den doble styrekonsollen kan plasseres der det er ønskelig: Akter eller forut i båten. Videre kan P66 Multi påbygges med moduler etter behov.

   Det finnes en rekke tilleggsvalg som kan gjøre den til en godt utstyrt styrehusbåt med fisketank, garn- og teineløfter m/arbeidskonsoll, dieselvarmer, spyletoalett, dekkspyling, baugpropell og flere andre utstyrsenheter.

   P66 han utrustes med 200 l eller 500 l fisketank med kraftig sirkulasjonspumpe. Lokket på den største tanken kan tilpasses sorteringsbehov for leppefisk. Båten har fem store luker i dørken som gir ekstra gode muligheter for å plassere utstyr og last under dekk.

 

Romslig og praktisk

Fairline legger siste hånd på forberedelsene til produksjon av en ny 48 med softtak og lukket bakvegg. HT-båten er ennå ikke satt i produksjon, men skal når den kommer, om et års tid, ta opp konkurransen med erkerivalen Princess som også har en ny V48 på beddingen.

   Båten, som vil koste i underkant av fem millioner, vil få elektrisk tak, senkbar badeplattform og store vindusflater i lugarene. I hekken blir det garasje for RIB eller vannscooter med stor solseng på garasjetaket.

   Under dekk er det gjort plass til to store lugarer med doble køyer i begge, adskilt med romslig salong og bysse som blant annet vil inneholde en kjøle/fryse-enhet i full høyde.   

   Begge de store lugarene har adkomst til hvert sitt gode bad og toalettrom. Spiseplassen under dekk kan også forvandles til soveplass for to personer. Man kan også velge lugar fremfor spiseplass under dekk. Med denne løsningen vil båten bli utstyrt med romslig køyeseng.

   Båten vil bli standard utstyrt med 2X Volvo Penta 600 IPS. Det gir en toppfart på 30 knop.

Fakta om Fairline 48 HT

Lenge: 14.22 meter

Bredde: 4.24 meter

Dyptgående: 1.0 meter

Vekt tørr båt: 13 tonn

Diesel: 1400 liter

Vann: 500 liter

Pris: Fra ca 4.6 mill.

www.stavangermarinesenter.no

 

 

Rimelig norskprodusert jeep

Erik Andersen i Drøbak satser friskt med norsk båtproduksjon. I fjor lanserte han en innholdsrik 26 fots daycruiser, nå har han sjøsatt en 19 fots jeep med fire faste stoler.

Tanken med den nye jeepen er å tilby en norskprodusert, billig men solid båt. I stedet for benker og ubekvemme sitteplasser for passasjerene, har konstruktøren valgt å sette inn fire gode fastmonterte stoler.

Båten leveres standard med en 80 hesters Yamaha og vil da befinne seg i et fartsområde rundt 26 knop, men med en 115 hester vil den lett passere 30 knop. Båten har en 20 graders v-bunn.

Fakta om SeaSide 19

CE-klasse: C

Lenge: 5.96 meter

Bredde: 2.40 meter

Dyptgående: 0.70 meter

Vekt: 850 kilo

Motor: 80-115 hk Yamaha

Antall personer: 4

Drivstoff: 110 liter

Pris: fra 249.000 kr

www.seasideboat.no

 

Liten, tøff oppfølger

Uttern presenterte en lillesøster til trillingene T-, S- og D62 på båtutstillingen ”Båter i sjøen”. Den nye 18-foteren D57 er mindre - og rimeligere.

   Daycruiseren bygger på samme designspråk som

D62 (les test her). Båten er en del av Utterns fornyingskampanje der store deler av den gamle rangen byttes ut til fordel for friskt nytt design. Fra før av har Uttern lansert både bowrideren T62, daycruiseren D62 og skjærgårdsjeepen S62 (les vårt førsteinntrykk) på samme skrog.

Den nye 57-modellen vil etter kort tid bli presentert også i en såkalt bowrider-versjon (bildet over), altså en båt med delt vindskjerm og sittebrønn forut. Men først skal daycruiseren få sin premiere under Båter i sjøen. I likhet med forgjengerne får D67 og T67 ei kraftig trapp akter som gjør det bekvemt å bade fra båten. Den har også en bred og solid trapp opp til fordekket I tillegg er det lagt vekt på ryddig og enkel innredning og ankomst. Som tilleggsutstyr kan man velge toalett, kjøleboks, vannskikrok og/eller elektronikkepakke med kartplotter og stereo. Båten er beregnet for motorer opp til 150 hk, og forhandles i Norge gjennom Brunswick.

Fakta om Uttern D 57

CE-kategori: C

Produksjonsland: Polen

Lengde (meter): 5.65

Bredde (meter): 2.30

Lengde (fot): 18.50

Vekt (kg): 750

Motoreffekt til (hk): 150

www.brunswickmarine.no

 

Enkelt og solid

Boston Whaler er tilbake hos norsk importør. Oslo Båtsenter satser på den legendariske sportsfiskerbåtene fra USA. Nyheten i år er 210 Montauk, en praktisk og lettkjørt jeep.

   I dag produserer Boston Whaler båter i tre serier; Montauk, Dauntless og Outrage. En av de store nyhetene er Montauk 210. Selv om båten har de typiske Boston Whaler-linjene, er det mye nytt på denne 21-foteren. Som sin forgjenger har også den nye 210 et skumfylt skrog. En kraftig v-bunn forut ender opp med en relativ slakk 16 garders bunn lengst akter, noe som bidrar til et godt løft.

   Båten kan leveres med motorer fra 150 hk, men Mercurys Verado 200 synes mest aktuell. Selv om båten er typisk for amerikansk hobbyfiske, er den i høy grad også tilpasset både fiske og fritidsbruk i det norske farvannet.

   Taket over styrekonsollen er ekstrautstyr, men vil trolig bli etterspurt også i det norske markedet. Om ikke solen er påtrengende her hjemme, så er regnet en annen utfordring. Båten har veltilpasset og kraftig konsoll. Alle syrefaste elementer er laget i solide dimensjoner. En kjøleboks fungerer også som benk foran midtkonsollen.

Fakta om Boston Whaler Montauk 210

Lengde: 6.50 meter

Bredde: 2.59 meter

Vekt u/motor: 1134 kg

Motor fra-til: 150-200 Mercury Verado

Drivstoff: 252 liter

Antall pers: 9

Fart: 40.6 knop (m/200hk)

Pris: Fra 545.000

www:oslobatsenter.no

 

Powered by Labrador CMS