utgave nr 5 2003

Test av 3 ribber

Publisert Sist oppdatert

Test av 3 ribber

RIB – den optimale ungdomsbåten?

RIB er en forkortelse for Rigid Inflatable Boat. Bak disse ordene skjuler det seg en båt hvor man har tatt det beste fra glassfiberbåten og integrert i gummibåten. Vi har testet Valiant V 450 R, Zodiac Cherokee 495 og Bombard Explorer 500 DB.

Tekst: Lars H. LindénNorsk tilretteleggelse: Jan Harry Svendsen

En RIB kjennetegnes ved svært gode sjøegenskaper, enestående sidestabilitet, lavt tyngdepunkt, lav vekt og svært bra flyteegenskaper. Det har man oppnådd ved å ta det stive, og V-bunnede skroget, fra klassiske planende plastbåter og forene det med det beste fra gummibåtens verden. Det gir en brukermessig røff, men også praktisk båt, fordi man kan ha med mer nyttelast enn i for eksempel en tradisjonell plast- eller stålbåt. Samtidig har man fordelen av at pølsen som ligger rundt båten beskytter din og andre båter når du legger til.
Men det er også ulemper med ribber. For eksempel har en RIB ofte noe dårligere plass enn hva en tilsvarende plastbåt har. Grunnen er selvsagt at gummipølsen som ligger rundt båten stjeler en del plass. Heller ikke hva gjelder stuerom er ribben så sjenerøst utstyrt som en tradisjonell skjærgårdsjeep, og på en del ribber er sittekomforten ikke spesielt god.

Fast eller variabel innredning

I dag finnes det mange produsenter av ribber. Blant de største er Bombard og Zodiac. I denne testen samlet vi tre ribber i størrelsesområdet rundt 4,5 meter. Dermed får vi båter som prismessig også kan være interessante for yngre båtentusiaster. Motormessig var både Zodiac Cherokee 495 og Bombard Explorer 500 DB utstyrt med firetaktere på 60 hestekrefter. Valiant V 450 R, som er noe mindre enn de to andre, hadde også en firetakter på akterspeilet, men da en 50 hester.
Zodiac Cherokee 495 selges med komplett innredning, mens du selv kan velge hvordan din båt skal innredes hvis du velger enten Bombard eller Valiant. Blant variasjonene finnes sofa med separat styrekonsoll, eller et såkalt jockey-sete med styrekonsoll. Her sitter man etter hverandre, som på en motorsykkel. Sofaen har sine klare fordeler dersom du ikke skal bruke båten under ekstreme forhold. Ikke bare fordi sofaen gir mer stuerom, men også bedre sittekomfort. Ulempen er at man har dårligere plass på sidene, og at det dermed blir en mindre passasje enn hva det gjør med jockey-seter.

Testlag fra seilerskole

Vi har testet samtlige båter med to og fire personer i båten. Forbruksmålingene er gjort med to personer ombord. Toppfarten med to personer ligger rett over tretti knop, mens den synker til rett under tretti knop med fire personers belastning. Med en marsjfart på 25 knop ligger forbruket på ca halvliteren per nautiske mil. Det er lavt med tanke på motorytelsene. Valiant V 450 R har sågar et forbruk på 0,4 liter per mil ved en marsjfart på 23 knop.
Mange av vurderingene lot vi fire ungdommer i alderen 17 til 20 år stå for. Om sommeren jobber de som instruktører på en seilerskole hvor båter som disse brukes som følgebåter. Etter fire timer med intens testing hadde instruktørene funnet drømmebåten. Det ble Bombard.

Instruktørenes anbefalinger

Instruktørene har noen momenter som det kan være lurt å tenke over dersom du skal anskaffe deg en RIB. En av dem et at jockey-seter gir bedre støtte i brå svinger og gjør at man føler seg tryggere ombord. Viktig er det også at fjernkontrollen til motoren er plassert riktig. Ved fullt pådrag skal spaken peke rett opp, ikke fremover. I tillegg foretrekker instruktørene sorte pølser. Da slipper man å bekymre seg over skomerker. Er du litt uvøren, vil en lys båt fort se brukt ut.

Motorstyrke

En viktig detalj når man har en RIB er motorstyrken. Ser du på skiltet for CE-godkjenningen, står maksimal motorstyrke alltid oppført, i enkelte brosjyrer er det dessuten oppgitt anbefalt motorstyrke. Det er et viktig tall. Dersom båtene skal brukes av barn, ungdommer eller personer som ikke er båtvante, bør man ikke overskride den anbefalte motorstyrken. Heller ikke dersom den er godkjent for større motorer gjennom CE-godkjenningen. Grunnen er at ribber får løft på grunn av sitt brede frontparti og sine pølser. Kraftig akselerasjon mot vinden kan i ekstreme tilfeller få båten til nesten å steile og dermed bli svært ustabil. Spesielt tydelig er dette på mindre ribber der all vekt er konsentrert akter. Med sin femti hester hadde Valiant V 450 R en noe uryddig gange. Ved flere anledninger kjente vi baugen løfte seg og at båten begynte å chine-walke, fordi den lille våte flaten som ble igjen ikke greide å stabilisere båten. Valiant har 40 hester som anbefalt motorstyrke, og etter vår test er også det vår anbefaling.
Både Zodiac og Bombard fungerte imidlertid lytefritt med sine 60-hestere, selv om Bombard hadde litt av de samme tendensene som Valianten slet med. En femti-hester kan derfor være et godt alternativ til denne båten. Zodiac Cherokee 495 gikk svært støtt. Det kan til en viss grad tilskrives det faktum at den er noe tyngre enn de andre båtene, men også at innredningen hjelper til med å avstive båten.

VALIANT V 450 R: Valiant og Quicksilver er navnet på Marine-Powers RIB og gummibåter. Ribbene finnes fra ca 2,5 meter og opp til 7,5 meter. Flere modeller, blant annet testbåten, finnes i "halvfabrikat" hvor du selv bestemmer innredningen. Her kan du velge mellom flere forskjellige styrekonsoller, sofaer og jockey-seter. Vår testbåt hadde en løsning med sofa.
Testlagets kommentarer: Sofaen tar for stor plass i båten, og det fungerer dårlig å sitte ved siden av hverandre. Et jockey-sete hadde vært et bedre valg i denne båten. Ikke bare sitter man bedre, man du får også bedre plass å gå på.
Et solid håndtak for passasjerene savnes også. Rattet er for lite, noe som gjør at man får for liten kraft på styringen når det går fort. Vindskjermen er også for liten. Plastluken til det fremre stuerommet er også for liten og lett å ødelegge. Båten går lett opp i plan, men blir ustabil på full fart. En 40-hester ville vært et bedre motorvalg.

ZODIAC CHEROKEE 495: Franske Zodiac er en av tungvekterne i bransjen og de har et tyvetalls ribber på programmet. Båtene har fin finish og gir en god kvalitetsfølelse. Prisene er noe over gjennomsnittet, men det får du igjen når du skal selge båten. Vår testbåt selges med komplett innredning. Den har sidemontert styrekonsoll og dobbeltsofa.
Testlagets kommentarer: Zodiac er familieribben av testkandidatene, og på langt nær så sportslig som Bombard. Fordelen er at Zodiac har mange fine detaljer og bra med stueplass. Familievennlig er definitivt muligheten til å bygge om den fremre delen av båten slik at den danner en solseng. Dessverre er vindskjermen for liten. Det er heller ikke bra at den er sotet, noe som hindrer sikten fremover.
Det mest positive med båten er sjøegenskapene. Den går stødigere enn Bombard. Noe av årsaken til dette kan ligge i at innredningen er med på å stive opp båten. I svinger føles båten svært sikker, og motoren på seksti hester passer bra.

BOMBARD EXPLORER 500 DB: Bombard lages på samme fabrikk som Zodiac, og i denne båten holder materialer og bearbeidning høy klasse. En spesiell sveisemetode forsegler alle sømmer. Explorer finnes i flere utførelser og størrelser. Vår båt var på samme måte som Valianten en "halvfabrikat" (Basic), selv om de også leveres med ferdige interiørpakker (Economic og Comfort).
Testlagets kommentarer: Bombard har en stor innvendig dybde, svært effektivt anti-sklimønster på dørken og mye plass. Således bør båten også passe godt for profesjonelt bruk. Systemet for selvdrenering fungerer også utmerket. Jockey-setene sørger for at man sitter komfortabelt. På passasjerplass er setet noe høyere slik at også passasjeren har bra oversikt.
I plan har båten svært gode sjøegenskaper. Svinger trives den med, og trivselen smitter over på føreren. Noen planingsterskel er det heller ikke å snakke om. Sammenliknet med Zodiac har båten noen tendenser til ustabilitet ved toppfart, det kan imidlertid skyldes at den ikke har samme plastinnredning som stiver opp forskipet.

TESTRESULTATER (med to og fire personer)

Fart i knop (4 pers)Drivstofforbruk (l/time)Drivstofforbruk (l/ nautisk mil)
MERK: Fartsmålingene er gjort med to og fire personer i båten. Måling av drivstofforbruk er gjort med to personer ombord. Når vi måler fart og drivstofforbruk, starter vi med maksimalt turtall og drar så av 500 omdreininger, 1.000 omdreininger og 1.500 omdreininger. Vanntemperatur under testen var + 12 grader. Lufttemperatur + 15 grader.

BÅTFAKTA

BåtmodellValiant V 450 RZodiac Cherokee 495Bombard Explorer 500 DB
MERK: CE-klassifiseringen er inndelt i fire klasser, A, B, C og D. Bokstaven C betyr at båten kan kjøres i kystnære områder opp til en vindstyrke på 13 meter i sekundet og med en signifikant bølgehøyde på to meter.

BåtmodellValiant V450RZodiac Cherokee 495Bombard Explorer 500 DB
MotorMercury F50Mariner F60Mercury F60
Motortype4-takt4-takt4-takt
Propell (i tommer)121412
Maks. turtall (2/ 4 pers)6.100/ 5.7006.100/ 5.8006.100/ 6.100
Fart i knop (2 pers)
Maksimalt turtall30,033,230,1
- 500 o/min27,529,027,0
- 1.000 o/min24,826,625,0
- 1.500 o/min22,023,822,2
Maksimalt turtall27,228,028,5
- 500 o/min24,025,825,9
- 1.000o/min21,523,623,6
- 1.500 o/min18,520,521,3
Maksimalt turtall17,021,421,6
- 500 o/min14,318,218,5
- 1.000 o/min12,015,015,2
- 1.500 o/min9,212,412,6
Maksimalt turtall0,570,640,72
- 500 o/min0,520,630,69
- 1.000 o/min0,480,560,61
- 1.500 o/min0,420,520,57
Lengde4,50 m4,95 m5,00 m
Bredde1,94 m2,06 m2,08 m
Vekt135 kg193 kg185 kg
Maks ant. pers.7810
Maks motorytelse60 hk60 hk70 hk
Anbefalt motorytelse40 hk50 hk50 hk
Minste motoralternativ25 hk25 hk40 hk
CE-kategoriCCC
Dia. pongtong0,48 m0,52 m0,50 m
Ant. luftkamre3+145
Pris u/ motor64.817,- (V450 DR)77.000,-58.000,- (Basic), 69.000 (Economic), 85.000 (Comfort)
Powered by Labrador CMS