Scand 25 Classic

Scand 25 Classic
CLASSIC: Typisk for 1980-tallet har Scand 25 en salong nede under dekk forut som kan konverteres til en dobbeltkøye.
STARTER LETT: Den tresylindrete Bukh-motoren startet lett og gikk fint, men en sjekk av skroggjennomføringer og eksosbend bør gjøres.
STIKKLUGAREN på styrbord side har en romslig, og fremfor alt lang, køye.
INNE-TOALETT: Fra 1983 ble de fleste 25 Classic levert med et romslig toalett under dekk forut.
LITE UTSTYR: Vår 1985- modell var enkelt utstyrt på elektronikksiden, men det er god plass til å ettermontere for eksempel en plotter.
NYE PUTER: Foruten en kraftig vask, fortjener båten fornyelse av putene og kalesjen.

Snekke fra gullalderen

Scand 25 Classic er en snekke fra gullalderen i norsk båthistorie. Den er fortsatt populær, ikke minst fordi den er akkurat stor nok til å fungere bra som bobåt for en liten familie.

Publisert Sist oppdatert

I midten av september lå det 22 Scand 25 Classic på www.finn.no. Hovedsakelig var disse båtene bygget mellom 1980 og 1985, svært mange med 36 hk Buck-motor, og prisen svingte mellom 65.000 til 140.000 kroner. Den nyeste båten var fra 2005 med et prisforlangende på 395.000 kroner.

Scand 25 Classic ble konstruert av velkjente Alf Jensen, som dessuten gjorde alt trearbeidet på pluggen. Båten kom i produksjon i 1979 og ble bygget kontinuerlig frem til den første Scand-konkursen i 1991. Deretter ble den pusset støvet av fra tid til annen, og fortsatt står båten på modellprogrammet til dagens Scand-boat i regi av Agder Boat.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER