Test: Halco 31 Royal

Halco 31 Royal
TRE PLASSER på flybridgen, hverken mer eller mindre.
GOD MOTOR: Den kraftige, sekssylindrete Sabb Iveco-motoren startet uten et kny. En saktegående diesel med V-gear-montasje.
KREVER OPPRYDDING: Det elektriske anlegget ombord krever en liten strukturering. Ladespenningen var dessuten i laveste laget.
OVER TO METER ståhøyde på badrommet, men vi savnet dusjmulighet.
Halco 31 Royal
STOR BYSSE med mye stuverom, god arbeidshøyde på benken og bra med avsettingsplass.
Halco 31 Royal

God familiebåt

Halco 31 finnes i flere varianter, både med aksel, drev og V-gear. Vi har testet et meget velholdt eksemplar av flybridgeversjonen Royal. Her får du mye plass og gode sjøegenskaper for en fornuftig pris.

Publisert Sist oppdatert

Ulempen med Halco-båtene er at de har hatt en omflakkende historie. Siden mange ble levert som halvfabrikat i ulike nivåer, varierer også kvaliteten en hel del – særlig på innredning og tekniske installasjoner. Båten ble konstruert av Eivind Amble på begynnelsen av 1980-tallet. De første ble bygget av Halco Boats AS på Askøy, men nærmere 1990 ble produksjonen flyttet til Fiberplast Halsnøy AS hvor Magnar Reigstad gjorde en hel del endringer, blant annet i bunnstrukturen samt satte inn tredelt frontvindu med bedre avstiving. Båtene som ble levert fra Askøy hadde dieseltankene lenger frem, mens Halsnøy-båtene hadde disse plassert på hver side av motoren akter, noe som ga en bedre balanse i båten. Vårt testeksemplar tilhørte sistnevnte kategori.

Hva får du for pengene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER