Prøvekjørt: Kloster Patrol P28

STOR PORT i akterspeilet og mange andre praktiske løsninger preger P28
STOR PORT i akterspeilet og mange andre praktiske løsninger preger P28

Skal tåle det

Kloster Patrol P28 skal tåle ekstreme belastninger. Den er bygget i avanserte materialer og har løsninger man sjelden ser i fritidsbåter Etter flere års utvikling ligger P28 på vannet. Og den idérike båtbyggeren Magnar Reigstad er fornøyd.

Publisert Sist oppdatert

Magnar Reigstad er en gammel ringrev i båtbyggerfaget, og står blant annet bak 40 foteren Klosterfjord. Han har hatt mer enn en finger med i over 300 produserte Halco-båten, konstruert Halco 29 Økonomi, og er en ustoppelig kreativ båtbygger. Han har vært med på det meste, og har mange erfaringer fra et langt liv på sjøen. Noen av dem tragiske. Derfor fikk han ideen om å lage en hurtiggående og bunnsolid båt skreddersydd for den vestlandske skjærgården. Båten skulle være praktisk fra A til Å, med ekstremt solide laminater og et nærmest usenkbart skrog. I forbindelse med terrorangrepene på USA 9.11. 2001 fikk Reigstad ideen om å lage en skuddsikker variant av båten. Laminatet er ferdig utviklet, det eneste som mangler foreløpig er første bestilling. Prototypen er vakuumstøpt med multiaksiale matter. Skrogsidene er lagt opp som sandwichkonstruksjon med en kraftig divinycellkjerne. Det er også brukt en spesiell form for polyester (Isopolyester), som skal redusere faren for osmose (plastpest).

Selve skrogformen til Kloster Patrol P28 er ikke ny. Reigstad har kjøpt rettighetene til Scand 9200, konstruert av Alf Jensen. Skroget er gjennomprøvd, og fungerer bra også i sitt nye liv. Båten gjør drøye 30 knop med den minste motorinstallasjonen, en sekssylindret Steyr-motor på 225 hk i kombinasjon med et Bravo2-drev. Andre fremdriftsløsninger med høyere effekt vil ifølge Reigstad bli tilgjengelig. Drivstoffsystemet er finurlig og skiller seg fra de fleste fritidsbåter. Returdieselen går via filtere direkte til en dagtank som også sørger for å kjøle den ned. Fra dagtanken er det overløp til hovedtanken. Dermed er dagtanken alltid full med nyrenset diesel. Om filtrene fra hovedtanken går tette, kan man sjalte ut hovedtanken og filterne med en T-kobling. Fra dagtanken er det naturlig fall slik at man kan kjøre båten en god distanse på reservetanken. Det er også mulig å fylle dagtanken direkte med en reservekanne.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER