Nr 3 2013

Test: Linssen Grand Sturdy 34.9 AC

Livet i seks knop: Med sin enorme håndverksmessige kvalitet, er Linssen for mange blitt definisjonen på en hollandsk stålbåt. Og med deplasementskrog, en toppfart på 7-8 knop og nesten ingen motorlyd, så byr Linssen på egenskaper som vi nesten hadde glemt – men som kanskje får sin renessanse?

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Nederlandske Linssen har bygget båter i stål siden 1949, og har i dag en rekke modeller fra 25 til 50 fot på programmet. I Grand Sturdy 9-serien inngår båter fra 25 til 45 fot. 30, 34 og 36-foteren er bygget over samme grunnlest der lugarene er forut og akter, og den romslige salongen er den sosiale hovedavdelingen midtskips sammen med byssa. Akterlugarversjonen (AC) som vi har testet, har dessuten kun utvendig førerposisjon, noe som gir ekstrem utnyttelse og god bokomfort under dekk. Samtlige tre modeller finnes også i en Sedan-versjon med akterdekk og førerplass innomhus.

Overgangen fra en hurtiggående, planende eller halvplanende båt til en Linssen, gjør inntrykk. Med en Volvo Penta D2-motor på 75 hk i et svært godt isolert motorrom, er den opplevde støyen om bord svært lav. Den tunge deplasementsbåten får en umiddelbart til å senke skulderene. Roen, oversikten og den bastante følelsen som selv denne relativt lille Linssen-båten byr på, ga oss en helt egen følelse av frihet.

Sjøegenskaper

Linssen Grand Sturdy 34.9 byr på et rendyrket deplasementsskrog, der farten oppad er bestemt av vannlinjens lengde. Fordelen med dette er at båten trenger kun moderat motoreffekt for å oppnå sin skrogfart, men litt ekstra krefter kan komme godt med for å holde farten i motsjø og dårlig vær. Båten har strak aksel og ror, og i kombinasjon med et deplasement som lett når ti tonn fullastet, har den godt sig. Men D2-motoren fra Volvo Penta gjør jobben sin ved finmanøvrering. I tillegg har man både baug- og hekkthruster å hjelpe seg med (på hhv 4 og 4 hk). Toppfarten målte vi til 7,3 knop, og marsjfarten ligger i området mellom 6 og 7. Om man regner på gjennomsnittsfarten for fritidsbåtbruk, havner ikke den så langt unna – nettopp fordi noe av det vi søker på sjøen er det langsomme livet. Det man får som et pluss på kontoen når man velger saktere fart, er en radikalt annerledes drivstofføkonomi, og bekymringen rundt vekt er redusert til fordel for større plass. På minussiden har man det faktum at deplasementsbåter ruller i sjøen og at man må forholde seg til værmeldingen på en annen måte enn om man har en planende båt som gjør 20-25 knop.

Uteplassen

Grand Sturdy-seriens akterlugarversjoner har store dekk på toppen av akterlugaren, som kan kompletteres med faste benker og bord om ønskelig. Kraftige rekker omgir dekket. 34.9-modellen har kun utvendig førerposisjon. Med en stor kalesje rundt hele akterdekket, fungerer dette som en separat salong. Det er enkelt å bevege seg ut på dollbordene og langs overbygget frem på fordekket, hvor det er åpning i baugrekka. Over alt er det solide, sveisede håndrekker. Kryssholtene er også av den tillitvekkende sorten og teller totalt seks stykker.

På akterspeilet er det en solid leider som leder ned til en stor badeplattform som både har en romslig ankerkasse og vinsj på babord side, og en kraftig, uttrekkbar badestige. Hele plattformen har en durabelig fenderlist i gummi som fortsetter et stykke forover på skroget, mens fenderlisten i underkant av dollbordet er karakteristisk i tauverk.

Salong

Den store salongen er selve origo i Grand Sturdy 34.9 AC. Den er sentrum for all aktivitet om bord. Man entrer den via en leider ned fra akterdekket. Her er både bysse, salong og arbeidsplass med skrivebord samlet – alt med rikelig volum rundt. Hovedsalongen består av en komfortabel L-sofa på styrbord side rundt et bord som er godt festet, men som enkelt kan fjernes og gi rask adkomst til motorrommet hvor det meste av tekniske installasjonene er samlet. Det er mye skap- og avsettingsplass ombord. Salongen har riktig store vinduer som alle gir førsteklasses utsyn. Ventilasjonen består av et vindu som kan åpnes i tilknytning til byssa, ett i forkant av salongen, samt akterdøren som har en skyveluke på toppen. Alt i gigantisk kvalitet, noe som er et gjennomgående trekk ved Linssen. Skrivebordet på styrbord side i forkant av salongen er et praktisk supplement. I tilknytning til denne er det montert et bryterpanel hvor alle brytere for hovedfunksjonene om bord er samlet. Både 12 og 220 volt uttak er plassert en rekke smarte steder om bord. I akterkant av salongen er det en skapdør med adkomst til installasjonene bak styrekonsollen.

Førerposisjon

I akterkant av overbygget på styrbord side på akterdekket, er det en helt utmerket førerposisjon. Her har man førsteklasses oversikt, enten man velger å stå eller sitte. Denne løsningen gjenspeiler også at Grand Sturdy-serien i første rekke er designet for vannveiene i Europa, og overført til norske forhold er det fremfor alt som et mobilt sommersted i skjærgården at båten har sine fremste egenskaper. Førerplassen har rikelig med plass til montering av instrumenter og utstyr. Siden marsjfarten er seks knop, vil man naturlig nok ha en ledigere sittestilling her enn i en båt som gjør 25. Derfor er det herlig å ha så mye plass inn under vindskjermen, til kart og alskens utstyr, samtidig som førermiljøet har rikelig med plass til alle betjeningshendler, kartplotter, displayer til autopilot, motorinstrumentering mv. Selve vindskjermen er hengslet og kan legges ned slik at man kan komme seg under de laveste broene på kanalen.

Hovedlugar

Både forut og akter er det to romslige lugaravdelinger med separate toalettrom. Forut er det dessuten separat dusjrom. Begge lugarene har full ståhøyde og doble køyer.

Det første som slår oss når vi entrer lugaren forut, er savnet av flere håndtak, blant annet i nedgangen. Her er en romslig dobbeltkøye i senter med en gigantisk skuff inn under køya forut. Her er også et stuverom under dørken og hengeskap på styrbord side, samt et dobbelt skap på babord side med hyller i og tilsvarende på styrbord side. Alt i alt rikelig med stuveplass. I forkant av lugaren, i skottet mot forpiggen, er det en luke som fører direkte inn til kjettingkassa. Ved køya er det praktisk plasserte 220 og 12 volt uttak.

Belysningen er ikke overdådig, men tilstrekkelig og består av to leselamper i køya og to lamper oppunder dekk. I skroget er det dessuten to koøyer som kan åpnes. Det er en rekke åpne hyller og avsettingsflater om bord, men nesten samtlige mangler en skikkelig slingrekant.

Akterlugar

Også akterlugaren er svært komfortabel, med mye dørkplass og full ståhøyde. Dobbeltkøya er plassert på styrbord side. Det er rikelig med stuveplass under køya, stort skap i hodeenden av køya, samt hengeskap i akterkant av lugaren, vis-á-vis toalettrommet. Her er det også en hylle og en benk. Det er avsettingsplass langs skottene, men det mangler en skikkelig slingrekant. Vanntanken ligger delvis under køya med adkomst via et lokk. Lugaren har tre koøyer som kan åpnes, to lamper oppunder dekk og en leselampe i køya.

Byssa

En rikholdig byssebenk strekker seg fra for til akter i hele salongavdelingens lengde på babord side. Her er det rikelig med avsettingsplass, foruten en rekke skap og skuffer. Byssa består av kjøleskap, stekeovn og tre bluss kokeapparat i tilknytning til den store vasken. Her er det husholdningsstandard på det meste, men arbeidshøyden på byssebenken er litt lav. I akterkant av benken er det barskap.

Toalettrom

Båten har to toalettrom, samt et separat dusjrom. Hovedtoalettet og dusjrommet befinner seg forut. Dusjrommet er romslig og godt utstyrt med teakbenk til å sitte på, koøye som kan åpnes, lampe oppunder dekk, skikkelig drenering og alle beslag og knagger på plass, samt dusjarmatur av god kvalitet. På babord side, med inngang både fra lugaren og fra mellomgangen, er det et toalettrom med full ståhøyde. Ventilasjonen her består av et koøye som kan åpnes. Rommet er praktisk innredet med speil på skottet i forkant.

Også akterlugaren har separat toalettrom. Det befinner seg helt i akterkant av lugaren på babord side. Her er det ikke full ståhøyde, men det er romslig likevel. I akterkant av rommet er det servantbenk med et skap i, bra speil på skottet og ett lyspunkt oppunder dekk. Rommet er komplett med knagger osv. Også her er det manuelt Jabsco-toalett og et koøye som kan åpnes for ventilasjon.

Motorrom

Motoren sitter midtskips under salongdørken. Den er lett tilgjengelig ved at man fjerner salongbordet med et håndgrep og åpner en luke i dørken som holdes oppe av gassløftere. Dermed frilegges hele motoren og man får meget god adkomst til alle daglige servicepunkter. Her er også god adkomst til pakkboks, grovfilter og sjøvannsfilter, samt skroggjennomføringer, som alle har doble slangeklemmer. I akterkant av rommet har man god adkomst til septiktank, varmtvannsbereder og pumper. Batteriene står godt festet i en kasse på styrbord side. Her er også laderen montert. Det er avtapningsmulighet på tanken og dessuten stort mannlokk for inspeksjon og rengjøring. Den elektriske lensepumpa er montert på utsiden av spilloljetrauet under motoren i henhold til regelkravet. Ryddig og greit alt sammen. I forkant av motorrommet er det en “kjeller” hvor det er montert en Panda 220 volt generator (ekstrautstyr) og en stor kjøleboks. Her er masse stuveplass til alt man måtte begjære.

TESTFAKTA LINSSEN GRAND STURDY 34.9 AC

KONKLUSJON:

Linssen Grand Sturdy 34.9 AC krever en viss tilvenning, ikke minst med tanke på fart, og at konseptet er nokså ulikt den tradisjonelle, nordiske fritidsbåten. Vi falt imidlertid helt for denne robuste farkosten som umiddelbart gir hvilepuls: Gjennomgående god teknisk kvalitet og en utrolig finish på overflatebehandling og sveising, deplasementsbåtens sindige egenskaper og fremfor alt det lave støynivået gir store pluss i margen. God ståhøyde over alt, og et svært romslig og lunt indre, gjør dette til et førsteklasses landsted på sjøen. Driftsutgiftene er lave, og du trenger aldri å bekymre deg over hekkbølger eller fartsbegrensninger.

 

PLUSS

+ Svært romslig

+ Drivstofføkonomi

+ Teknisk kvalitet

MINUS

  • Kun utvendig førerplass
  • Litt lite motorkraft

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

10,70 meter

Skroglengde:

9,87 meter

Største bredde:

3,40 meter

Vekt tørr båt:

8.500 Kg

Vekt fullastet båt:

9.200 Kg

Største dyptgående fullastet:

1 meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

220

  • Drivstoff:

240

  • Septik:

240

  • Varmtvann:

24

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Volvo Penta

Modellbetegnelse:

D2-75

Årsmodell:

2011

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

75

Ytelse kW:

55

Antall sylindere:

4

Max turtall ihht produsent:

3.000

Type fremdrift:

Strak aksel

Propeller:

 

- materiale:

Messing

- stigning i tommer:

19’’x19’’

- antall blad:

4

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse:  

Mastervolt 4x90 Ah

Mastervolt 1x90 Ah

- antall standard:

4xforbruk

1xstart

- antall testbåt:

Som standard

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

14,2

Ladespenning start i volt¹): 

14,2

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

32

Uteplass akter:

300x210

Badeplattform:

300x90

Arbeidshøyde byssebenk:

81

Ståhøyde

 

  • i salong:

193

  • i byssa:

193

  • ved førerplass:

-

  • hovedlugar:

182,5

  • toalett, forut:

180

  • toalett, akter:

157

Køyemål

 

  • hovedlugar:

200x150

  • akterlugar:

200x130

Akterdør

 

  • bredde:

58

  • terskelhøyde:

8

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                C

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           8

Max antall pers. og last i kg: 1.100kg

Max motorstyrke:               55kW/75Hk

TESTRESULTAT

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

3.000

7,3

72

2.700

6,8

71

2.400

6,4

70

2.100

5,8

68

1.800

5,3

66

1.500

4,8

62

1.200

3,8

55

900

3,1

50

700

2,5

49

 

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

4˚C

- Sjø:

7˚C

Vindstyrke:

2 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

50 liter

- Ferskvann:

220 liter

- Septik:

0 liter

Antall personer om bord:

2

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Kalesje

 

X

X

Teak på akterdekk

 

X

X

Generator

 

X

X

Hekkthruster

 

X

X

Dusj på plattform

X

 

X

Stereo

X

 

X

Autopilot

X

 

X

Varmtvann

X

 

X

Landstrøm med lader

X

 

X

Dieselvarmer

X

 

X

Baugpropell

X

 

X

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

2.395.000 Kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

2.800.000 Kroner

Konstruktør:

Linssen Yachts

Produksjonsland:

Nederland

Ytterligere opplysninger:

www.trn.no

KONKURRENTENE

Kommer                         Testet i BM ?/200?

Kommer                         Testet i BM ?/200?

Powered by Labrador CMS