Nr 12 2012

Test: Grandezza 33 OC Finnene tar tak

Finn-Marins knallharde utviklingsprogram har resultert i en 27-foter og en 39-foter i løpet av kort tid. For modellåret 2013 er den store nyheten Grandezza 33 OC – en åpen båt med mye tak.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Da Finn-Marin lanserte Grandezza 31 i 2006, representerte den et stort skritt for småbåtprodusenten i Österbotten i Finland. I fjor fulgte de opp med en 27-foter i to versjoner, og en 39-foter i samme modellfamilie. Mer enn 15 solgte båter av 39-foteren det første året er mildt sagt imponerende. Nå utvides og fornyes Grandezza-familien med ytterligere et medlem, nemlig den mellomstore 33-foteren OC (Open Cabin). Denne bygger videre på det vellykkede 31 fots skroget, men har en helt ny og strammere design. I likhet med lillesøster 27 OC har 33-foteren en stor hardtop som er trukket helt akter over uteplassen, med en kalesjevegg i akterkant. Over salongen er det en stor skyvetakluke med glassfelt som kan åpnes på fine dager. I stedet for fast solseng akter har båten en stor solseng på fordekket.

Sjøegenskaper

Skroget har en relativt skarp V-bunn og legger seg en del over i sving uten at dette blir ubehagelig, men snarere oppleves som sporty og lekent. Planingsterskelen er imidlertid ganske markant og føreren sliter med å se forover en kort periode under akselerasjon. Med en Volvo Penta D6-370 som satt i testbåten, har den gode ytelser med en toppfart rundt 35 knop. Det er god balanse mellom bæring og vekt i for- og akterskip, og selv i det skarpeste svinger henger båten fint med gjennom hele svingkurven.

Uteplassen

OC-versjonen har en innelukket uteplass under hardtopen som kan eksponeres for blå himmel ved å skyve den store takluken akterover. I våre øyne ville det vært en fordel om hardtopen ikke var strukket riktig så langt akterover, nettopp for å gi en litt mer åpen følelse på godværsdager. Denne muligheten vil man imidlertid få på DC-versjonen som er på trappene.

Den sosiale plassen under hardtopen er høyt prioritert i 33 OC, noe som resulterer i forholdsvis smale dollbord omgitt av en høy rekke. Kombinasjonen av smale dollbord uten skikkelig sklikant og litt kronglete trinn ned på badeplattformen, er et minus ved båten. Derimot badeplattform meget romslig med en badestige under et lokk på babord side, anker gjennom en rulle på styrbord side (som burde vært flushmontert), samt et gigantisk stuverom med fast plass til fendere i et stativ i akterspeilet.

Det manglet også noen rekker i akterkant av hardtoptaket på testbåten, noe som vil forenkle ombordstigningen en hel del. Båten er forsynt med totalt seks solide kryssholt. De to midtre kryssholtene kunne med fordel ha vært vinklet utover slik at man ikke snubler eller sparker borti dem når man går på dollbordet.

På fordekk er det en stor solseng med dobbel madrass, solide rekker og to koppholdere. Lengst forut er det en dyp og stor dreggkasse med plass til vinsj.

Salong

Uteplassen har til sammen tre sitteplasser i fartsretningen: En passasjerstol i forkant av byssa på babord side, samt en dobbel førerstol hvor det faktisk er plass til to personer. Aktenfor disse fasilitetene, er det en romslig U-salong rundt et stort, nedsenkbart bord som dermed kan konverteres til en køye eller en solseng. Bordet er imidlertid litt tynt og gebrekkelig og fortjener bedre avstiving av plata. Et stort antall personer har god plass rundt bordet, men putene er enkle og i overkant faste etter vår smak. Belysningen er derimot overveldende, og i takt med at LED-lampene vinner terreng, er måtehold en større utfordring enn mangelen på lys: Totalt åtte downlights har fått plass under hardtopen.

Et pluss ved Grandezza 33 OC er at det er en veldig fin flyt gjennom båten fra badeplattform og helt forut takket være god bredde og få trinn.

Førerposisjon

Et stort pluss ved førerplassen er den brede, doble førerstolen med god komfort for to personer. Konsollen er dessuten forbilledlig enkelt utformet med god plass til stor kartplotter, og nøkternt organisert for øvrig med oversiktlig motorinstrumentering, riktig forhold mellom spak og ratt, trimplanbrytere og så videre. Vindusviskerne dekker rutene godt, men er av det enkle slaget. Solide på parallellarm hadde vært å foretrekke. Dessuten savnet vi mulighet til å åpne et sidevindu ved førerplassen, helst også på passasjersiden. Det er god avsettingsplass foran rattet samt i et stuverom på toppen av konsollen. Et 12 volts uttak bør imidlertid inngå i standardutrustningen, sammen med to koppholdere.

Hovedlugar

Mellom fører- og passasjerplass er det en bred skyveluke som dekker den store åpningen ned til mellomgangen. På grunn av materialvalget er det noe mørkt her nede, men plass er det nok av. En dobbel dør fører inn til hovedlugaren forut, med skråstilt køye på babord side og en god sittebenk på styrbord side. Vi registrerer at produsenten har valgt å prioritere en dobbel benk i stedet for en enkel og dermed ofret god stuveplass. Båten er effektivt bygd med innerliner og lette materialer i innredningen, men i sjøen oppleves den likevel som godt sammenskrudd.

I skrogsidene er det fire koøyer som kan åpnes, pluss en dekksluke som åpnes i forkant slik at vannet kan fosse inn dersom man glemmer den åpen. Snu den gjerne på neste båt. Belysningen er god med fire downligths og to leselamper. På styrbord side er det et hengeskap pluss avsettingsplass hvor det er meget behendig er montert et 12 volt uttak til mobilen. Under køya er det dessuten en stor skuff. I køyebunnen er det ytterligere et stort stuverom. Om man vil inspisere baugpropellen krever dette at man skrur løs en plate. I den romslige mellomgangen er både panelet for dieselvarmeren samt stereoanlegget montert lett tilgjengelig på skottet. Her er det dessuten et stort hengeskap mellom stikk- og hovedlugar. Det praktisk belysning i alle skapene.

Stikklugar

Den separate stikklugaren på styrbord side er svært romslig. Også her en sittebenk rett innenfor døren, hvor det er full ståhøyde i “omkledningsavdelingen” vis-á-vis et hengeskap i hjørnet. Dobbelkøya er romslig og komfortabel, med et stort skrogvindu som slipper inn lys i hodeenden. Her er det også et koøye som kan åpnes. Den elektriske belysningen er også fullt tilfredsstillende, med tre downlights og en leselampe. Via lugaren har man også adkomst til en rekke viktige tekniske installasjoner. En luke i tverrskottet i akterkant leder inn til koblingsskapet og et elektrisk anlegg som fortjener en liten oppstramming. Via dette rommet har det også adkomst til dieseltanken. En hel plate på skottet kan enkelt fjernes for større vedlikeholdsoppgaver. I fotenden av køya er det et teknisk rom (på babord side), hvor alt er ryddig organisert. Her har man god adkomst til vann- og septikpumper, skroggjennomføringer og varmtvannstanken.

Byssa

Grandezza 33 OC har en romslig byssebenk på babord side. Bredden mellom byssebenken og salongbordet er bra slik at andre uhindret kan bevege seg forbi stuerten. Ved å vippe frem passasjerstolen kan man forlenge benken med en kryssfinérplate som gir rikelig med arbeidsplass. Arbeidshøyden på snaut 79 cm er imidlertid for lav etter vår smak.

I arbeidsbenken flipper man opp en corian-skive og kommer til et tobluss Wallas safeflame kokeapparat og to store kummer med skikkelig armatur. Det er et praktisk 220 volt uttak i tilknytning til arbeidsbenken. I akterkant mot utgangen til badeplattformen er det et stort barskap. Her er det også et åpent stuverom med hånddusj og landstrømkontakt. Kjøleskapet på 65 liter er supplert med en stor kjøleboks. Under førerstolen er det en skufferekke som kan leveres komplett med dekketøy. Alle skuffene i byssa er selvinntrekkende.

Toalettrom

Det er gode dusj- og toalettfasiliteter om bord. På babord side, med lett adkomst fra begge lugarene, er det et flott, todelt toalettrom med separat dusjavdeling bak en foldedør. I det samme rommet er toalettet med lokk over, som fungerer som en god sittebenk når man skal dusje. I naborommet er det servant med flott armatur, overskap og god plass i skapet under servanten. 220 volt uttak og håndkleholdere er på plass. Ventilasjonen består av ett koøye som kan åpnes, men vi kunne ha ønsket oss en elektrisk vifte i tillegg. Speilet er montert i perfekt ansiktshøyde og belysningen er plassert ideelt i forhold til ansiktet.

Motorrom

Båten har et forbilledlig ryddig motorrom. Hele den aktre delen av salongen heves med en elektrisk løftesylinder, og man får førsteklasses adkomst til motor og motorrom. Luka har en egen knapp for å få opp luka dersom man skulle miste all strøm om bord. I motorrommet er det ekstremt god plass på hver side av motoren, men litt trangt i forkant. Man har lett adkomst også til powertrimpumpe, trimplanpumpe, grovfilter med god tappemulighet og batteribanken som er montert i batterikasser på styrbord og babord side. I forkant av rommet sitter sikringsskap, lader m.v. Motoren har eget sjøvannsfilter.

TESTFAKTA GRANDEZZA 33 OC

KONKLUSJON:

I likhet med Grandezza 27 OC, byr 33 OC på mye komfort til en familie. Og prisen er konkurransedyktig med mellomeuropeiske konkurrenter, samtidig som løsningene og layouten om bord er hel-nordisk. Sjøegenskapene er gode, bokomforten meget bra. Det største minuset er lav arbeidshøyde ved byssebenken, kronglete adkomst om bord og i land via dollbord og et litt spinkelt bord på uteplassen.

PLUSS

+ Bra toalettrom

+ Stort motorrom

+ Sosial båt

MINUS

  • Smale dollbord
  • Gebrekkelig salongbord
  • Lav byssebenk

SPESIFIKASJONER

MOTOR OG FREMDRIFT

Største lengde:

10,03 Meter

Skroglengde:

9,55 Meter

Største bredde:

3,23 Meter

Vekt tørr båt:

4.800 Kg

Vekt fullastet båt:

Kommer Kg

Største dyptgående fullastet:

1,20 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

120

  • Drivstoff:

480

  • Septik:

100

  • Varmtvann:

22

ELEKTRISK ANLEGG

Motorfabrikat:

Volvo Penta

Modellbetegnelse:

D6-370

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

355

Ytelse kW:

261

Antall sylindere:

6

Max turtall ihht produsent:

3.500

Type fremdrift:

DPH-drev

Propeller:

G?

- materiale:

Nibral

- stigning i tommer:

-

- antall blad:

3+4

 

Batteribank                  

 

- type og størrelse:  

Forbruk 140 Ah Excide Heavy Duty

Start100 Ah Excide Premium

- antall standard:

2xforbruk

1xstart

- antall testbåt:

Som standard

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

13,9

Ladespenning start i volt¹): 

14,16

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

 

Dollbord, bredde:

16

Uteplass akter:

-

Badeplattform:

99x300

Arbeidshøyde byssebenk:

85

Ståhøyde

 

  • i salong:

197

  • i byssa:

197

  • ved førerplass:

162

  • hovedlugar:

185

  • stikklugar:

186

  • toalett:

182

Køyemål

 

  • hovedlugar:

130x200

  • stikkøye:

155x220

Akterdør

 

  • bredde:

51

  • terskelhøyde:

16

CE-MERKING

 

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                               C

HIN-nummer:                    Kommer        

Samsvarserklæring:             Kommer        

Brukerhåndbok:                 Kommer        

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           Kommer

Max antall pers. og last i kg: Kommer kg

Max motorstyrke:               Kommer (??? kW/??? Hk)

TESTRESULTAT

 

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

3.630

35,5

83

3.330

32,1

82

3.030

28,1

81

2.730

22,0

81

2.430

16,8

82

2.130

10,7

79

1.830

8,8

78

1.530

7,9

74

1.230

7,0

73

930

5,7

70

600

3,9

64

TESTBETINGELSER

UTSTYR

Temperatur

 

- Luft:

9˚C

- Sjø:

13˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

74%

- Ferskvann:

100%

- Septik:

0%

Antall personer om bord:

2

 

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Baugpropell 4 hk

 

X

X

Elektrisk vinsj akter

 

X

X

Landstrøm

 

X

X

Elektrisk toalett

 

X

X

LED-lys på plattform

 

X

X

Solpute fordekk

 

X

X

Solpute salong

 

X

X

Farget skrog

 

X

X

Bunnstoff

 

X

X

Plotter 12’’

X

 

X

Bysse

X

 

X

Kjøleskap 65 liter

X

 

X

Kjøleboks

 

X

X

Defroster

X

 

X

Dieselvarmer 4 kw

 

X

X

Teak ute

X

 

X

Dusj plattform

X

 

X

Varmtvann

X

 

X

PRIS OG OPPLYSNINGER

KONKURRENTENE

Pris fra (inkl. avg.)

 

Pris testet båt (inkl. avg.)

 

Konstruktør:

Oy Finn-Marin

Produksjonsland:

Finland

Ytterligere opplysninger:

www.grandezza.fi

Marex 350 CC                   Testet i BM 3/2006

Saga 320 Sun Top               Ikke testet i BM

Powered by Labrador CMS