Nr 7. 2012

Førsteinntrykk: Paragon 25 Ranger Råtøff Ranger

Funksjon før design er Paragons filosofi. Nå har de fjernet hytta på 25-foteren og laget en råtøff solskinnsjeep.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars Kristian Larsen
 

Det skjer mye spennende i svenske Nimbus Group denne våren. Foruten en oppgradert Nova (se side 10), har også Ryds lansert tre helt nye og meget spennende småbåter (side 66). Ranger 25 fra Nimbus-eide Paragon yachts representerer også noe nytt.  

   Det er styrhusbåten paragon 25 (testet nr. 12/2008) som nå har mistet taket, men beholdt de gode sjøegenskapene, og det røffe designspråket med bred fenderlist og kraftige rekker. Dette er en båt som kan brukes til det meste. Den vil fungere som pendlerbåt, som weekendbåt, som politibåt eller som en ren dagsturbåt. Den er solid, og lett å håndtere. Tanken er at du ikke skal gjemme deg bort fra snø, bølger og vind, men utfordre elementene - i en farkost som tåler det. Dette er en båt som tåler røff håndtering.

Myk og deilig

Små krusninger i indre Oslofjord er kjedelig for 25 Ranger. Den vil ut på havet, der den vikelig kan få utfolde seg. Båten har fremragende sjøegenskaper, og med 27 graders vinkel på V-bunnen kløyver den bølgene mykt i to, og rydder sjøen unna. Båten suger seg fast i sving, og finner ikke på uventede krumspring, selv om man kjører brutalt. Detter er så harmonisk og behagelig som det kan få blitt. Båten har ingen markert planingsterskel, til tross for den dype V-bunnen. Med Volvo Pentas D4 på 300 hk fikk vi farkosten opp i en toppfart på 38,5 knop. Skroget er uten tvil kapabelt til å tåle større

fart.

Soveplass for to

I den lille lugaren er det fin soveplass for to personer. Båten har ikke eget toalettrom, men et manuelt spyletoalett under den fremre puta i salongen. I benkene under køya er det to små stuverom, og i tillegg et skap på styrbord side i lugaren. Dekksluka gir bra med luft og lys, og fungerer i tillegg som rømningsvei om nødvendig.

Styreposisjonen er bra, og konsollen domineres av en 12-tommers plotter, som leses best i stående kjørestilling. Plassering av gir/gass-boks tilsier også at dette er en båt som helst kjøres stående. Oppreist ved førerposisjonen har du ingenting som hindrer sikten, så sant ikke kalesjen er på. Sittekomforten i båten er heller dårlig, men så er også dette en prototype der blant annet stoler og kalesje skal byttes ut i produksjonseksemplarene.

Voluminøs følelse

Du får aldri noen tranghetsfølelse i Ranger 25. Over alt er det lett å bevege seg, også ned til lugaren, langs sidedekket (30 cm på det smaleste) eller inn og ut av salongen. Også akterdekket er romslig, men kanskje burde det vært utnyttet litt bedre. For eksempel skulle vi ønske at ryggen i salongen kunne legges ned, eller vippes over, kanskje for å lage en solseng med utsikt akterover. Men har du behov for stort arbeidsdekk er dette en åpen båt som bør vurderes. Rekker og kryssholt er kraftig dimensjonert, og hele skuta virker meget godt sammenskrudd.

   Med i grunnpakka får du omfattende utstyr. Blant annet Simrad-plotter, targabøyle, toalett, baugpropell og trimplan. Prismessig ligger Paragon omtrent i samme leia som sine tøffe konkurrenter Targa og Minor. Tiden vil vise om Rangeren det som skal til for å skille seg fra konkurrentene med lukket styrhus?

 

Tekniske data – Paragon Ranger 25

 

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Sverige

Lengde i meter:

8,52

Bredde i meter:

3,0                             

Dyptgående i meter:

0,9

V-bunn i grader:

26,5

Vekt tørr båt i kg:

ca 3370

Drivstoff i liter:

320 l

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

225-300

Motor testbåt:

Volvo Penta D4-300

- Sylindervolum

3700 ccm

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

300

Toppfart i test i knop:

39

Pris fra i kroner:

1.289.000,.-

Pris testbåt i kroner:

1.450.000,-

Opplysninger:

www.nimbus.no