utgave nr 10 1997

Hotspot

Publisert Sist oppdatert

Hotspot

Glen Philip Hagen

Baby Bilba i produksjon


Under offshoreracene i Arendal og Oslo kunne folk se en liten kopi av Offshore-I båten Bilba, nå Bilboa. Folk trodde at det var en liten kopi som Edoardo Polli og Lamberto Leoni hadde tatt med seg fra Italia. Tilhengeren hadde norsk skilt og båten er heilnorsk. Det er Geir Arnestad og Odd Berglund som står bak denne 14 fot lange one-off båten. Geir forteller at den faktisk fungerer som en ordentlig katamaran så snart den får litt motvind. Rundt 26 knop er målt med GPS, og det er utrolig med bare en ti-hesters Mercury Viking på akterspeilet. Interessen var så stor at guttene nå går igang med produksjon av båten. Det lages en plugg for så å støpe båtene i form. Kanskje kan man lage båter i de forskjellige raceteamfargene til neste års offshore-1 race i Norge? Definitivt noe for små og store barn.

Nye motorer neste år?


Ryktene går om hva som skjer med motorer i klasse 1 neste sesong. Det ryktes at Victory Team ikke er fornøyd med sitt valg av Lamborghini motorer til alle sine båter. De har brukt amerikanske Sterling V-8 motorer med forgassere helt siden 1993. Med en av båtene (nr. 7) som prøveklut, ble det prøvet både kompressor og EFI. Så ble det montert en Lamborghini først i en båt, så kom de to andre etter. Nå ryktes det at i hvert fall en av båtene får nye motorer neste år.
Mercruiser arbeider visstnok også med å forbedre sin Mercruiser Class One motor. Dette var motoren Kjell Røkke kjørte med i starten. Nå venter flere at Mercury vil prøve på et comeback. Spørsmålet er om noen klarer å klå Lamborghini.

Offshore 1 opp igjen ?


Etter en topp med 30 påmeldte båter i 1993,har det gått bare en vei i offshoresportens gromklasse. Nedover. Etter halvgått sesong er det tegn som tyder på atdette er i ferd med å snu. Blant teamene er det for første gang på lenge optimisme. Etter de to racene i Norge, var det flere team som syntes at det var mer gøy enn på lenge. Flere deltagende team skaper mer stemning, og flere tilskuere.
Det snakkes også om nye team. Det snakkes om kontakt mellom UIM (Sportens internasjonale "styre") og APBA (Tilsvarende i Amerika) for å arrangere race også i USA. Innen fem år håper man å ha etablert noe som ligner på bilsportens Formel-1 om ikke riktig så stort.

Svensk fjerdeplass


Svenske Micke Frodè havnet på en fjerdeplass under Offshore VM i Cowes på Isle of Wight. Båten de kjørte var “selvfølgelig” en Frodè 25 med to Mercury XR 2 på hekken.

Offshore II VM til Argentina


VM i klasse II og 6-liter som skulle gå i Canada, er flyttet til Argentina. Stedet er River Plate nær Buenos Aires den 19-21-23 november 1997

Crashrace på Mälaren


Den sjette av ni runder i det svenske mesterskapet er kjørt. Av 64 båter var det et frafall på 20. At det har vært et tøft race viser følgende: To båter rollet, en nosedivet, og hele syv kjørte på grunn! Totalvinnere ble Christer Lindberg og Christer Westerling som i klasse Modified Offshore 2 hadde en snitthastighet på 67,2 knop på 72 nautiske milene.