utgave nr 4 2007

Leserbrev april 2007

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev april 2007


Sikkerhet og båtforsikring

Sommeren 2006 fikk jeg to uforutsette motorstans med min Draco 1987 modell. Første gangen var ved Tjøme i juni måned og den andre gangen var i august ved Steilene i Oslofjorden.
Båten er kasko forsikret hos IF Forsikring og kaskoen dekker blant annet båtredning. I henhold til vilkårene skal kasko forsikringen dekke rimelige utgifter til slep til nærmeste trygge fortøyningssted ved uforutsett motorstans. Godtgjørelse for båtredning må imidlertid ikke avtales uten selskapets samtykke. Begge gangene ringte jeg derfor først til IF skadealarm for å få godkjent tauingsutgiftene.
Første gangen jeg ringte IF skadealarm, godkjente de utgiftene til tauing omgående. Den andre gangen ville ikke vaktpersonen hos IF skadealarm godkjenne utgiftene til tauing på direkten. Det ble forklart med at IF måtte se nærmere årsaken til uhellet. Dersom årsaken til motorstans nr.2 var lik motorstans nr.1, ville ikke IF dekke utgiftene om det viste seg at skaden ikke var blitt forskriftsmessig reparert etter den første motorstansen. Den gang protesterte jeg med den begrunnelse om at dette stod det ikke noe om i vilkårene og at det heller ikke stod noen sted at man ikke får lov til å reparere en skade på egenhånd. Jeg avsluttet samtalene med å si at denne diskusjonen fikk vi ta i etterkant.
Inn på nyåret 2007 kjøpte jeg en ny 5hk påhengsmotor. Dette gjorde jeg ene og alene for å ha reserve fremdrift om uhellet skulle være ute på ny. I denne forbindelse tilskrev jeg IF Forsikring med forespørsmål om jeg kunne få noe rabatt på premien. Jeg begrunnet dette med at IF nå ville slippe utgifter i forbindelse med båtredning/bergelønn ved driftstans. Jeg opplyste samtidig om at påhengsmotoren skal oppbevares i Dracoens låste motorrom. Svaret fra IF var blankt nei. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale tilleggs forsikringspremie om den ny innkjøpte 5hk påhengsmotoren skulle forsikres.
Nå er det nok mange som lurer på hvordan dette er mulig. En fagsjef hos IF svarte slik.
Det er vanskelig for IF å forskjellsbehandle ekstra motorer avhengig av individuelt bruksområde. I tillegg ville en eventuell rabatt være ubetydelig fordi, statistisk sett, er risikoen knyttet til redning liten, og premien beregnet for dette tilsvarende liten. Generelt, er ekstra påhengsmotor utsatt for tyveri. Verdien ligger i en ekstra motor skal erstattes ved eventuell skade, noe som vi må ta hensyn ved premiefastsettelse.
Moralen jeg sitter igjen med er at det ikke alltid er lønnsomt å tenke sikkerhet ovenfor et forsikringsselskap.
Ha en god ny båtsesong. Den er rett rundt hjørnet!
Hilsen 5hk påhengeren

Båtbok og Båtmagasin

Et av høydepunktene gjennom kalde - og i perioder mørke - vinterdager, er lesing av Båtmagasinet. En gang i måneden får jeg en vitamininnsprøytning levert i postkassen, i form av noen titalls sider med god lesing. Artikler om kjente og ukjente båter, nye og gamle båter, spesielle opplevelser, interessante erfaringer osv., gjør at sommeren ikke virker så langt unna. Dette er noe jeg gleder meg til, og setter stor pris på.
I februar fikk jeg nok en gang det etterlengtede bladet i posten. Stor blank forside med løfter om sol og sommer, og best av alt - tykkere enn vanlig. Skuffelsen var imidlertid stor når jeg åpnet bladet og konstaterte at Båtmagasinet nr. 2 for 2007 ikke var annet enn en stor reklamebrosjyre for nye båter og båtutstyr.
Ærede redaktør: Jeg abonnerer på Båtmagasinet fordi jeg ønsker å lese redaksjonelt stoff om båter og båtliv. Jeg ønsker ikke å betale for et nummer som utelukkende er reklame, samtidig som jeg blir snytt for den etterlengtede vitamininnsprøytning. Sant å si synes jeg det er i drøyeste laget å kalle en brosjyre med markedsføring for Norges båt- og utstyrsforhandlere for Båtmagasinet nr. 2/2007. (Hadde man imidlertid hatt en tilsvarende oversikt som vedlegg til en alminnelig utgave av bladet hadde saken vært en annen - da hadde jeg nemlig fått hva jeg betalte for.)
Kjære redaktør: Skuff meg ikke igjen. Oversikter over gjestehavner, nytt båtutstyr og nye båter er sikkert interessant for noen. Disse vil imidlertid kunne få den informasjonen de ønsker og trenger hos forhandlere, på båtmesser osv.. Jeg derimot vil lese redaksjonelt materiale om båtliv, og håper at jeg nå har gjennomlevd min siste februar uten dette.
Erling M. Timm

Byråkratiet lever

Jeg ser at det er flere en meg som sliter med dokumentasjonen på gamle båter som skal registreres i småbåtregisteret (Redningsselskapet.)Jeg har selv en gammel båt som skulle registreres, men maken til byråkrati og oppførsel av ansatte har jeg aldri opplevd.
Jeg vet ikke om dette er noe som mange opplever, men jeg for min del skjønner at Redningsselskapet sliter med medlemstallene sine etter den opplevelsen. Jeg vet ikke om det er noen der ute som har noen gode tips om andre register som forsikringsselskapene godtar?
Jeg håper for oss båtfolk at det fins andre gode muligheter, for det fortjener vi.
Oppgitt båteier

Radarstråling?

Leser fra tid til annen Båtmagasinet, og ser bl.a. i nr. 11 2006 på side 3 en gedigen Storebro 395 Biscay der signaler fra radarantennen nærmest går rett i naken på de som sitter forrest på flybridgen.
Blir kjøpere av slike båter advart mot fare for stråling slik at de styrer nedenfra når radar skal brukes? De fleste har kanskje ikke radardisplay oppe på flybridgen?
Flere av disse båtene reiser baugen en del under kjøring i full fart. Vil ikke det medføre at det blir en stor dødsone/blindsone foran båten fordi radarsignalene går ut for høyt? Når dere prøvekjører båter av denne typen, tester dere ut strålefaren oppe på flybridgen? Vil vel tro at de minste radartypene sender med en effekt på ca. 4 kw. Jeg ville nok selv valgt styreposisjonen nede når et oppstår behov for radarsjekk ved redusert sikt. Samtidig ville jeg ha redusert til halv fart for å få med eventuelle mindre ekko i sektoren umiddelbart forut for båten.
Men dere har kanskje hatt noen artikler om dette allerede – som jeg ikke har fått med meg?
Erik Fiksdal

Båtplass som ”lokkemat”

Hvert år er det snakk om hvor vanskelig det er å få båtplass i Oslo. Mange ønsker å kjøpe seg båt, men tør ikke fordi de ikke har noe sted å legge den.
Nå har jeg en annonse ute på Finn.no. Jeg skal selge en båt, med mulighet til å overta båtplassen sammen med båten. Responsen er heller dårlig. Det er litt rart at ikke er flere har vist interesse, kanskje ikke for båten, men i hvert fall for plassen. Noen har spurt om det er mulig å overta plassen uten båten, men jeg hadde trodd det ville være flere som kunne tenke seg en slik ”pakke”.
Jeg lurer på om det virkeig er så vanskelig med plasser i Oslo som det sies. Nå er det kanskje litt tidlig på året for de fleste å tenke på båt, men allikevel..
Båt- og båtplasseier

Gunstig forsikring?

Jeg har en Windy 43 Typhoon som jeg har fått forsikringspris på fra flere norske forsikringsselskaper og et engelsk, men som har priser som ikke står i stil med de vilkårene de kan presentere. Nå har jeg innhentet tilbud fra et selskap som heter Nautic Insurance Brokers AS (www.nib.no), som har gitt et tilbud med utrolige gunstig priser, og med vilkår som passer for en båtbruker. Før jeg bestemmer meg helt vil jeg gjerne høre om noen andre har noen erfaring med Nautic Insurance Brokers som de kunne tenke seg å dele med meg?
Windyeier

Månedens hilsen

Elias, matrosen og skipper´n

Hadde med meg Matrosen på kino i dag for. Vi så Elias-filmen.
Bra film, men Matrosen på 10 år spør meg: hvorfor har ikke båtene på lanterner når de kjører om natten?
Vi bare lurer.
Matrosen og Skipper´n

Hvor er dette?

Vet du hvor dette er? Send inn svar, så blir du med på trekningen av tre av Båtmagasinets store sekker/vesker.

Riktig svar i mars:
Rørvik

Vinnere:
Sverre O. Rønning, 7560 Vikhammer
Svein Olav Wigum, 7970 Kolvereid
Sigurd Arnø, 7944 Indre Nærøy

Propelljakten

går videre

Finn en propell på størrelsen med denne på en side i bladet. Send inn svar, så er du med på trekningen av en flott oppblåsbar redningsvest fra Maritim AS. Alle deltakere i propelljakten i 2007 er med på trekningen av en tur for to til London Boatshow i januar 2008.

Propellen i forrige utgave var på side 161 og vinner er
Turid-Lise Øvstegaard, 2804 Gjøvik