utgave nr 5 1999

Liten dame med damp

Publisert Sist oppdatert

Liten dame med damp


Små nybygde dampbåter er ikke hverdagskost. Men i juni sjøsetter Tor Karlaug en selvbygd 5,5 meters kopi av Afrikadronningen med dampmaskin og 50 liters røykrørskjele i Oslo. Godt hjulpet av diverse kontakter og ivrige ”dampere”.


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

-Si damp til folk, og alle er i fyr og flamme. Å skaffe delene til maskineret har vært en omfattende, men berikende prosess. Jeg har ramlet borti så mye rart og morsomt mens jeg har holdt på med denne båten at det er helt utrolig, forteller Tor Karlaug i Oslo. Pussig er det å tenke på at da han tok sin maskinistutdannelse tidlig på 60 tallet, var nesten halve pensum konsentrert om dampmaskiner. Læreplaner og-planleggere kan ikke har vært særlig ajour den gangen. Men unge Karlaug ble nysgjerrig og tanken om å pleie temaet, kanskje i form av en egen båt en gang, har ligget latent hos ham siden. Om en måneds tid sjøsetter han sitt selvbyggerprosjekt, som vi regner med at mange båtfolk vil støte på i forbindelse med utstillinger osv.
-Skroget er en forminsket kopi av ”African Queen” fra den legendariske filmen med Humphrey Bogart og Katharine Hepburn. I Sverige, hvor miljøet for dampbåter er mye større enn her hjemme, fantes former og jeg fikk støpt et skrog hos søta bror for et par år siden. Dampmaskinen, som er på 5 hk og ensylindret, ble også satt sammen der. Jeg har fått deler og utstyr til den litt herfra, litt derfra. Underveis har jeg møtt veggen noen ganger, men har hele tiden kommet videre, takket være tilfeldigheter og mange entusiasters hjelpsomhet. Det er blitt mange morsomme historier og gode venner og minner, sier Tor Karlaug.
Dampkjelen er på 50 liter og sertifisert etter alle kunstens (Sjøfartsdirektoratets) regler. Den skal stå forenom maskinen og blir i disse dager isolert, trukket med hønsenettting og kledd med stående mahogni. Dører og luker skal plasseres, pluss selvsagt en hatt. Skorsteinen blir i rustfritt. Ellers er alt av pullere og beslag i vakker messing. Med mahognidørker- og benker vil dampbåten bli et unikt syn.
-Dette er veldig spennende. Jeg kan en del teori, men har aldri gjort noe sånt i praksis før, sier Karlaug og snakker varmt om sveising av rør, manometer, sikkerhetsventiler, vannstandsglass, fløyte, vaierstyring, trykk og temperaturer.
-Det hadde vært moro å få til et miljø i Norge også for små dampbåter. Man blir helt hekta når man først setter i gang. Gleder meg til å fyre opp kjelen med ved, vente 20 minutter og så gli ut på stille vann. Båten skal bare brukes i ferskvann. Det blir for komplisert å satse på dampen også i saltvann, sier Karlaug.
Båtmagasinet kommer tilbake for full damp når båten er i sitt rette element om ikke så lenge.