utgave nr 9 1997

Lassebåtene lever

Publisert Sist oppdatert

Lassebåtene lever


Av Svein Helge Falstad

Per Olav Børresen (25) og Arne Gunnar Herje (24) har kjøpt Strømbergs Båtbyggeri på Ekne, to mil sør for Levanger sentrum. De satser på å videreføre Lassebåtene og utvikle en levedyktig tilleggsproduksjon av ulike plastprodukter til landbruk og fritid.
Børresen og Herje har i tillegg til båtfabrikken og produksjonsutstyret kjøpt rettighetene til båtformene. Strømbergs Båtbyggeri - den eneste plastbåtprodusent i Nord-Trøndelag foruten Hansvik i Vikna - heter nå Strømberg Industri AS. En person skal ansettes i tillegg til de to som fra før jobber i produksjonen. Brødrene Strømberg har årlig produsert mellom 100 og 130 Lassebåter de siste årene. Målet de nye eierne har satt for 1997 er 130 solgte båter. Brødrene Strømberg har i tillegg til båtproduksjon også laget landbruksutstyr - bl.a. smågriskasser og hyttedoer i ulike størrelser. Dette spekteret vil de to nye fabrikkeierne videreutvikle.
- Vi satser tungt på markedsføring, et område som de tidligere eierne ikke har hatt tid til å drive i tillegg til at de selv sto i produksjonen, sier Børresen. -Vi tenker langsiktig og vil bruke ressurser på å pusse opp og få bedriften og dens produkter ut på markedet via flere forhandlere enn før.
Brødrene Harald og Egil Strømberg har drevet med båtbygging sammenhengende i 34 år. Ingen av deres etterkommere vil overta og de har derfor et par år vært på utkikk etter noen til å gå inn i bedriften og er fornøyd med at Børresen og Herje nå overtar. Brødrene ser fram til pensjonstilværelsen, men de skal først lære opp den tredje som skal ansettes.

Ny 18-fots katamaran

Per Olav Børresen og Arne Gunnar Herje i Strømberg Industri AS forteller at det kommer minst to nye Lassebåter om relativt kort tid - en stor selvlensende 15-foter og en 18-fots skjærgårdsjeep i katamaranutgave.
- Katamaranbåten er en ganske spesiell skjærgårdsjeep vi har store forventninger til. Brødrene Strømberg har jobbet med båten et par år og utviklet den sammen med SINTEF. Det spesielle er at katamaranen er den første beregnet for drift med kun en motor - katamaraner har normalt to. Denne båten vil bli produsert i to utgaver - en for yrkesbruk innen oppdrett og en for fritidsbruk, opplyser Børresen og Herje.